دانستی های علمی

نمک زدایی آب شور با استفاده از اسمزمعکوس
0 (0)

نمک زدایی آب های شور با استفاده از سیستم اسمز معکوس RO

یکی از بهترین روش ها برای نمک زدایی آب شور با استفاده از روش اسمزمعکوس میباشد. روند تولید در این روش بسیار است. لذا مقرون به صرفه ترین روش در نمک زدایی آب اسمز معکوس میباشد. لازم به ذکر است که به غیر از پساب اندک این سیستم کمترین ایجاد مشکل را به محیط میزند. امروزه به دلیل شوری آب برخی از منابع کشور نیاز به نمک زدایی آب شور بیشتر حس میشود که در این زمان سیستم توصیه شده برای آن اسمزمعکوس است.

نمک زدایی آب شور با استفاده از سیستم اسمزمعکوس

جریان آب های زمین و شوری آن ها :

آب های موجود در کره زمین بصورت آب خالص (مقطر) جریان نداشته و می توانند در طول زمان و در مسیر جریان، مواد جامد مایع و گازها را در خود حل کنند (هم از نوع انحلال فیزیکی وهم شیمیایی). حضور این مواد در آبهای جاری در کره خاکی دانشمندان را بر آن داشت تا از عنوان شوری تقسیم بندی آبها استفاده نمایند. شوری درحقیقت عبارت است از جرم کل تمام مواد جامدی که در یک کیلوگرم آب دریا بصورت املاح وجود دارند. در سال ۱۹۰۲ میلادی برای اولین باریک گروه تحقیقاتی توانستند با خشک کردن آب دریا در حرارت ۴۸۰ درجه سانتیگراد برآورد قابل قبولی را از شوری بدست بیاورند. بدین ترتیب یک تعریف قراردادی برای شوری به صورت ذیل حاصل گردید.

تعریف کلی شوری و نمک زدایی آب :

شوری آب به مجموع جرم کلیه مواد جامد (بر حسب کیلوگرم) محتوی در یک کیلوگرم آب دریا گفته میشود در حالیکه کربناتها به اکسید تبدیل شده, برومورها و یدورها به وسیله معادل کلر خود جایگزین شده و مواد آلی اکسید شده باشند. نمک زدایی آب های شور با استفاده از سیستم اسمزمعکوس با توجه به نوع آب نسیاز به سیستم بهتر دارد. در ادامه به معرفی نوئو آب ها و نیاز آنها به نوع سیستم مناسب برای تصفیه آب میپردازیم.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

تعرفی آب لب شور :

آب لب شور (Brackish water) آبی است که میزان نمک در آن از آبِ شیرین بیشتر و از آب دریا کمتر باشد. آب لب شور آبی است که کل مواد جامد آن بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌گرم در لیتر باشد و معمولاً در اثر مخلوط شدن آب دریا و آب رودخانه‌هایی که به دریا می‌ریزد پیدا می‌شود. همچنین برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها ممکن است دارای آب لب ‌شور باشد. برخی از آب های زیر زمینی در مناطق خشک و کویری نیز در زمره این آبها دسته بندی می شوند. دستگاههای اسمز معکوس قادرند این آب ها را تا نمک زدایی آنها را تا حدی بسیار فراتر از آب شرب تصفیه کنند. فشار کاری مورد استفاده در این نوع آبها معمولا۱۰ تا ۱۵ بار است. البته دقت داشته بشاید که اسمز معکوس آب های شور را جهت استفاده در صنایع نیز نمک زدایی آب شور را انجام میدهد. که به کیفیت بسیار بیشتر از آب نیاز دارد.

تعرفی آب شور و نوع نمک زدایی در آن :

آب شور آبی است که کل مواد جامد آن بین ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میلی‌گرم در لیتر باشد. به علت غلظت بالاتر املاح برای نمک زدایی آب های شور فشار کاری و نوع ممبران ها نسبت به آب لب شور متفاوت است. فشار کاری مورد استفاده در این نوع آبها معمولا ۱۵ تا ۳۰ بار است. که نیاز به دستگاههای مخصوص اسمز معکوس دارند که این آب را طی چند مرحله تصفیه نمایند.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *