فاضلاب

اجزای فاضلاب صنعتی
0 (0)

معرفی اجزای فاضلاب و پساب های صنعتی

اجزای فاضلاب و پساب های صنعتی به دلیل تفاوت در تولیدات هر صنعت با یکدیگر تفاوت دارد. از این رو بکارگیری دستگاه تصفیه فاضلاب مختص استفاده به خصوص از یک نوع فاضلاب میباشد. لذا انتخاب پکیج تصفیه پساب مناسب دارای اهمیت زیادی است. انتخاب نوع دستگاه نیز باید با شناسایی و توجه دقیق به اجزای فاضلاب صنعتی صورت پذیرد. در ادامه توضیحات دقیق تری در این خصوص داده میشود.

اهمیت شناخت اجزای پساب صنعتی

همان طور که گفته شد اهمیت شناخت اجزای پساب ها در انتخاب نوع تجهیزات مربوط به تصفیه فاضلاب صنعتی میباشد. در طراحی و بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب، شناخت پارامترهای تصفیه فاضلاب اهمیت بالایی دارد. به طور کلی فاضلاب ها دارای خصوصیات آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می باشند. این آلاینده ها از جهات مختلف میتوانند به محیط زیست و در نتیجه سلامت خود انسان ها صدمه وارد کنند. از طرفی هم با توجه به مقادیر هر یک از پارامترهای فاضلاب، روش تصفیه فاضلاب متفاوت می باشد. لذا شناخت این پارامتر ها پیش از تصفیه صورت میگیرد.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی اجزای فاضلاب صنعتی و اهمیت آن جهت تصفیه این پساب ها

    اجزای فاضلاب صنعتی :

    به دلیل تولیدات کاملا متفاوت اجزای فاضلاب های صنعتی در صنایع مختلف کاملا تفاوت دارد. اما همچنان برخی از پارامترهای فاضلاب های این صنایع میتواند با یکدیگر برابر باشد. این پارامتر ها عبارت اند از کل جامدات، جامدات محلول، جامدات معلق، جامدات قابل ته نشینی، میزان BOD،میزان COD،کل کربن آلی TOC،ازت کل،فسفرکل،چربیو روغن، میزان کلیفرم و ترکیبات آلی فرار می باشد. در ادامه پس آب های صنعتی برخی از آلوده صنایع مختلف برسی میشود.

    جزای پساب های صنایع پتروشیمی :

    به طور کلی یکی از مهمترین موارد برای پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، پساب های تولید شده توسط صنایع پتروشیمی میباشد. اجزای فاضلاب صنایع پتروشیمی شامل مجموعه عظیمی از انواع مواد آلاینده مختلف می باشد. تنها ورود یک مورد از این مواد میتوان به طبیعت زیان بسیاری را وارد نماید. لذا تهدید جدی برای سلامتی خاک و آب و آبزیان و انسان ها و سایر موجودات میباشد. از مهم ترین آلاینده های موجود در فاضلاب پتروشیمی می توان به مواد جامد و کلوئیدی معلق اشاره نمود. این مواد حتی در دمای 103 تا 105 درجه سانتی گراد نیز از بین نمی روند.

    آلاینده های این فاضلاب در تمامی نقاط زمین به مدت زمان زیادی باقی خواهد ماند. همچنین گازهای بسیار بد بو که به دلیل تجزیه مواد آلی و گازهای محلول در فاضلاب بوجود می آیند نیز شامل کربوهیدرات ها، مواد پاک کننده، دما، رنگ، پروتئین ها، انواع چربی های غیر قابل تجزیه توسط میکروارگانیسم ها، BOD، COD، TOC، کلریدها، فلزات سنگین، نیتروژن، ترمیبا غیر آلی سمی، فسفر، دی اکسید کربن، آمونیاک و متان میشود. که هر یک دلیل مهمی برای اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی پتروشیمی است.

    معرفی اجزای فاضلاب صنعتی پتروشیمی

    اجزای پساب صنعتی نساجی :

    به طور کلی اجزای پساب های صنعتی نساجی به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند. این دو مورد شامل آلاینده های غیرقابل تجزیه بیولوژیکی  nonbiodegradableو آلاینده های قابل تجزیه بیولوژیکی Biodegradable میباشد. اجزای این دو شامل مواد معلق و کلوییدی مانند مواد رنگزا، چربی، روغن، اسیدها و بازها ترکیبات فلزی واسطه و موارد بسیار دیگر میباشد. اهمیت تصفیه فاضلاب نساجی برای حجم بالای تولید پساب در این صنایع است.

    میزان تولید فاضلاب در صنایع نساجی :

    میزان تولید فاضلاب با میزان استفاده آب در مصارف صنعتی رابطه مستقیم دارد. میزان استفاده از آب در صنایع نساجی بسیار بالا میباشد.  میزان مصرف آب در صنایع نساجی و رنگرزی بین 25 تا 250 مترمکعب به ازای هر تن محصول (با توجه به نوع فرآیند تولید) است، بنابراین می توان گفت که صنایع نساجی از جمله بزرگترین صنایع مصرف کننده آب اند و در نتیجه فاضلاب زیادی تولید می کنند. در فاضلاب خروجی از این صنعت غلظت COD، BOD و TDS بالا و بسیار قلیایی است.

    همچنین مصرف آب در بخش های تولید بخار در دیگ های بخار، به عنوان خنک کننده، شستشوی مواد اولیه، مصارف شرب و بهداشت کارکنان، شستشوی دستگاه های آهار، چاپ و رنگرزی، شستشوی پارچه بعد از هر مرحله از عملیات، تهیه محلول های مصرفی در مراحل آهارزنی، آهارگیری، سفیدگری، شستشو و مراحل دیگر در صنعت نساجی بسیار مهم میباشد. از این رو این صنایع بیشترین حجم تولید فاضلاب را در بین صنایع مختلف دارند.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      نتیجه گیری :

      اجزای فاضلاب های صنایع مختلف با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد. از این رو شناخت اجزا و پارامتر های پساب ها پیش از تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب دارای اهمیت بالای میباشد. چرا که برای جذف یک آلاینده تجهیزات خاص خود را دارد. در این مطلب توضیحاتی برای بررسی اجزای فاضلاب صنعتی داده شد.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *