فاضلاب

خطرات فاضلاب های صنعتی برای محیط زیست
0 (0)

خطرات فاضلاب های صنعتی برای محیط زیست

به دلیل وجود مواد سمی ، فاضلاب های صنعتی دارای خطرات بسیاری برای محیط زیست هستند. این مواد شامل موارد شیمیایی مانند مشتقات رنگ ها و مواد نفتی دیگر میشوند. از طرفی بدون تصفیه فاضلاب خروج این آبها از صنایع خاص به محیط زیست صدمه خواهد زد. این آبها دارای موادی همچون مواد زائد اکسیژن خواه، ترکیبات شیمیایی آلی، ترکیبات شیمیایی غیر آلی، مواد رادیواکتیو، عوامل بیماری زا یا پاتوژن، مواد مغذی، رسوبات و حرارت می‌شود. خروج این موارد باعث واکنش های شیمیایی ناخواسته در محیط و تغییرات منفی در آن خواهد شد. به همین دلیل استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بسیار مهم و با اهمیت است.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    خطرات اجزای فاضلاب های صنعتی برای محیط زیست :

    به طور کلی اجزای فاصلاب صنعتی شامل موارد فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بسیاری میشود. برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر است :

    • مواد جامد معلق
    • مواد آلی قابل تجزیه زیستی
    • میکروارگانیسم ها
    • مواد آلی مقاوم در برابر حرارت
    • فلزات سنگین
    • مواد معدنی حلال
    • موارد دیگر

    معرفی خطرات اجزای فاضلاب های صنعتی

    هر یک از این موارد دارای انواع مختلفی هستند. با این حال به دلیل تفاوت در نوع تولیدات فاضلاب های صنعتی ، نوع آن ها با نوع صنایع مختلف ارتباط دارد. هر یک از این اجزا خطرات خود را در فاضلاب های صنعتی برای محیط زیست دارند. در این رابطه توضیح بیشتری میدهیم.

     خطرات مواد جامع معلق در فاضلاب ها برای محیط زیست :

    به طور کلی ایجاد مواد معلق در فاضلاب های صنعتی دلایل بسیاری دارد. به همین دلیل مواد تشکیل دهنده آن ها نیز متفاوت است. اما از مشهودترین خطرات مواد جامد معلق و یا  TSS بر محیط زیست ، لجن زدایی و رسوب گذاری است. این مورد در فاضلاب های شهری اهمیت بالایی دارد. مواد معلق که به رودخانه ها ، دریاچه ها و اقیانوس ها منتقل می شوند سرانجام در کف قرار می گیرند. با گذشت زمان این رسوب جمع شده می تواند خطرات زیادی را برای زیست بوم موجود در آب ها داشته باشد.

    تأثیر اشکار TSS بر محیط زیست :

    همچنین یک تأثیر کمتر اما آشکار و آسیب رساننده مواد جامد معلق یا همان TSS در محیط زیست کدری آب میباشد. در واقع با ورود این مورد در آبهای محیط زیست باعث افزایش میزان کدری (کدورت ، یا ابری بودن) این آب ها خواهد شد. در محیط های طبیعی کدورت زیاد مانع از رسیدن نور به گیاهان آبزی می شود ، در نتیجه بر فتوسنتز تأثیر منفی می گذارد. این میزان تولید اکسیژن در گیاهان را کاهش می دهد و میزان اکسیژن محلول موجود در آب برای ماهی و سایر حیوانات را کاهش می دهد. افزایش میزان کدری نیز به دلیل جذب نور باعث افزایش دمای آب می شود و ممکن است بر توانایی حیوانات در یافتن مواد غذایی  به طور مؤثر تأثیر بگذارد.

    مواد آلی قابل تجزیه زیستی در فاضلاب های صنعتی :

    مواد آلی بسیاری در فاضلاب های صنعتی وجود دارد. برخی از این مواد مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و چربی ها با موارد بیولوژیکی قابل تجزیه هستند. از طرفی هم فاضلاب های صنعتی دارای مقادیر بالایی از این مواد میباشد. به طور کلی مواد آلی قابل تجزیه زیستی به صورت عمده بر حسب BOD ( اکسیژن خواهی بیوشیمیایی) و COD( اکسیژن خواهی شیمیایی) اندازه گیری می شود. اگر مواد تصفیه نشده به محیط تخلیه گردند، پایدار سازی بیولوژیکی می تواند به کنترل منابع اکسیژن طبیعی مورد نیاز و توسعه شرایط متعفن، منتهی شود. چرا که با رشد موارد بیولوژیکی تعادل و سلامت زیستی تغییر میکند. از این رو تصفیه فاضلاب اهمیت بالایی است.

    معرفی خطرات فاضلاب های صنعتی و تأثیر آن برای محیط زیست

     میکروارگانیسم ها :

    میکروارگانیسم یکی از خطرناکترین موارد موجود در فاضلاب ها هستند. به خصوص جهت استفاده دوباره از فاضلاب های صنعتی تصفیه شده این موراد باعث بروز مشکلات جدی در محصولات در برخی از صنایع خاص میشود. همان طور که میدانید ، بیماری های ارتباطی با اندامگان بیماری زایی که ممکن است در فاضلاب باشد، انتقال می یابد. و این اجزا شامل تمامی انواع میکروب ها میشود.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      نتیجه گیری :

      فاضلاب های صنعتی دارای اجزای بسیار زیادی هستند. هز یک از این اجزا تهدید جدی برای محیط زیست خواهند بود. به دلیل اینکه توانایی تغییر و یا شکست تعادل در اجزای آن را دارند. از این رو خطرات انتشار فاضلاب های صنعتی به محیط زیست به دلیل اجزای آن بسیار بالا میباشد. در این مقاله به برسی خطرات پساب های صنعتی پرداخته شد. برای جلوگیری از این خطرات پیشنهاد می شود به صفحه تصفیه فاضلاب صنعتی مراجعه کنید.

       

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *