استفاده از آب نرم در صنایع مختلف بسیار مفید و سودمند خواهد بود. اما چگونه؟ پاسخ ساده است با استفاده از سختی گیر آب که وسیله‌ای است که باعث نرم‌شدن آب می‌شود.

سختی گیر آب یا Water Softener با حذف یون‌های کلسیم و منیزیم و سایر کاتیون‌های فلزی، آب را برای استفاده در صنایع و حتی کشاورزی مناسب‌تر می‌کند. به همین دلیل در صنایع مختلف مانند صنایع تولید آب‌معدنی، نساجی و رنگرزی، چرم‌سازی، کشاورزی با آبیاری‌های تحت فشار، ساخت بتن و حتی تأمین آب آشامیدنی، کاربرد دارد.

یکی از اصلی‌ترین سختی گیرهایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد سختی گیر رزینی نام دارد. روال عملکرد این سختی گیر بدین گونه است که با ایجاد واکنش‌های شیمیایی با یون‌های محلول در آب به وسیله کلسیم و منیزیم، باعث حذف یون‌های اضافی از آب شده و از رسوب گذاری آن‌ها در آب جلوگیری به عمل می‌آورد.

شیوه انتخاب و عملکرد سختی‌گیرها با در نظر گرفتن شرایط آب و نوع مصرف، متفاوت است و بهتر است ابتدا نیازهای شما مورد بررسی قرار گرفته تا بهترین نوع سختی گیر را با توجه به نیاز و کاربری خود انتخاب کنید. در این مقاله انواع سختی گیرها و مزایا و معایب آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سوالی دارید؟! کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند. کافیست شماره تماس خود را در کادر زیر وارد کنید.


    انواع سختی گیر آب بر اساس مکانیزم عملکرد

     سختی‌گیر آب با در نظر گرفتن مکانیزم عملکرد در صنایع به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند: 

     

    1. سختی گیر آب با تبادل یونی: سختی گیر با قابلیت تبادل یونی، نوع پراستفاده و در واقع سنتی سختی گیر است که در اکثر تأسیسات از سختی گیر تبادل یونی استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین سختی گیر با این نوع عملکرد، سختی گیر رزینی نام دارد. نحوه عملکرد سختی گیر رزینی با تبادل یونی بدین گونه است که ابتدا سطح مخازن را با استفاده از رزین مورد پوشش قرار می‌دهند. رزین با استفاده از یک سطح یون‌های سدیم و پتاسیم مجدد پوشیده می‌شود که این عناصر باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی با کاتیون‌های منیزیم و کلسیم موجود در آب واکنش شیمیایی انجام داده و باعث ایجاد رسوب و چسبیدن آن به سطح فیلتر رزینی می‌شود که در نهایت منجر به نرم شدن آب و افزایش کارایی آن خواهد شد.
    2. سختی‌گیر بدون نمک: کارکرد این روش به گونه‌ای است که دیگر نیازی به قرار دادن فیلتر رزینی در مخزن آب وجود نداشته و با استفاده از این فرآیند کاتیون‌های موجود در آب کاملاً خنثی شده و خاصیت شیمیایی خود را از دست می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا توان چسبیدن به یکدیگر و ایجاد رسوب در لوله و شیرآلات را نداشته باشند و منابع خرابی تأسیسات و عبور جریانات از لوله‌ها نشوند.در روش بدون نمک با استفاده از الگوی TAC علاوه بر سختی، باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌ها و مواد شیمیایی در آب، هم خنثی می‌شود که این موضوع یک امتیاز مثبت برای این روش محسوب می‌شود. اما ناگفته نماند یکی از نقاط ضعف سختی گیر بدون نمک این است که به دلیل عدم وجود سدیم، عملکرد آن در میزان از بین بردن رسوبات نسبت به فیلترهای رزینی ضعیف‌تر است.
    3. سختی گیر آب مغناطیسی: این نوع سختی گیرها با ایجاد امواج الکترومغناطیسی و میدان مغناطیسی با یک فرکانس خاص که باعث واکنش نشان دادن فلزات به آن می‌شود، در تأسیسات مانع ایجاد رسوب در لوله می‌شوند. در روش سختی گیر آب مغناطیسی، در واقع با استفاده از انرژی الکتریسیته آنیون‌هایی ایجاد شده و وارد آب می‌شوند که با فلزات معدنی توانایی واکنش شیمیایی داشته و خاصیت چسبندگی آن‌ها را از بین می‌برند.
    4. سختی‌گیر اسمز معکوس (دستگاه RO): این نوع سختی‌گیر نیز از انواع پرکاربرد است که حتی در مصارف خانگی و تصفیه آب برای آشامیدن استفاده زیادی می‌شود. در این روش، سختی‌گیر تمامی مواد معدنی و کاتیون‌های موجود در آب را به سمت یک ممبران نیمه‌تراوا که در فیلتر داخل مخزن قرار داده شده، حرکت داده و آن‌ها را حتی تا سطح بسیار کوچک در حد قطرهای با اندازه ۱ میکرون به وسیله این فیلتر، خنثی نموده و آب نرم را روانه‌ی شیرآلات و لوله‌ها می‌کند تا آسیبی به تأسیسات خانگی و صنعتی وارد نشود.
    سختی گیر آب چیست؟

    سختی گیر آب چیست؟

    انواع سختی گیر آب بر اساس نوع عملکرد

    سختی گیرها بر اساس نوع عملکردی با کنترل خواهند شد هم به سه دسته متفاوت زیر تقسیم می‌شوند: 

     ۱) دستگاه رسوب گیر آب تمام اتوماتیک: در سیستم‌های سختی گیری تمام اتوماتیک، همان‌طور که نامش پیداست توانایی این وجود دارد تا با توجه به میزان سختی که آب در زمان‌های مختلف داشته و کاربردی که قرار است ارائه شود، میزان رزین مورد نیاز در منبع تعیین شود. بدین معنی که مشخص می‌شود در هر واحد آب چه مقدار رزین یا هر نوع فیلتری حساسیت به خرج دهد تا آب به سختی دلخواه کاهش پیدا کند.

    مزایای استفاده از سختی گیر تمام اتوماتیک این است که پس از اجرای برنامه ریزی توسط کارشناس، دیگر نیازی به حضور تکنسین وجود نداشته و با استفاده از شیرهای تمام اتوماتیک، دستگاه به خودی خود فرآیند را تکرار می‌کند. 

    ۲) سختی گیر آب نیمه اتوماتیک: در نوع نیمه اتوماتیک سختی گیر، سیستم از شیرهای سلو ولو به جای شیرهای اتوماتیک استفاده می‌شود که باعث کاهش قیمت تمام شده دستگاه خواهد شد. ولی دیگر انجامی فرآیندها بدون حضور تکنسین ممکن نیست.

     ۳) سختی‌گیر دوبلکس: کاربرد این نوع سختی گیر معمولاً برای صنایعی است که نیاز مداوم به استفاده از آب داشته و حجم آب مصرفی آن‌ها بالاست. روند کار در این سختی گیرها بدین گونه است که وقتی یکی از مخازن وارد مرحله بک واش شد تا از گرفتگی و آسیب دیدن مخزن جلوگیری کند، فرآیند کاهش سختی متوقف نشده و مخزن دوم به فرآیند ادامه خواهد داد. این موضوع باعث می‌شود از نظر سرعت عمل نسبت به سایر روش‌ها عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد.

    انواع دستگاه سختی گیر آب از نظر جنس بدنه

    یکی از ویژگی‌های تاثیرگذار سختی گیر آب، جنس بدنه مخزن است. اکثر بدنه‌های سختی‌گیر موجود در بازار به دو صورت فایبرگلاس و فلزی می‌باشد که هر کدام شرایط و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که به آن در زیر اشاره شده است: 

    فایبرگلاس (فیبر شیشه) چیست: فایبر گلاس (Fiberglass)کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه برای تقویت کنند و از مواد پلیمری برای مواد زمینه استفاده می‌کنند. از انواع رزین‌ها مانند وینیل استر، پلی استر و اپوکسی برای تولید آن استفاده می‌کنند. پلی استر در برابر خوردگی ضعیف بوده، وینیل استر مقاوم در برابر خوردگی و اپوکسی در برابر خوردگی و دما مقاوم است. اگر علاقه مند هستید که مطالبی درباره سیلیس تصفیه آب استخر نیز بدانید می‌توانید به مقالات گذشته مراجعه نماید.

     ۱) سختی گیر فایبرگلاس (FRP): سختی گیر فایبرگلاس (FRP) آب نرم با سختی تا حد صفر ppm تولید می‌کند و شامل مخزن فایبرگلاس، شیر برقی اتوماتیک، و مخزن نمک و رزین است و این کار را با تبادل یون بین آب و رزین انجام می‌دهد.

    ۲) سختی گیر فلزی: این نوع بدنه بر اساس نیازهای شما می‌تواند طراحی شود. برای مثال می‌توانید متناسب مقدار دبی ورودی به شبکه، ضخامت ورق‌های فلزی به کار رفته را تغییر داد. طبیعتاً هر چه مقدار آب ورودی بیشتر باشد، به ضخامت فلز بیش‌تری برای مقاومت در مقابل آن در طولانی مدت نیاز است.

    مقاومت در مقابل فشار داخلی سختی‌گیرها با بدنه فلزی معادل ۲۰ بار است که آن هم در شرایطی است که ضخامت فلز به کار رفته استاندارد باشد! از این نوع سختی‌گیرها در اغلب کارخانجات و صنایع و تصفیه خانه‌های بزرگ استفاده می‌شود که نیازهای آبی بالایی به خود اختصاص داده‌اند.

    انواع روش‌های گرفتن سختی آب

    برای افزایش نرمی آب و از بین بردن سختی، از ۳ روش مختلف با در نظر گرفتن کاربری و میزان حساسیت در کاهش سختی می‌توان بهره گرفت که در زیر به این موارد اشاره شده است:

    ۱) رسوب گیری آب با استفاده از مواد شیمیایی: پر استفاده‌ترین نوع سخت گیری آب با مواد شیمیایی، استفاده از ترکیباتی مپل سدیم کربنات و آهک در آب است. روش کار این مواد شیمیایی بدین گونه است که خاصیت واکنش پذیری خود با فلزات معدنی استفاده کرده و با قرارگیری در لیتر سختی گیر آب، به کلسیم و منیزیم آب واکنش نشان می‌دهند و آن‌ها را در سطح فیلتر زمین گیر می‌کنند.

    ۲) رسوب گیری آب با استفاده از تبادل یونی رزین: پراستفاده‌ترین روش کاهش سختی آب، استفاده از خاصیت فیلترهای رزینی که به زئولیت معروف هستند، است. شیوه کار این فیلترها بدین گونه است فلزات اعم از سدیم بر روی سطح رزین حاضر هستند و به محض به جریان افتادن آب با فلزات معدنی مانند کلسیم واکنش نشان داده و مانع از ادامه حرکت آن‌ها با جریان آب می‌شوند. این موضوع باعث جذب مواد معدنی به فیلتر رزینی و در نتیجه کاهش سختی آب ورودی به صنایع می‌شود.

    ۳) رسوب گیر الکترونیکی: یکی از روش‌های مدرن دیگر استفاده از مدارهای مغناطیسی و الکترونیک در کاهش سختی آب است. این روش جزء روش‌های جلب سختی گیری بوده و که در آن کاتیون‌های بار مثبت موجود در سطح آب با آنیون‌هایی که وسیله جریانات الکترونیکی به وجود آمده‌اند، جذب شده و به صورت ذرات کریستالی در کف مخزن ذخیره ته‌نشین شده و قادر به ادامه مسیر نیستند.

    کاربردهای سختی گیر آب

    کاربردهای سختی‌گیر آب

    آب با سختی زیاد، یکی از مواردی است که علاوه بر سلامتی صنایع، برای انسان نیز مضر است و به سلامتی آن آسیب می‌زند. حال این آسیب‌ها می‌تواند به صورت مستقیم با مصرف آب توسط انسان به وجود آید و یا به صورت غیر مستقیم با استفاده از محصولاتی که صنایع با آب سخت تولید می‌کنند. در هر صورت استفاده از سخت گیر آب صنعتی و سختی گیرهای خانگی مثل سختی گیر پکیج، نقش بسزایی در افزایش سلامتی انسان دارد. برخی از کاربردهای اصلی سختی گیر در زیر بیان شده است:

    الف) رستوران و صنایع غذایی: استفاده از سختی‌گیرهای صنعتی در صنایع غذایی تأثیرات بسزایی در تمیز بودن ظروف و سطوح، افزایش کیفیت طعم و بوی غذا داشته تا به صورت کلی کیفیت بالاتری در اختیار مشتری قرار گیرد.

    ب) مراکز اقامتی و هتل‌ها: یکی از موضوعاتی که اغلب مراکز اقامتی با آن مواجه هستند، نظافت و تمیز بودن اتاق‌ها و سوییت‌ها برای افزایش رضایتمندی مشتری است. استفاده از آب سخت باعث کاهش کیفیت بافت ملحفه‌ها و پتوها شده و ظروف و سرامیک را به‌مرور زمان لک می‌کند. این موضوعات علاوه بر کاهش رضایتمندی، افزایش هزینه‌های دوره‌ای را به دنبال داشته که برای جلوگیری از آن استفاده از سختی گیر می‌توانند راهکار سودمندی باشد.

    ج) کارخانجات و صنایع: فرایندهای صنعتی نا گریز به سرمایش، گرمایش و تمیزکاری نیازمندند. ایجاد جریانات همرفتی در سیستم گرمایشی به وسیله آب سخت باعث گرفتگی و افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود. در صورتی که استفاده از آب نرم در صنایع علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، باعث کاهش این موضوعات خواهد شد.

    مراحل طراحی سختی گیر آب

    برای طراحی یک سیستم سختی‌گیری آب، علاوه بر استفاده از متریال و ابزارآلات، نیازمند محاسبات عددی است تا با توجه به نیازهای مجموعه و میزان سختی آب ورودی، سیستمی طراحی شود که نیازهای آن صنعت را برطرف سازد. در این محاسبات نیاز است به هر کدام از پارامترهای زیر پرداخته شود:

    تعیین سختی آب: اولین قدم در طراحی یک سیستم سختی گیر، محاسبه سختی آب است. همان‌طور که در تعریف سختی آب گفته شد، به میزان فلزات معدنی موجود در آب سختی می‌گویند که برای محاسبه آن از ابزارهای سختی سنج و نمونه برداری می‌توان استفاده کرد.

    تعیین ظرفیت سختی گیر: ظرفیت سختی گیر در واقع به آبی گفته می‌شود که سیستم قبل از نیاز به بک واش، می‌تواند از سیستم خارج کند. برای محاسبه این ظرفیت نیاز به یک سری داده و استفاده از فرمول زیر وجود دارد: 

     ظرفیت سختیگیر = (سختی آب × حجم آب مصرفی × تعداد سیکل‌های شستشو) / (ظرفیت رزین × ظرفیت رزین برای حذف کلسیم)

     تعیین نوع سختی گیر: همان‌طور که گفته شد سختیگیرها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌های مختص به خودشان را ارائه می‌دهند که با توجه به شرایط و نیازهای تأسیسات، می‌توان از نوع کاربردی‌تر استفاده کرد. تعیین اندازه: سختی گیرها معمولاً در اندازه‌های ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوت مکعب موجود هستند که می‌توان با در نظر گرفتن نیازها، اندازه مورد نظر را انتخاب کرد.

     تعیین شیر کنترل: شیر کنترل سختی گیر وظیفه کنترل جریان آب ورودی و خروجی را بر عهده دارد. طبیعتاً با توجه به المان‌های دیگر، شیر کنترل تغییر پیدا می‌کند. علاوه بر تغییر جریان ورودی یا خروجی از شیر، شیر کنترل‌ها به انواع اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و سلو ولو تقسیم می‌شوند.

    تعیین سایر تجهیزات جانبی: علاوه بر سختی گیر، ممکن است نیاز به تجهیزات جانبی دیگری مانند مخزن نمک، پمپ و شیرهای کنترلی نیز وجود داشته باشد که کارشناس نصب نیز وجود یا عدم وجود این امکانات را تشخیص می‌دهد.

    نکات مهم در طراحی سختی گیر:

    1.  سختی گیر باید توسط یک متخصص نصب و راه اندازی شود تا تمامی مشکلات و پیشامد در نظر گرفته شده باشد.
    2. برای تولید آب مورد نیاز مصرفی باید سختی گیر به اندازه نیاز بزرگ باشد.
    3. برای اینکه بهترین کاربرد را داشته باشد باید دستگاه متناسب با شرایط و نوع کاربرد انتخاب شود.

    سختی گیر آب با آب شیرین کن چه تفاوتی دارد؟

    در واقع وظیفه‌ی این دو سیستم کاملاً با هم متفاوت است. هدف سختی گیر حذف کاتیون‌های کلسیم و منیزیم از آب بوده؛ ولی آب شیرین کن تقریباً کل مواد معدنی موجود در آب را حذف می‌کند.

    در حقیقت وظیفه اصلی دستگاه رسوب گیر آب در منازل، مقاومت در مقابل رسوب زدگی لوله‌ها و شیرآلات دانست که می‌توان به سختی گیر پکیج نیز اشاره کرد. البته این موضوع را فراموش نکنیم که بدن انسان به املاح معدنی نیاز دارد و استفاده از آب شیرین کن باعث از بین رفتن تمامی این مواد معدنی می‌شود. از این رو استفاده از آب شیرین کن در منازل توصیه نمی‌شود و فقط مناسب افراد با بیماری‌های خاص است آن هم تحت نظارت پزشک!

    مراحل نصب سختی گیر

    سختی گیر صنعتی

    آبی که املاح زیادی داشته باشد باعث آسیب دیدگی تأسیسات و افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود. سختی گیر آب صنعتی در واقع سیستمی است که برای قابل مصرف کردن آب سخت در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود تا هزینه نگهداری آن‌ها را تا حد ممکن کاهش داده و و طول مدت نگهداری‌های دوره‌ای و همچنین عمر دستگاه را بیشتر کند.

    نحوه کار این سیستم همان‌طور که گفته شد بدین گونه است که آب با عبور از فیلترهای رزینی سخت گیر در واکنش سدیم قرار گرفته بر سطوح فیلتر رزینی، به سمت سدیم تغییر مسیر داده و املاح معدنی در بدنه فیلتر رزینی ته‌نشین می‌شود. لازم به ذکر است فیلترهای رزینی دارای عمر مفید است و نیاز به تعویض رزین سختی گیر به صورت دوره‌ای وجود دارد. در غیر این صورت بازدهی این فیلترها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

    استفاده از سختی گیر صنعتی به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. در طول مرحله خدمات، آب در مخزن بر روی بستر رزین جریان پیدا کرده و مواد معدنی با دخالت سدیم تا حد زیادی حذف می‌شوند و آب نرم از سیستم خارج می‌شود. اما این فرآیند بعد از گذشت زمان باعث ته نشینی زیاد کلسیم و منیزیم بر روی بستر رزینی و در نهایت کاهش عملکرد آن می‌شود. اینجاست که نیاز است مرحله دوم؛ یعنی بازسازی یا بک واش شروع شود.

    در این مرحله مواد معدنی انباشته شده بر روی سطح فیلتر، با استفاده از محلول نمک با آب به صورت غلیظ شستشو شده و املاح از سیستم خارج می‌شود و فیلترها مجدد آماده خدمت رسانی هستند.

    فراموش نشود که استفاده از سختی گیر در کشاورزی هم بسیار مفید است! سختی گیری آب کشاورزی باعث جلوگیری از گرفتگی لوله‌های انتقال آب خصوصاً لوله‌های آبیاری تحت فشار می‌شود. قیمت سختی گیر آب کشاورزی به گونه‌ای است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها، بسیار سودمند باشد و باعث کاهش هزینه در موضوعات دیگر مربوط به آبیاری از جمله نگهداری شود.

     قیمت سختی گیر صنعتی

     قیمت سختی گیر آب صنعتی تحت تأثیر پارامترهای مختلفی است. در زیر تأثیرگذارترین ویژگی‌هایی که در تعیین قیمت سختی گیر آب صنعتی و قیمت سختی گیر آب کشاورزی است، پرداخته‌ایم:

    1. ظرفیت سختی گیر:

    قاعدتاً هرچقدر ظرفیت بالاتری برای سیستم خود در نظر بگیرید می‌تواند حجم آب بیشتری وارد سیستم کنید که این موضوع باعث افزایش استفاده از متریال به کار رفته و در نهایت افزایش قیمت مخزن می‌شود.

    1. هزینه نصب و نگهداری:

    هرچقدر تجهیزات بروز و تکنولوژی‌های جدید در سیستم سختی گیر استفاده کنید، نیاز به کارشناس با تخصص بالاتری برای نصب و راه اندازی و نگهداری از سیستم وجود دارد که این موضوع باعث افزایش هزینه نیروی انسانی برای شما خواهد شد.

    1. سیستم کنترل دستگاه:

    سیستم کنترل، وظیفه کنترل تمامی فرآیندهای موجود مانند فرآیند خدمت یا بک واش را دارد. به طور کلی مغز متفکر یک سیستم سختی گیر است. سیستم‌های کنترل با قابلیت‌های پیشرفته مانند نمایشگر دیجیتالی و قابلیت‌های اتومات بیشتر، قاعدتاً هزینه بالاتری دارند؛ ولی از طرفی کنترل فرآیندها برای شما کار آسوده‌تری خواهد شد.

    1. سیستم احیا دستگاه:

    نوع سیستم احیا کننده به کار رفته توسط سختی گیر آب صنعتی بر قیمت آن نیز تاثیرگذار است. روش‌های مختلف برای احیا سازی فیلترها وجود دارد که به میزان تقاضا موردنظر و زمان وابستگی دارد و قیمت با توجه به این المان‌ها می‌تواند تغییر پیدا کند.

    1. ویژگی‌های اضافی:

    اگر نیاز به بهبود و یا کنترل دستگاه با افزودن ویژگی‌ها یا اجزای اضافی دارید مانند قابلیت کنترل از راه دور، گیج‌های فشار طبیعتاً روی قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد.

    1. بازار و تورم و تحریم واردات قطعات:

    شرایط بازار، مانند عرضه و تقاضا، رقابت، هم مانند سایر عوامل می‌تواند قیمت نهایی سختی گیرهای صنعتی آب را دستخوش تغییراتی کند.

     

     مزایای استفاده از سختی گیر

     مزایای سختی گیر در ابعاد مختلف گسترده است و به تمامی موارد نمی‌توان اشاره کرد. تمامی اقشار اعم از صنایع، کشاورزی، منازل و… از سختی گیر استفاده کرده و برای هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مثبتی به ارمغان می‌آورد. به هر حال در زیر به مهم‌ترین این مزیت‌ها اشاره شده است:

    •  افزایش طول عمر کارکرد لوازم منزل و سیستم‌های تاسیساتی

    رسوب باعث گرفتگی و خورندگی در سیستم‌های لوله کش تأسیسات می‌شود که در نتیجه نیاز به تعویض لوله‌ها و تجهیزات خراب شده است. با توجه که این موضوع شامل هزینه‌های زیادی می‌شود، سختی گیر می‌تواند از انجام این خرج‌ها جلوگیری کند.

    •  کاهش هزینه مصرف انرژی

     اگر سختی آب مقدار بالایی باشد و از سختی گیر استفاده نشود، وسایل‌هایی مانند تجهیزات حرارتی و برودتی و دیگ‌های بخار که ارتباط مستقیم با آب دارند، خراب یا با کاهش راندمان مواجه می‌شوند و برای انجام وظیفه خود نیاز به مصرف انرژی بیش‌تری دارند.

    •  جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید روی لباس‌ها و سطوح

     سختی بالای آب لکه‌هایی روی سرامیک و سایر سطوح در منازل ایجاد می‌کند.

    •  حفظ سلامت و درخشندگی موها پس از استحمام

     استفاده از آب سختی گیری شده و سالم باعث سلامت مو و ایجاد درخشندگی و لطافت موها پس از استحمام می‌شود.

     معایب استفاده از سختی گیر

    درست استفاده از سختی گیر مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد؛ ولی به هر حال هر چیزی نقاط ضعفی هم دارد. در مقابل ارزش‌هایی که سختی گیر ایجاد می‌کند، این معایب واقعاً ناچیزند ولی بهتر است به آن‌ها اشاره بکنیم تا از این موارد هم آگاه باشید:

    •  هزینه بالا اجرای سختی گیر

     یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که شاید تا به الان متوجه آن شده باشید، هزینه بالای اجراست که به‌تبع این هزینه سودهایی زیادی را به همراه خواهد داشت و ارزش سرمایه گذاری دارد.

    •  بالا رفتن میزان سدیم و نامناسب بودن برای برخی از افراد

    افرادی هستند که به استفاده از سدیم آلرژی داشته و مصرف زیاد سدیم ممکن است برای سلامت آن‌ها خطر تلقی شود. تغییر یون کلسیم به سدیم، یکی از وظایفی است که دستگاه سختی گیر بر عهده دارد. البته راه حلی برای این معضل اندیشیده شده که استفاده از فیلترهای پتاسیمی به جای سدیم در سیستم سختی گیر است.

    •  از بین رفتن میزان خاصیت فیلترها در طول زمان

    وقتی خاصیت فیلترهای سختی گیر از بین برود، باعث می‌شود تبادل یون‌ها صورت نگیرد و عملاً کلسیم و منیزیم به شکل قبل وارد سیستم تأسیسات شوند. ولی این موضوع کاملاً به خود افرادی بستگی دارد که از این سختی گیرها استفاده می‌کنند. شرایط سختی گیرها بالاخص فیلترها، می‌بایست به‌صورت ماهانه بررسی شده و با روش‌هایی مثل شستشوی معکوس یا بک واش فیلترهای رزینی احیا شوند.

    مراحل نصب سختی گیر

    برای نصب سختی گیر همان‌طور که در بالا اشاره شد ابتدا نیاز است تا محاسباتی انجام شود تا پارامترهای مورد نیاز به دست آید. سپس در نصب می‌بایست مراحلی که در زیر به آن‌ها اشاره شده را طی کرد. البته این موضوع یادمان باشد که در نصب سیستم‌های سختی گیر می‌بایست از کارشناسان خبره کمک گرفت تا از تمامی ابعاد به موضوع نگاه کرده و تمامی استانداردها را رعایت کنند.

    • اتصال نازل کف مخزن به لوله ورودی به مخزن سختی گیر با استفاده از چسب مناسب
    • گذاشتن لوله داخل مخزن سختی گیر و اتصال نازل بالایی به شیر کنترلی
    • متصل کردن قسمت بالایی لوله به شیر کنترلی
    • نصب ورودی واشر کانکتور به پورت ورودی شیر کنترلی
    • نصب خروجی کانکتور به پورت خروجی شیر کنترلی
    • نصب گیج فشار بر روی لوله آب ورودی برای کنترل فشار و دبی ورودی
    • نصب شیرآلات و اتصالات ورودی، خروجی و بای پس
    • وصل کردن قطعه کنترل دبی به خروجی شیر کنترلی
    • سفت کردن قطعه اتصال شلنگ تخلیه در محل خود جهت جلوگیری از نشت
    • اتصال مخزن آب و نمک با استفاده از مهره‌های اتصال و تیوپ و بوشن‌ها و گذاشتن سر دیگر شلنگ درون تانک نمک

     قیمت سختی گیر و عوامل موثر بر آن

     یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران در هنگام خرید سختی گیر، قیمت آن است. امروزه با توجه به اینکه در بازار، رقابت شدیدی وجود دارد، خریداران با چالش قیمت‌های مختلف و انتخاب‌های متفاوتی روبرو هستند. از پارامترهای مهم که در قیمت سختی‌گیر تأثیرگذار است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    •  ظرفیت

    طبیعتاً هرچه مقدار ظرفیت سختی گیر بیش‌تر باشد، به مواد اولیه بیشتری برای تولید مخازن نیاز است که باعث افزایش قیمت این سیستم می‌شود.

    •  جنس بدنه

    یکی دیگر از پارامترهای مهم جنس بدنه است. همان‌طور که در بخش انواع سختی گیر با توجه به جنس بدنه اشاره شد، بدنه‌های مختلفی با توجه به کاربری می‌توان برای سختی گیر در نظر گرفت که هرچقدر این جنس باکیفیت‌تر و بیش‌تر باشد، قیمت آن افزایش خواهد داشت، البته بدنه با کیفیت در مدت زمان طولانی‌تر باعث کاهش هزینه‌های نگهداری شما خواهند شد.

    •  ضخامت بدنه دستگاه

     هر چقدر ضخامت بدنه بیشتر باشد، مواد اولیه بیشتری به کار رفته و قیمت افزایش پیدا می‌کند. البته ضخامت بیشتر در فرسودگی دیرتر سختی‌گیر بی‌تأثیر نخواهد بود و در طولانی مدت تأثیر مثبت دارد.

    •  نوع شیر کنترلی و نوع نازل

     استفاده از شیر کنترلی و نازل‌های برند و با کیفیت، باعث افزایش قیمت می‌شود؛ اما از طرفی دوام این وسایل بیشتر بوده و بازه زمانی طولانی‌تری برای شما کار خواهد کرد.

    •  جنس و میزان رزین

     نوع رزین و میزان رزین استفاده شده در سختی‌گیر، در قیمت بی تأثیر نخواهد بود. رزین پرولایت نسبت به آکوا لایت و هیدرولایت قیمت بالاتری دارد. اما جنس رزین به طور مستقیم در کیفیت سختی گیری شما تأثیر دارد. بنابراین توصیه می‌شود بهترین رزین را برای سختی گیر خود انتخاب نمایید تا به علاوه بر حفظ کیفیت بالای آب، از هزینه‌ای دوره‌ای شما کاسته شود.

    •  اتوماتیک یا دستی بودن

    هم اکنون دو نوع سختی گیر اتوماتیک و دستی در بازار موجود است که نوع اتوماتیک، بدون دخالت تکنسین برنامه‌ریزی شده و تمامی امور را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد؛ ولی به تبع قیمت بالاتری نسبت به دستی دارد.

    قرار دادن فیلتر کربن در سختی گیر رزینی

    از مجموعه فیلترهای آب بوده و در کنار فیلتر کربن فعال استفاده می‌شوند. بزرگ‌ترین عیب این روش که باعث می‌شود محبوبیت چندانی نداشته باشد آن است که برخلاف سختی گیر رزینی، قابلیت احیا ندارند و فیلتر زغال چوب آن، نیاز به تعویض‌های مرتب دارد. همچنین در این روش راه حلی برای رسوبات آهکی وجود ندارد.

    آب شیرین کن صنعتی و سختی گیر اب رزینی و کربنی

    اسمز معکوس

    سیستم‌های اسمز معکوس از مجموعه فیلترهای آب بوده و می توانند 99.5 درصد سختی آب را مهار کنند و برای صنایعی کاربرد دارند که حساسیت بالایی به املاح آب دارند.اما هزینه های بالای نصب و راه اندازی و همچنین هزینه های نگه داری که نیازمند یک اپراتور متخصص اسمز معکوس می باشد، استفاده از این روش را برای صنایع کوچک محدود می سازد. از دیگر معایب این روش،، مصرف بالای آب توسط دستگاه آب شیرین کن یا همان اسمز معکوس می باشد. همچنین هزینه تعویض فیلترهای اسمز معکوس (ممبران) نیز بالا می باشد.

    سختی گیر الکترونیکی چیست؟

    سختی گیر الکترونیکی از مجموعه سختی گیرهای فیزیکی بوده که به آن رسوب‌زداهای الکترونیکی نیز می‌گویند. این سیستم‌ها از یک سیم پیچ القایی که به دور لوله پیچیده تشکیل شده‌اند. استفاده از سختی گیر الکترونیکی به دلیل خطای بالایی که دارد بسیار ریسک بالایی دارد. این خطا به قدری زیاد است که با وجود گارانتی یک‌ساله مرجوعی کالا توسط سازندگان این نوع سختی گیر، بازهم صنعتگران ریسک استفاده از سختی گیر الکترونیکی را نمی‌پذیرند.

    سختی گیرهای مغناطیسی چیست؟

    اساس کار دستگاه‌های و سیستم‌های سختی گیر مغناطیسی خنثی کردن کریستال‌های کلسیم است. میدان مغناطیسی سختی گیر مغناطیسی، یک جریان القایی ایجاد می‌کند که این جریان القایی با تأثیر بر یون‌های کلسیم و کلسیم کربنات. باعث می‌شود کریستال‌های کلسیم کربنات از کلسیت به آراگونی‌ات تغییر شکل پیدا کرده و همانند کلسیت مایل به رسوب گذاری در بویلرها و دیگ‌های بخار نخواهد بود. ایراد سختی گیر مغناطیسی آن است که سختی گیر مغناطیسی عملاً سختی آب را حذف نمی‌کنند. بلکه باعث می‌شوند که یون‌های سخت تمایلشان نسبت به رسوب گذاری کم‌تر شود.

    بنابراین برای صنایعی که نیازمند “حذف” سختی آب هستند، سختی گیر مغناطیسی توصیه نمی‌شود توجه داشته باشید که اگر بین مسیر سختی گیر مغناطیسی و بویلر یا دیگ بخار، ایستگاه پمپاژ قرار داشته باشد یا به نحوی آب دچار تلاطم شود، کریستال‌های کلسیم کربنات به کلسیت تغییر شکل پیدا کرده و مجدداً تمایلشان برای رسوب گذاری بالا می‌رود.

    سختی گیرهای الکترولیتی چیست؟

    در سختی گیر الکترولیتی روی و مس یکی به عنوان آند و دیگری به عنوان کاتد عمل می‌کنند و میان این دو جریانی الکترولیتی ایجاد شده و باعث می‌شود یون‌های فلزی در آب حل شوند. پس آن این یون‌های فلزی باعث می‌شوند که پیوند بار مثبت و ذرات رسوب منقطع گردد. از این رو دیگر تشکیل رسوب نداشته باشیم. معایب این نوع سختی گیر آن است که اولاً سختی حذف نشده و تنها غیر فعال می‌شود.

    ثانیاً بر خلاف سختی گیر الکترونیکی به لوله کشی نیاز داشته که هزینه اولیه را بالا می‌برد. همچنین این نوع سختی گیر نیاز به تعویض‌های دوره ای دارد. از این رو هزینه‌های بعدی آن زیاد است و مقرون به صرفه نیست.

    سیستم سختی گیر شیمیایی ته نشین کننده

    برای شستشوی البته کاربرد دارند. با عوامل سختی آب ترکیب شده و آن را نرم می‌کنند و باعث می‌شوند که کلسیم و منیزیم رسوب کنند و در شستشو دخالتی نداشته باشند. از معایب آن این است که آب را قلیایی کرده و ممکن است به برخی پارچه مانند پوست آسیب بزند.

    سختی گیر شیمیایی غیر ته نشینی چیست؟

    این روش از سختی گیر هم یکی از انواع سختی گیر است که برای شستشوی البسه مناسب بوده و بر خلاف ته نشین کننده رسوبی تشکیل نمی‌شود. مکانیزم آن واکنش فسفات با کلسیم و منیزیم است. از معایب آن قیمت بالا و همچنین عدم سازگاری با محیط زیست است. در کل این سختی گیرهای شیمیایی نه از نظر قیمت و نه از نظر سازگاری با محیط زیست مقرون به صرفه نیستند.

    سختی گیر با دوزینگ فسفات چیست؟

    دارای یک کارتریج بوده که در سیستم‌های لوله کشی خانه جاسازی می‌شود. عملکرد آن مانند غیر ته نشینی بوده و با واکنش فسفات کار می‌کنند. البته از پلی فسفات‌های خوراکی استفاده می‌شود. از معایب آن این است که معمولاً مردم دوست ندارند در آب آشامیدنی آنها فسفات وجود داشته باشد. گرچه این فسفات خوراکی است. از دیگر معایب آن می‌توان به هزینه‌های تعویض کارتریج اشاره کرد.

    شرکت آریا صاف سپاهان به علت تولید مستقیم و فروش بدون واسطه انواع دستگاه سختی گیر آب، سختیگیر  های رزینی و کربنی ، محصولات خود را با پایین ترین قیمت و بهترین کیفیت به بازار عرضه می کند.
    شما همواره می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و یا استعلام قیمت و یا ثبت سفارش خرید دستگاه سختی گیر آب، با ما تماس بگیرید.

    قیمت دستگاه‌های سختی گیر آب صنعتی به موارد زیر بستگی دارد:

    • نوع دستگاه (سختی گیر رزینی یا کربنی)
    • میزان خروجی آب مورد نیاز

    انواع مختلف سختی گیرهای آب صنعتی:

    • سختی گیرهای رزینی صنعتی
    • سختیگیرهای کربنی صنعتی

    این دستگاه‌ها معمولاً کاربرد صنعتی دارند و به منظور گرفتن سختی آب و تصفیه مواد جامد آب استفاده می‌شوند. منظور از سختی آب، caco3 است. این ماده علاوه بر اینکه برای بدن مضراتی به همواره دارد، در صنعت نیز در استفاده دراز مدت، موجب گرفتگی لوله‌ها و خرابی دستگاه‌ها می‌شود. از این رو قبل از استفاده از آب، از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌کنند تا که این ماده را از آب حذف کنند.

    کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *