فاضلاب

روش هوازی در تصفیه فاضلاب صنعتی
0 (0)

معرفی روش های تصفیه فاضلاب صنعتی هوازی چیست

روش های هوازی در تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی از گذشته تا کنون یکی از روش های مناسب برای انجام عملیات تصفیه فاضلاب های صنایع بوده است. لازم به ذکر است که فرآیند تصفیه فاضلاب هوازی یکی از روش های بیولوژیکی برای این فرآیند میباشد. به طور کلی عملکرد آن برخلاف دیگر روش ها بدون اضافه کردن موارد شیمیایی به آب با استفاده از خود باکتری های موجود در آب عملیات حذف مواد آلی را انجام میدهند. در این مطلب قصد داریم تا به صورت مختصر به توضیحی کوتاه در خوصوص روش هوازی در تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی بپردازیم.

معرفی تصفیه هوازی فاضلاب صنعتی

تصفیه هوازی فاضلاب یکی از روش های تصفیه فاضلاب بیولوژیکی است که اساس و پایه آن برقراری واکنس مواد آلی موجود در فاضلاب با میکروارگانیسم ها و باکتری های هوازی است. به عبارت دیگر، در این روش تصفیه فاضلاب به جای استفاده از مواد شیمیایی برای حذف مواد آلی و مضر، شرایطی فراهم می گردد تا این باکتری ها مواد آلی را به عنوان غذا مصرف نموده و منجر به تصفیه بیولوژیکی فاضلاب های صنعتی و بهداشتی گردند. اما اصلا چرا باید فاضلاب ها را تصفیه کنیم یا از پکیج تصفیه فاضلاب استفاده کنیم؟ فاضلاب ها به خصوص پساب های صنعتی دارای مواد آلی بسیار مضر برای محیط زیست هستند. از طرفی هم روش های هوازی به دلیل آنکه نیازی به اضافه کردن مواد شیمیایی در پساب ها نیست پس گزینه بسیار مناسبی برای عملیات تصفیه فاضلاب های صنعتی میباشد. در ادامه توضیح بیشتری در این خصوص داده شده است.

اهمیت استفاده از این روشها

آب ورودی به محیط های صنعتی و مسکونی پس از افزوده شدن مواد آلی مختلف از طریق مواد شوینده و فرآیندهای شیمیایی در دستگاه ها و تجهیزات مختلف صنعتی، در نهایت به پساب های حاوی مواد آلی مضر تبدیل خواهند شد. ورود این مواد آلی به محیط زیست نه تنها باعث آلوده شدن محیط و به خطر افتادن سلامت انسان می گردد، بلکه به سفره های آب زیر زمینی نیز آسیب های جدی وارد خواهد کرد. به همین منظور روش های مختلفی برای تصفیه آب و فاضلاب معرفی شده اند که در دو گروه کلی تصفیه هوازی و بیهوازی تقسیم بندی میشوند. تصفیه هوازی فاضلاب به فرآیندی بیولوژیک گفته میشود که باعث میشود باکتری ها و میکروارگانیسم های هوازی با مواد آلی واکنش برقرار نموده و آنها را اصطلاحا هضم کنند. از شناخته شده ترین روش در این زمینه می توان به تصفیه فاضلاب با لجن فعال اشاره نمود.

لجن فعال در تصفیه پساب ها

روش لجن فعال (Activated Sludge) به عنوان یکی از مهمترین روش های هوازی در تصفیه پساب های صنعتی شناخته میشود. از این رو اساس کار این روش نیز بر پایه تصفیه بیولوژیکی بنا شده است. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال که از سال 1914 معرفی شده است، با کمک میکروارگانیسم ها سعی در حذف مواد آلی موجود در پساب های صنعتی و بهداشتی دارد. روش تصفیه فاضلاب CPF یکی از شیوه های مهم استفاده از لجن فعال در تصفیه پساب هوازی میباشد. از دیگر روش های هوازی میتوان به تصفیه SRP و MBR اشاره کرد. این روش ها دارای مزایای زیادی نسبت به روش های بی هوازی در تصفیه فاضلاب های صنعتی دارند.

مزایا و معایب روش تصفیه فاضلاب صنعتی هوازی

بهترین مزیت روش های هوازی در تصفیه فاضلاب عدم استفاده از مواد شیمیایی در آب میباشد. اما خروجی فرآیند بی هوازی تصفیه فاضلاب لجن، فاضلاب زلال و گاز متان می باشد. اما در هوازی گاز متان تولید نمیشود. از طرف دیگر هدر رفتن حرارت در آن زیاد می باشد. بهره برداری، نگهداری و تعمیر پکیج تصفیه فاضلاب بی هوازی نسبت به روشهای هوازی نیاز به هزینه کمتری دارد. لجن تولید شده در روش های بی هوازی کمتر از هوازی می باشد. فرآیندهای لجن فعال و هوازی نسبت به بیهوازی انعطاف پذیری بالاتری در برابر دمای محیط دارند. یکی از معایب دیگر روشهای هوازی در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی ابعاد و اندازه آن ها است.

نتیجه گیری

روش های متعددی برای تصفیه فاضلاب صنعتی ایجاد شده اند. یکی از مهمترین آن ها روش های هوازی میباشند. در این روش از از هیچگونه مواد شیمیایی در آن استفاده نشده. بلکه  به وسیله عوامل بیولوژیکی عملیات تصفیه فاضلاب انجام میشود. در این مطلب به برسی و معرفی روش های هوازی در تصفیه فاضلاب صنعتی پرداخته شد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *