دستگاه تصفیه آب صنعتی, فاضلاب

روش تصفیه فاضلاب MBR
0 (0)

معرفی روش عملکرد سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی MBR

روش تصفیه پساب در دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی MBR یکی از روشهای رایج برای بهبود کیفیت پساب ها میباشد. به طور کلی در این سیستم از روش های تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و فیلتراسیون استفاده شده است. به کمک روش های ذکر شده ، این دستگاه قادر به تصفیه پساب های صنایع با کیفیت بالا است. در این مقاله یکی از دستگاه تصفیه فاضلاب  به نام MBR را مورد برسی قرار میدهیم. برای معرفی بهتر این دستگاه ها در ادامه توضیحی در این خصوص داده شده است.

معرفی روش تصفیه فاضلاب صنعتی MBR

تصفیه فاضلاب به روش MBR یکی از مدرنترین روش های تصفیه فاضلاب به شمار می آید که این روش تصفیه فاضلاب ترکیبی از روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و فیلتراسیون غشایی می باشد. در این نوع از روش تصفیه فیلتراسیون غشایی جایگزین فرایندهای ته نشینی، فیلتر شنی به کار گرفته شده در روشهای مرسوم این موارد شده است . از روش تصفیه فاضلاب MBR جهت طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و خانگی استفاده می گردد که در حذف آلاینده های آلی و معدنی بسیار موثر می باشد. عملکرد این روش به این صورت میباشد که ، ابتدا عوامل فیزیکی در مراحل اولیه گرفته شده و سپس برای کیفیت بهتر از فیلتراسیون عبور میکند. در نهایت با کمک فرآیند های شیمیایی و موارد مشابه عوامل میکروارگانیسم ها را از آب حذف میکنند. در این روش کیفیت فاضلاب نهایی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است.

عملکرد روش تصفیه پساب MBR

فرآیند تصفیه فاضلاب به روش MBR یک فرآیند لجن فعال رشد معلق می باشد که با یک سیستم غشای ممبرانی ترکیب شده است . در این فرآیند، سیستم ممبرانی نقش واحد ته نشینی (زلال سازی) در جداسازی جامدات معلق در سیستم لجن متعارف را برعهده دارد . در فرآیند تصفیه فاضلاب MBR معمولا ممبران ها بصورت مستغرق در واحد هوادهی قرار داشته و صورت مستقیم با فاضلاب و مایع مخلوط (Mixed Liquor) در تماس می باشند. در این فرآیند، مقداری هوا نیز از کف واحد هوادهی به این واحد وارد می شود تا سطح خارجی رشته های ممبرانی را تمیز نموده وجامدات پذیرش نشده توسط ممبران ها را از سطح ممبران ها کنار زده و جابجا نماید. لجن مازاد در این فرآیند نیز معمولا بصورت مستقیم از واحد هوادهی به خارج پمپ می شود.

ممبراین ها در سیستم تصفیه فاضلاب MBR

در پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند MBR معمولا ممبران ها بصورت مستغرق در واحد هوادهی قرار داشته و بصورت مستقيم با فاضلاب و مايع مخلوط در تماس می باشند. در اين فرآيند با استفاده از پمپ مكش، با صرف انرژی كمی، خلا بوجود می آيد که باعث خارج شده پساب تصفیه شده از ممبران ها و انتقال آن به بیرون از سیستم می شود. علاوه بر اين در اين فرايند، مقداری هوا از واحد هوادهی به سطح خارجی ممبران ها دمیده می شود تا سطح خارجی رشته هاي ممبرانی را تميز نموده و جامداتی که وارد ممبران ها نشده را از سطح ممبران ها كنار زده و جابجا نمايد. لجن مازاد در اين فرآيند نيز معمولا بصورت مستقيم از واحد هوادهی به خارج پمپ می شود. این موارد کاربرد زیادی را به روش های تصفیه فاضلاب MBR اضافه کرده است.

کاربرد های روش MBR در تصفیه پساب صنعتی

  • برای ارتقاء ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب در حال بهره برداری.
    تصفیه فاضلاب های با غلظت بالا نظیر فاضلاب صنایع غذایی و داروسازی.
    تصفیه فاضلاب های با غلظت بالای آمونیوم نظیر شیرابه ها.
    تصفیه فاضلاب بهداشتی بخصوص در مناطقی که به لحاظ فضای تصفیه خانه محدودیت وجود دارد.
    استفاده مجدد و باز گردش پساب تصفیه شده تصفیه خانه های فاضلاب.
  • و…

مزایای روش تصفیه پساب MBR

  • اشغال فضای كم
  • راندمان بسیار بالای تصفیه
  • امكان تغيير آسان فرآيندهای لجن فعال متعارف به لجن فعال ممبرانی
  • مدولار و سهولت افزایش ظرفیت
  • كاهش توليد لجن مازاد
  • كنترل كارآمد گرفتگي ها

نتیجه گیری

روش های تصفیه فاضلاب MBR برای پسابهای صنعتی بسیار کاربرد دارد. کیفیت خروجی آب های صنایع مخلتلف گاهی برای محیط زیر بسیار زیان بار است. در برخی از فاضلاب های صنایع مختلف ماده های سمی بسیاری در ان ها موجد است. از طرفی به دلیل استفاده از سه روش تصفیه فیزیکی شیمیایی و فیلتراسیون فاضلاب ها ، سیستم MBR یکی از مناسب ترین روش ها در تصفیه فاضلاب صنعتی میباشد. در این مقاله به معرفی و برسی این روش پرداختیم.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *