فاضلاب

منظور از TSS در تصفیه فاضلاب چیست ؟
3 (2)

معرفی مقدار TSS در تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی

منظور از کلمه TSS در تصفیه فاضلاب صنعتی به کل مواد جامد معلق در پساب ها گفته میشود. این مورد یکی از اجزای مهم پساب های صنایع برای ساخت و تولید دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی میباشد. به طور کلی به دلیل حساسیت بالای عمل تصفیه این آبها ، برای ساخت این تجهیزات باید تمامی اجزای فاضلاب را برسی کرد. معمولاً برای حذف این مواد جامد از آشغالگیر ها استفاده میشود. در ادامه به معرفی و برسی TSS یا همان مواد معلق در تصفیه فاضلاب خواهیم پرداخت.

کلمه TSSچیست :

کلمه TSS مخفف Total suspended solids به معنای تمامی مواد معلق است. به طور کلی عبور آب از سطوح مختلف و مصرف آن در بخش های صنعتی و نیمه صنعتی و شهری باعث میشود حجم بالایی از ذرات جامد از قبیل شن و ماسه، کاغذ و پلاستیک و موارد مشابه وارد آن شوند. این ذرات از نظر شیمیایی شاید تاثیری بر شاخص های کیفی نداشته باشند، اما می توانند زمینه را برای ایجاد آلودگی های بیشتر فراهم کنند. شاخص TSS یا Total suspended solids نشان دهنده تمام مواد جامد معلق در پساب ها می باشد. با اندازه گیری این شاخص مشخص میشود که از چه روش ها و تجهیزاتی در مرحله پیش تصفیه و سایر گام ها استفاده شود.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    اندازه مواد معلق در فاضلاب های صنعتی :

    اندازه مواد معلق درذ تصفیه فاضلاب های صنعتی در نحوه تصفیه آن دارای اهمیت بالایی است. مساله بسیار مهمی که وجود دارد این است که، بر اساس استانداردهای ارائه شده در این حوزه، TSS به ذرات جامد معلق با اندازه های بزرگتر از 2 میکرون می باشد. با توجه به اینکه ذرات موجود در آب های آشامیدنی کوچکتر از این اندازه هستند، لذا این شاخص بیشتر برای پساب و فاضلاب کاربرد دارد. معمولا TSS با عبارت TDS اشتباه گرفته میشود.

    معرفی و نحوه اندازه گیری مقدار TSS در تصفیه فاضلاب صنعتی

    تفاوت TSS و TDS :

    تفاوت های مقادیر TSS و  TDS در نوع مواد اندازه گیری آن میباشد. در تی دی اس تمامی مواد محلول در آب میباشد. در حالی که در تی اس اس تنها مواد معلق جامد با اندازه بزرگتر از 2 میکرون در نظر گرته میشود. به عبارت دیگر از مهم ترین تفاوت های موجود در این دو شاخص می توان به این موضوع اشاره کرد که در TDS کل ذرات آلی و غیر آلی محلول اندازه گیری شده و در TSS تنها ذرات جامد معلق ملاک اصلی هستند.

    اهمیت TSS در آب های خانگی :

    تصفیه TSS از آب های خانگی اهمیت دارد. اما با این حال در آبهای اشامیدنی به علت کیفیت بالا و حساسیت زیاد، ملاک اصلی شاخص TDS میباشد و TSS در این آبها زیاد خود را نشان نمیدهد . از شاخص TSS بیشتر در تصفیه فاضلاب یا آبهایی که هنوز تصفیه نشده و یا در حد پیش تصفیه هستند استفاده میشود. همچنین برای سنجش ذرات معلق در اب، معمولا ملاک عبور نکردن از فیلتر 2 میکرون و از جنس الیاف شیشه می باشد و ذراتی که نتوانند عبور کنند را جامد معلق (SS) مینامند . به همین علت بسیاری از افراد شاخص TSS را به عنوان کل ذرات بزرگتر از 2 میکرون می شناسند .

    مقدار مجاز TSS در تصفیه فاضلاب چیست :

    مقدار TSS در فاضلاب ها برای عدم آلودگی اهمیت بسیاری دارد. از این رو پس از عمل تصفیه پساب ها نیز قدار آن اندازه گیری میشود. به طور کلی یکی از تعریف هایی که برای TSS ارائه شده است، به کل مواد جامد بزرگتر از 2 میکرون اشاره دارد که در آب های آشامیدنی چنین ذراتی وجود ندارند. در سایر آب و پساب ها این شاخص با توجه به کاربردشان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در مزارع کشاورزی و باغبانی مقدار TSS استاندارد حدود 100 میلی گرم در نظر گرفته میشود، اما برای آب های سطحی این مقدار باید 40 میلی گرم باشد.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      نحوه اندازه گیری TSS :

      برای اندازه گیری TSS باید مقدار معینی از آب برای مثال یک لیتر آب را وزن می‌کنند. میزان آب آزمایش شده متغیر است. اگر تراکم ذرات بالا باشد، میزان آب کمتری وزن شده و برعکس اگر این تراکم پایین باشد، مقدار آبی که وزن می‌شود، افزایش می‌یابد. پس از تعیین مقدار TSS باید آب را توسط یک فیلتر تصفیه آب عبور می‌دهند. دقت داشته باشید که وزن این فیلتر باید از قبل اندازه‌گیری شود و حتماً باید اندازه منافذ آن در دست باشد. بعد از اینکه آب از فیلتر عبور داده شد، فیلتر را خشک کرده و دوباره آن را وزن می‌کنند. اختلاف وزن بین فیلتر، قبل و بعد از عبور آب، نشان‌دهنده وزن اندازه‌گیری شده از ذرات جامد معلق در آب است. این پارامتر، با واحد میلی‌گرم در لیتر (ppm) تعریف می‌شود.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 2 Average: 3]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *