دانستی های علمی

شوری آب دریا
0 (0)

تأثیرات شوری آب دریا

به طور کلی میزان نمک تمامی آب ها مانند آب دریا قابل اندازه گیری است. این مقدار با PPT اندازه گرفته میشود. اندازه گیری شوری آب دریا در بسیاری از مصارف لازم میباشد. در صورت استفاده از دستگاه تصفیه آب دریا پیش از تهیه و ساخت آن آزمایشاتی جهت تهیه PPT آب مورد نظر انجام میشود. لذا برای تهیه آب شیرین از طریق تصفیه آب این نیاز به سیستم ها و قطعات متفاوتی میباشد.  در ادامه آب شور دریا را به صورت مختصر توضیح میدهیم.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    آب شور دریا :

    آب شور دریا دارای چگالی بالاتری نسبت به آب شیرین است. همچنین آب دریا چگالی بیشتری نسبت به محلول آب نمک با غلظت مشابه دارد. میزان شوری Salinity در آب دریا در حدود ۳۵ ppt می باشد که به این معنی است که در حدود ۱.۰۲۶ چگال تر از آب شیرین است که در نتیجه می توانیم بگوییم دارای وزن مخصوص Specific Gravity ۱.۰۲۶ می باشد. همین ویژگی است که به ما در اندازه گیری میزان شوری از طریق دستگاه های مختلف هیدرومتریک (چگالی سنج های عقربه ای و یا شناور) کمک می کند.

    تأثیر شوری بر آب :

    آب شور می تواند بر روی نور (زمانی که از آب رد می شود) هم تاثیر داشته باشد که این تاثیر بیشتر از تاثیرات آب شیرین بر روی نور است. این تاثیر به دلیل برگشت نور توسط ملکول های حل شده در آب به وجود می آید که نوع و میزان آنها نسبت به آب شیرین بسیار بیشتر است. ضریب برگشت نور در آب شیرین در حدود ۱.۳۳۳۰۰ است در حالی که این میزان در آب دریا با شوری ۳۵ ppt در حدود ۱.۳۳۹۴۰ می باشد. همین خاصیت برای اندازه گیری میزان شوری آب دریا در دستگاه های مختلف رفرکتومتر مورد استفاده قرار می گیرد و به ما در اندازه گیری میزان شوری یا چگالی آب کمک می کند.

    تأثیر شوری آب دریا در نقطه انجماد :

    آب شور دریا با شوری در حدود ۳۵ ppt نقطه انجمادی در حدود ۱.۹ درجه سانتیگراد پایین تر از آب شیرین دارد. این موضوع به دلیل وجود یون های درون آب است که باعث می شود ساختار ملکول های آب دریا در حالت مایع، پایدارتر از ساختار ملکول های آب شیرین در حالت مایع باشد. زمانی که آب دریا منجمد می شود اغلب یون ها از یخ جدا می شوند، در ضمن برخی از مواد مثل سولفات نیز ممکن است ترکیبات متفاوتی را به وجود آورند. پس نمک موجود در آب دریای منجمد به هیچ عنوان مشابه ساختار نمک های موجود در آب دریا نیست.

    یون های آب دریا :

    وجود یون های باردار در آب دریا می تواند میزان هدایت الکتریکی آب را افزایش دهد. این موضوع نه تنها باعث می شود تمامی آکواریوم داران آب شور توجه بیشتری به مسايل ایمنی تجهیزات برقی بکار رفته در آکواریوم خود داشته باشند بلکه در اندازه گیری میزان شوری بر اساس میزان هدایت الکتریکی نیز به آنها کمک خواهد کرد. همین افزایش میزان یون ها در محلول آب دریا باعث افزایش بسیار زیاد رسانایی آب می شود که می توان با اندازه گیری آن میزان شوری را مشخص کرد. میزان هدایت الکتریکی در آب دریا با شوری ۳۵ ppt برابر ۵۳ میلی زیمنس بر سانتیمتر است در حالی که این مقدار در آب شیرین خالص کمتر از ۰.۰۰۱ میلی زیمنس بر سانتیمتر می باشد.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


      تأثیر تبخیر بر آب :

      زمانی که آب دریا تبخیر می شود، آب وارد جو می شود اما اصولا بخش زیادی از نمک و املاح، درون آب دریا باقی می ماند. میزان نمک و املاح به مرور زمان در صورتی که آب تبخیر شده با آب شیرین جایگزین نشود افزایش پیدا کرده و میزان شوری بالا می رود. این اتفاق اصولا در تالاب های آب شور، در نواحی ساحلی و یا آکواریوم های آب شور رخ می دهد، که افزایش میزان شوری باعث بروز استرس در آبزیان و در نهایت مرگ آنها می شود. همچنین به دلیل خاصیت جذب آب توسط ملکول های نمک میزان تبخیر آب از سطح دریا های آزاد پایین تر از میزان تبخیر از سطح آب های شیرین است. که این میزان در حدود ۲ درصد پایین تر در دمای یکسان اندازه گیری شده است.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *