فاضلاب

میکروارگانیسم فاضلاب صنعتی
0 (0)

معرفی میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب های صنعتی

میکروارگانیسم فاضلاب صنعتی به دلیل حذف مواد آلی از این پساب ها دارای اهمیت بالایی هستند. این موجودات برخی از مهمترین مواد خطر زا برای محیط زیست را از پسابهای صنعتی جدا کرده و مصرف میکنند. استفاده از میکرو ارگانیسم ها در هزینه های تصفیه فاضلاب صنعتی بسیار تأثیرگذار بوده است. از این رو استفاده از این موجودات ریز در دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی فواید بسیاری دارد. در این مطلب به معرفی و بررسی میکروارگانیسم در فاضلاب خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی میکروارگانیسم ها در فاضلاب صنعتی :

    میکرو ارگانیسم های فاضلاب در تمامی روش های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب ها استفاده میشود. این یکی از مرسوم ترین روشهای استفاده شده در بسیاری از کشور های بزرگ میباشد. به عبارت دیگر میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب نقش بسیار مهم مصرف مواد آلی موجود در پساب های صنعتی و بهداشتی دارند. این روش استفاده از این موجودات را اصطلاحا تصفیه بیولوژیکی میگویند. میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب به گروه های مختلفی تقسیم بندی شده و هر یک دارای ویژگی های ظاهری و ساختار سلولی متفاوتی هستند. گروه صنعتی هفت؛ تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به معرفی میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب پرداخته و نقش آنها را در حذف مواد آلی بررسی خواهد نمود. در ادامه برای معرفی روش بیولوژیکی توضیحاتی داده میشود.

    میکرو ارگانیسم های موجود در تصفیه فاضلاب صنعتی

    روش بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب :

    از مهمترین روش های استفاده از میکرو ارگانیسم ها کاربرد آن در روش بیولوژیکی برای حذف مواد آلی در فاضلاب میباشد. به عبارت دیگر به فرآیندهایی که در آن میکروارگانیسم ها و باکتری های هوازی و بی هوازی به مصرف مواد آلی موجود در فاضلاب می پردازند و منجر به حذف آنها می گردند اصطلاحا فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب گفته میشود. میکروارگانیسم های موجود در طبیعت دارای ویژگی های مختلفی بوده و برای رشد در برابر اکسیژن هوا واکنش های متفاوتی را انجام می دهند. به طوریکه برخی از آنها با کمک اکسیژن هوا مواد آلی را تجزیه نموده و مصرف می کنند و از این طریق رشد و تکثیر پیدا خواهند کرد. بیشترین کاربرد استفاده از میکرو ارگانیسم ها در روش تصفیه فاضلاب MBR و روش تصفیه فاضلاب SBR میباشد. برای فهم بهتر ، توضیحاتی در خصوص نقش میکروارگانیسم ها داده میشود.

    معرفی نقش میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب صنعتی :

    همان طور که گفته شد ، نقش استفاده از میکروارگانیسم ها در تصفغیه فاضلاب های صنعتی حذف مواد آلی میباشد. این مواد شامل موارد خطرناک و سمی ایجاد شده توسط فرآیند های صنایع مختلف در پساب های آنها هستند. لذا حذف آن پیش از ورود به محیط زیست بسیار اهمیت دارد. از طرفی این مواد تغذیه اصلی انواع میکروارگانیسم ها را تشکیل میدهند. به همین دلیل این میکرو ارگانیسم ها طی فرآیندهای مختلف نسبت به حذف آنها اقدام میکنند. یکی از کاربردی ترین روش ها که در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی موجود می باشد، تصفیه بیولوژیکی می باشد. در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب در واقع از میکروارگانیسم ها برای حذف مواد آلی استفاده می گردد. میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب مواد آلی را به عنوان مواد غذایی مصرف نموده و در نهایت رشد و تکثیر پیدا می کنند. در ادامه انواع میکروارگانیسم ها در فاضلاب ها را برسی میکنیم.

    معرفی میکرو ارگانیسم ها و میکروب ها در تصفیه فاضلاب صنعتی

    انواع میکرو ارگانیسم ها :

    به طور کلی انواع میکروارگانیسم ها شامل تمامی میکروب ها میشود. میکروب ها موجودات زنده و بسیار ریزی هستند. این موجودات برای تغذیه خود از مواد آلی و معدنی استفاده میکنند. میکروارگانیسم ها ئر فاضلاب های صنعتی بر اساس ساختار و شیوه زندگی آنها در گروه های مختلفی تقسیم بندی میشوند. این موارد عبارتند از باکتری ، هتروتروپیک ، اوتوتروپیک ، قارچ ، پروتوزوآ ، روتیفرها هستند. همچنین نقش میکروارگانیسم های تک سلولی در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و… بسیار با ارزش و مهم میباشد.

    نتیجه گیری :

    میکروارگانیسم ها عبارتند از موجودات بسیار ریز میباشند که اغلب آنها را بیماری زا میشناسند. اما استفاده از آن ها در فاضلاب های صنعتی برای حذف مواد آلی بسیار با اهمیت است. میکروب ها برای تغذیه خود از مواد بسیار خطرناک موجود در فاضلاب ها استفاده میکنند. در صورت ورود این مواد به محیط زیست باعث مشکلات جدی در تمامی اکوسیستم خواهد شد. از طرف دیگر استفاده از روش های متداول برای حذف این مورد نیز به هزینه بسیاری دارد. از طرفی نیز در برخی از روش ها در این زمینه نتیجه مطلوب را نیز به همراه ندارد. از این رو استفاده از میکروب ها در تصفیه فاضلاب بسیار با ارزش میباشد. در این مطلب به معرفی و برسی میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب صنعتی پرداختیم.

    شما هم به این نوشته امتیاز دهید
    [Total: 0 Average: 0]

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *