فاضلاب

معرفی تفاوت های فاضلاب صنعتی و مسکونی
0 (0)

تفاوت های فاضلاب صنعتی و مسکونی

تفاوت های بسیاری در اجزای فاضلاب صنعتی و مسکونی وجود دارد. این تفاوت ها در نحوه سفارش و خرید دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی تأثیر زیادی دارد. از این رو برای تهیه این دستگاهها توصیه میشود. این فاضلاب ها درون خود مواد کاملا مختلفی دارند. از این رو عملیات تصفیه درآنها ممکن است کاملا متفاوت باشد. در تصفیه آب های صنعتی به دلیل وجود مواد شیمیایی بسیار اهمیت بسیاری برای عملیات تصفیه آن دارد. این مواد شیمیایی میتواند باعث مشکل در تعادل محیط زیست گردد. از طرف دیگر میتوان با حذف مواد معینی از فاضلاب های مسکونی آن ها را برای استفاده مجدد به عنوان آب های مصرفی غیر شرب استفاده کرد. در این مقاله به برسی و معرفی تفاوت های بین فاضلاب صنعتی و مسکونی خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی فاضلاب مسکونی :

    فاضلاب های مسکونی شامل آب های مصرف شده توسط افراد به دلیل استفاه روزمره یک فرد است. بر اساس مطالعات انجام شده، در شهرهای بزرگ در طول شبانه روز هر فرد متوسط 120 تا 200 لیتر آب مصرف می کند که این رقم در شهرهای کوچک به 175 لیتر میرسد. اگر بخواهیم نوع مصرف آب را تفکیک کنیم لازم است بدانید که حدود 25 تا 50 لیتر در حمام، 10 تا 20 لیتر برای شستشوی لباس، 5 تا 15 لیتر برای شستشوی ظروف، 20 تا 30 لیتر در توالت و سرویس بهداشتی و 2 تا 3 لیتر توسط کولر و حدود 3 تا 5 لیتر به صورت متفرقه مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به اینکه بیشترین آب مصرفی در حمام می باشد به همین دلیل مواد شوینده و صابونی به مقدار زیاد در این پساب ها وجود دارند.

    تفاوت های فاضلاب صنعتی و مسکونی

    معرفی فاضلاب های صنعتی :

    آب های استفاده شده توسط کارخانه جات جهت تولید محصولات خود ، فاضلاب های صنعتی را تشکیل میدهند. این آب ها به دلیل استفاده در کنار مواد شیمیایی دارای حساسیت بالایی برای تصفیه میباشد. به این صورت که باید پیش از خروج از کارخانه تصفیه شوند. به عبارت دیگر آب ورودی به کارخانجات و کارگاه های تولیدی پس از پشت سرگذاشتن فرآیندهای مختلف به مواد آلی و غیرآلی و معدنی آلوده شده و در نهایت با افت شدید کیفیت در خروجی مواجه می گردند. این گروه از پساب ها به دلیل عدم کیفیت مطلوب و وجود مواد آلاینده قابلیت استفاده مجدد در فرآیندهای قبلی را نداشته و ورود آنها به محیط زیست نیز می تواند آسیب های جدی را وارد کند. این نوع فاضلاب اصطلاحا فاضلاب های صنعتی نامیده شده و فرآیند تصفیه آنها با سایر انواع فاضلاب کاملا متفاوت خواهد بود. به طوریکه در طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی بخش های مختلفی را با توجه به نوع مواد آلاینده و کیفیت مورد نظر پس از تصفیه ارائه می گردد.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      تفاوت های فاضلاب مسکونی و صنعتی :

      به طور کلی تفاوت های فاضلاب مسکونی و صنعتی در نوع و مواد تشکیل دهنده آن است. در فاضلاب های صنعتی برای کنترل کیفیت محصول و ماندگاری آن از مواد شیمیایی به آب های مصرفی اضافه میشود. برخی از مهمترین این موارد ، مواد الی هستند. از طرفی هم فاضلاب های مسکونی به دلیل حساسیت بالا به دلیل استفاه مجدد برای آنها باید تمرکز بالای بر جنبه میکروبیولوژی آن داشت. همچنین به دلیل وجود مواد متفاوت، دستگاه ها و تجهیزات بسیاری متفاوتی برای انجام عملیات تصفیه دارند.

      تفاوت های فاضلاب صنعتی و مسکونی

      تفاوت دستگاه های تصفیه فاضلاب صنعتی و مسکونی :

      تفاوت های بسیاری در تجهیزات دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی و مسکونی وجود دارد. در فاضلاب های صنعتی شامل مقادیر بسیار بالا از مواد شیمیایی در آن ها هستند. به خصوص در صنایع رنگ رزی این مقدار بسیار قابل توجه میباشد. تجهیزات دستگاه های تصفیه فاضلاب صنعتی باید توانایی حذف این مواد را داشته باشند. یکی از بزرگترین تهدیدها برای طبیعت و سلامتی موجودات زنده از قبیل انسان ها و پرندگان و حیوانات و غیره، ورود مواد شیمیایی موجود در پساب های صنعتی می باشد. آب مورد استفاده در کارخانجات مختلف به مرور با حجم بسیار بالایی از انواع فلزات سنگین و مواد آلی و شیمیایی ترکیب شده و از نظر رنگ و بو و فاکتورهایی مانند COD و BOD، TOC تغییراتی در آنها بوجود می آید. این گروه از پساب و فاضلاب ها قبل از ورود به طبیعت لازم است به استانداردهای لازم دست پیدا نمایند.

      از طرف دیگر تفاوت اصلی بین فاضلاب های مسکونی در مقابل تصفیه فاضلاب مقدار آن است. برخی از دستگاه های با اینکه توانایی بالایی در تصفیه صد درصدی آب ها را دارند اما توانایی تصفیه آب در آن ها و هزینه های آن برای استفاده در مقادیر بالا چندان به صرفه نخواهد بود. از این رو برای فاضلاب صنعتی از این تجهیزات استفاده نمی‌شود.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *