فاضلاب

روش تصفیه فاضلاب صنعتی SBR
0 (0)

معرفی سیستم دستگاه های تصفیه آب تصفیه فاصلاب و پساب صنعتی SBR چیست

روش تصفیه فاضلاب صنعتی SBR چیست ؟ یکی از دستگاه تصفیه پساب صنعتی به صورت هوازی میباشد. همچنین این دستگاه ها جز سیستم های تصفیه فاضلاب به شیوه لجن فعال هستند. این روش ها به دلیل استفاده از شیوه بیولوژیکی کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. کیفیت آب خروجی در این روش تا حد قابل قبولی بالا میباشد. به گونه ای که در برخی مواقع از آن دوباره استفاده میشود. لذا خرج این آب ها از کاخانه بی خطر است. در این مقاله به معرفی روش تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی SBR میپردازیم.

معرفی روش تصفیه فیه فاضلاب صنعتی SBR :

روش تصفیه فاضلاب صنعتی SRB و یا همان سیستم پساب راکتور ناپیوسته متوالی یکی از روش های هوازی در این رابطه میباشد. این سیستم در گذشته جهت تصفیه فاضلاب و پساب جوامع کوچک مورد استفاده قرار می گرفت، اما مزایای تصفیه فاضلاب به روش SBR در حذف انواع مواد مغذی باعث شده که امروزه برای تصفیه خانه های بزرگ (تا حجم حدود ۲۰۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز) مورد استفاده قرار گیرد. سيستم SBR را مي‏توان نوعي روش لجن فعال دانست كه در آن راكتور از فاضلاب پر شده و سپس به تدريج در طي يك سيكل زماني فاضلاب و مواد ته نشين شده تخليه مي‏گردد.

در واقع در هر دستگاه تصفیه پساب صنایع SBR عملکرد به این صورت است که ، ته نشيني مواد جامد مايع مخلوط و تخليه مايع روئي در همان مخزن انجام میگیرد. بنابراين به حوض ته نشيني نهائي و پمپ برگشت لجن فعال نيازي ندارد. روش ها و پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی روش عملکرد خاصی داشته که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

عملکرد روش تصفیه پساب SBR :

عملکرد این روش به این صورت است که بعد از واکنش راکتور ها موارد میکروارگانیسم از طریق ته نشین شدن از فاضلاب جدا میشوند. این شیوه یکی از روشهای مهم در جداسازی این موارد به شمار میرود. در ادامه مراحل عملکرد در این روش را برای شما آورده ایم :

  • مرحله پرکردن (Fill) مرحله ورود فاضلاب خام به راکتور
  • مرحله واکنش (React) مرحله انجام واکنشهای بیولوژیکی
  • مرحله ته نشینی (Settle) مرحله جدا شدن میکروارگانیسم ها از پساب تصفیه شده و ته نشینی
  • مرحله تخلیه (Draw) مرحله خروج فاضلاب تصفیه شده از راکتور
  • مرحله استراحت یا خارج از دسترس (Idle) مرحله بعد از تخلیه و قبل از پر کردن مجدد راکتور

در ادامه هر یک از این مراحل عملکرد سیستم SBR را به طور خلاصه برسی میکنیم :

ورود فاضلاب خام به راکتور :

هدف از اين مرحله، افزودن سوبستر فاضلاب خام به راكتور مي باشد. با انجام اين مرحله سطح فاضلاب در راكتور كه در انتهاي دوره بهره برداي كاهش يافته و به 25 درصد ظرفيت راكتور رسيده، به يكباره به 100 درصد افزايش مي يابد. چنانكه اين فرآيند در راكتور به صورت زماني كنترل گردد در اين صورت پر شدن راكتور چيزي حدود 25 درصد از سيكل زماني كامل بهره برداري از راكتور شامل خواهد شد.

انجام واکنش های بیولوژِکی از طریق استفاده از راکتور ها :

هدف از اين مرحله ، تكميل واكنشهايي برای اجرای مواردی بوده که موجب حذف موارد بیولوژیکی از فاضلاب میشود. معمولاً مرحله واكنش 35 درصد از سيكل زماني كامل بهره برداري از راكتور را شامل ميگردد.

اهمیت ته نشینی در سیستم های SBR :

مرحله رسوب یکی از مهمترین مراحل تصفیه در تمامی روش ای هوازی به خصوص سیستم تصفیه فاضلاب SBR میباشد. در اين مرحله جداسازي مواد جامد صورت مي گيرد تا بدين طريق فاضلاب تصفيه شده زلال شده، تخليه گردد. فرآيند ته نشيني در اين سيستم به علت ساكن بودن مواد بهتر از سيستم جريان پيوسته مي‏باشد.

تخلیه :

در سیتسم های SBR مكانيزم هاي مختلف جهت انجام فرآيند خروج فاضلاب وجود دارند. از جمله این مکانیزم ها ، ميتوان سرريزهاي قابل تنظيم و شناور را نام برد. زمان انجام اين مرحله بين 5 تا 30 درصد از كل سيكل بهره‏ برداري مي باشد.

مرحله نهایی سکون :

در این مرحله باید سیستم برای آماده سازی بدون استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر این زمان برای ایجاد شرايط لازم براي راكتور جهت تكميل سيكل پر شدن راكتور اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی وظایف این سیستم برای کاهش مواد سمی داخل آب است. در ادامه به توضیح کوتاهی در خصوص این مورد برای شما آورده شده است.

وظایف سیستم تصفیه فاضلاب SBR :

یکی از مهمترین وظایف و کاربرد های دستگاه های تصفیه فاضلاب SBR کاهش مواد معلق در پساب ها میباشد. از طرفی مواد دیگر مانند ازت و فسفر را در این آب ها کاهش میدهد. همچنین این سیستم تا حد زیادی غلظت مواد آلی قابل اکسیداسیون را پایین می آورد. در آخر یکی از مهمترین کاربرد های سیستم های SBR و یا همان راکتور ناپیوسته متوالی در حذف ارگانیسم های بیماری زا میباشد. این سیستم به دلایل تأثیرگذاری بالا در عمل تصفیه مزایای بسیاری دارد. در ادامه برای معرفی بیشتر این سیستم به آنها اشاره میکنیم.

مزایای سیستم تصفیه فاضلاب SBR :

  • عدم نیاز به استفاده از پمپ انتقال فاضلاب
  • کاهش زیاد مصرف برق
  • قابلیت استفاده در تمامی اقلیم ها و مناطق
  • کیفیت بالای پسآب خروجی بر اساس استاندارد های سازمان محیط زیست
  • قابلیت استفاده مستقیم جهت آبیاری فضای سبز و موارد مشابه
  • تشخیص هوشمند کم باری و شوک ورودی و مدیریت آن
  • مدولار بودن و قابلیت خارج کردن یک یا چند پکیج از مدار
شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *