دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

میزان شوری آب دریا
0 (0)

میزان شوری آب دریا

توجه به میزان شوری آب دریا برای تصفیه آن دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد. در تمامی روش های رفع شوری این آبها با پارامتر های موجد در خصوص میزان نمک های موجود در دریا تصمیم به انتخاب تجهیزات مناسب میگیرند. از این رو قبل از تهیه دستگاه تصفیه آب دریا ، باید پارامتر های میزان شوری آب دریا را مشخص کنید. یکی از مهمترین روش ها در این رابطه اسمزمعکوس است. این روش به عنوان قدرتمند ترین شیوه تولید آب شیرین در دنیا شناخته میشود. که تعیین میزان نمک موجود در این آبها به انتخاب تجهیزاتی مانند نوع ممبرین و قدرت موتور بسیار اهمیت دارد. برای اطلاعات بیشتر و درک بهتر این موضوع توضیحات بیشتری داده میشود.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

خطا: فرم تماس پیدا نشد.

میزان شوری آب دریا

تعریف شوری آب دریا :

میزان شوری آب دریا به علت وجود برخی از منابع معدنی خاص در آن ها صورت گرفته است. این مواد معدنی به صورت یون‌ های محلول میباشند. قسمت عمده این نمکها را سدیم کلراید (NaCl) تشکیل می دهد. به همین علت آب دریا شور است. سایر نمک ‌های محلول در آب شامل منیزیم سولفات، پتاسیم نیترات و جوش شیرین هستند. اما میزان این مواد به نسبت NaCl بسیار کمتر است. درجه و میزان شوری آب را بر اساس واحدی به نام ppt (گرم در لیتر) که نشان دهنده غلظت کل این املاح در 1 لیتر آب است اندازه ‌گیری میکنند.

البته روش های دیگر نیز برای اندازه گیری این آب ها وجود دارد. به طور کلی متوسط شوری آب اقیانوس ‌ها در حدود ۳٫۵٪ (۳۵ گرم در لیتر) است. این بدان معنی است که هر کیلوگرم (یک لیتر بر حسب حجم) از آب دریا دارای ۳۵ گرم از املاح محلول (عمدتاً سدیم و کلرید و یون) می‌باشد. چگالی متوسط آب اقیانوس‌ها ۱٫۰۲۵ میلی‌گرم در لیتر است. آب دریا دارای چگالی بیشتری نسبت به آب شیرین و آب خالص است. دمای انجماد آب دریا به علت غلظت نمک محلول پایین‌تر است.

اهمیت میزان شوری آب دریا :

همان طور که گفته شد شوری آب دریا در تعیین مشخصات و قدرت یک سیستم برای تصفیه آن دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد. در صورت استفاده از قطعات نامناسب باید فشار بالاتری به متور وارد میشود. از طرفی میزان راندمان دستگاه تا سطح قابل توجهی کاهش میابد. همچنین در روش اسمز معکوس فیلتر های ممبران در واقع موارد داخل آب را به خود میگیرند. از این رو این فیلترها طول عمر مشخصی دارند. در صورتی که از فیلتر های نامناسب استفاده شود زمان تعویض آن با تناوب بیشتری صورت میگیرد. لذا به طور کلی اهمیت میزان شوری آب دریا بر هزینه های نگهداری دستگاه تصفیه آب شما تأثیر میگذارد. البته برخی از روش های تصفیه هزینه های بسیار کمتری نسبت به سایرین دارند. اما بسیاری از آن ها توان این ابها را به آب شیرین ندارند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین این موارد پرداخته میشود.

میزان شوری آب دریا

معرفی دستگاه های تصفیه آبهای شور :

امروزه به دلیل کمبود آب در برخی از نقاط جهان، روش های گوناگونی برای نمک زدایی آب دریا صورت گرفته است. این روش ها برای استفاده از این آب ها ویژگی های منحصر به فردی را در اختیار انسان قرار میدهند. دارای اهمیت بیشتری است. به عبارتی هر کدام از شیوه های شیرین سازی آب دریا در دارای مزایا و معایبی خود هستند. به طور کلی روش های نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا به دو تکنولوژی غشایی و گرمایی صورت می گیرد. البته روش های حرارتی به دلیل وجود هزینه های سنگین و انتشار گاز های سمی به جو محبوبیت کمتری نسبت به روش های دیگر دارد. به طور کلی به غیر این دو روش شیوه های بسیاری برای تصفیه آب دریا وجود دارد. در زیر برخی از مهمترین روش های تصفیه را ارائه میدهیم.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

خطا: فرم تماس پیدا نشد.

اهمیت روش حرارتی برای تصفیه آب شور دریا :

یکی از مهمترین و با اطمینان ترین شیوه برای تصفیه تمامی آب ها ، روش تصفیه حرارتی میباشد. در واقع به دلیل میزان شوری آب  دریا اهمیت روش حرارتی برای تصفیه آب صنعتی ، دریایی و…. بسیار بالا میباشد. چرا که در این روش آب با خلوص صد در صد ایجاد میشود. از طرفی میزان شوری آب دریا تأثیر چندانی بر نحوه عملکرد سیستم ندارد. اما بزرگترین ضعف این سیستم هزینه ها و میزان آب تولیدی از آن است. برای یک مقدار کوچک از آب تصفیه شده در این روش به میزان عظیمی از انرژی و زمان نیاز دارد. به همین دلیل کاربرد بسیار محدودی دارد.

روش تصفیه آب غشایی :

یکی از بهترین شیوه های تصفیه آب های شور استفاده از روش غشایی مانند اسمز معکوس میباشد. توان تصفیه در این مورد در کنار هزینه های آن بسیار کمتر از روش حرارتی است. اما برخی از آن ها مانند آلترافیلتر نیاز به سیستم تکمیل کننده برای برطرف کردن موارد دیگر میباشد. از طرفی در سیستم های اسمزمعکوس نیز برای کاهش هزینه نگهداری و افزایش راندمان تجهیزات ، باید از سیستم های پیش تصفیه آب استفاه کرد. مزیت در این روش مقدار آب تولید شده در کنار هزینه به صرفه آن میباشد. و همچنین آلودگی محیطی به مراتب کمتر از روش حرارتی میباشد. از این رو محبوبیت بالایی در زمینه کشاورزی و صنعتی دارد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *