فاضلاب

تفاوت های پساب و فاضلاب چیست
0 (0)

تفاوت های کلمات تصفیه پساب و فاضلاب چیست

برخلاف تصور بسیاری از مردم کلمات فاضلاب و پساب با یکدیگر تفاوت دارند. فاضلاب ها همان آب های مصرف شده در خصوص فعالیت های بهداشتی عمومی انسان میباشند. این در حالی است که پساب ها شامل آب های مصرف شده در خصوص تولیدات صنایع مختلف مانند داروسازی و غذایی و رنگرزی هستند. لذا این کلمات به یک معنا نیستند. اما با این حال تصفیه فاضلاب و پساب ها میتواند با روش های مشابه صورت پذیرد. از این رو در این مقاله به برسی تصفیه فاضلاب ها و پساب ها خواهیم پرداخت. در ادامه به توضیح اصطلاحات مورد استفاده در این خصوص خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    تفاوت تصفیه فاضلاب و پساب های صنعتی :

    همان طور که گفته شد تفاوت معنای کلمات فاضلاب و پساب به این شرح میباشد که فاضلاب طی مصارف بهداشتی صورت میگیرد اما پساب ها عموما برای تولید محصولات ایجاد میشوند. در زیر تفاوت ها در اکسیژن رسانی برای تصفیه فاضلاب و پساب شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که همان طور که گفته شد تصفیه فاضلاب ها و پساب ها نمیتواند روش های کاملا برابری داشته باشد. از این رو مرحله اکسیژن رسانی نیز تفاوتی بین این دو ندارد.

    • هوادهی طبیعی (برکه های تثبیت)
    • وارد نمودن آب به هوا (ایجاد تلاطم با کمک هوادهی سطحی)
    • وارد نمودن هوا به آب (با استفاده از هواپخشان)

    شاخص های آلودگی پساب و فاضلاب :

    شاخص های آلودگی پساب ها و فاضلاب صنعتی به شرح زیر میباشد :

    • اکسیژن مورد نیازشیمیایی (COD)
    • اکسیژن خواهی بیولوژیک (BOD)
    • کل مواد معلق (TSS)
    • کل کربن آلی (TOC)
    • اکسیژن محلول (DO)
    • و…

    منظور از COD در تصفیه پساب های صنعتی :

    میزان اکسیژن مورد نیاز جهت معدنی شدن کلیه مواد آلی موجود در فاضلاب که با یک دیکرومات پتاسیم در محیط اسیدی در حضور سولفات نقره ، تمام موادآلی موجود به CO2 اکسید شوند و مقدار آن برحسب میلی گرم در لیتر اکسیژن بیان می شود.

    مفهوم BOD چیست :

    مقدار اکسیژنمود نیاز که باید به فاضلاب داده شود تا باکتریهای هوازی مواد آلی موجود در فاضلاب را اکسید نمایند همچنین جز شاخص استاندارد جهانی می باشد و اندازه گیری آن به دما و زمان وابسته است این شاخص با کمک دستگاه اتکوبارتور اندازه گیری می شود.

    شاخص کل مواد معلق یا همان TSS :

    ذرات جامد معلق میتوانند شامل گل و لای ، شن ، جلبک ، ، خاک ، سنگ ریز باشد. آب را از یک فیلتر ریز عبور می دهیم. مواد جامد محلول و مواد کلوییدی از فیلتر عبور میکنند و ذرات جامدی که روی فیلتر باقی میمانند ، همان مواد جامد معلق آب نظر است.

    شاخص TOC در تصفیه فاضلاب ها :

    TOC یا کل کربن آلی از جمله شاخص های بسیار مهم در سنجش میزان کیفیت آب و فاضلاب است. که به شیوه های مختلف قابل اندازه گیری می باشد. سنجش میزان کربن آلی موجود در پساب و آب در نهایت می توان در انتخاب نوع دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی میتواند بسیار موثر باشد. مقدار CO2حاصل از مواد آلی ضمن اتمیزه کردن فاضلاب در درون یک کوره احتراق ایجاد شده و بر حسب کربن باقیمانده بیان میگردد.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      منظور از DO چیست :

      میزان اکسیژن حل شده در آب است .گاز اکسیژن محلول در آب دارای اهمیت زیادی برای موجودات ابزی می باشد.. مقدار اکسیژن حل شده در تصفیه فاضلاب شهری بیانگر قدرت تصفیه خود بخودی و طبیعی آن می باشد.

      تفاوت اصلی دستگاه پساب و فاضلاب صنعتی

      به طور کلی در تصفیه پساب‌ها و فاضلاب صنعتی از تجهیزات مشابه استفاده می‌شود. اما با این حال این دو عبارت یک معنا ندارند.
      آب‌های آلوده توسط صنایع به دو دسته تقسیم می‌شوند.

      1- پساب صنعتی
      2- فاضلاب صنعتی

      فاضلاب به آب‌هایی گفته می‌شود که شامل پسماندهای صنعتی است. البته بیشترین کاربرد این کلمه جهت بیان آبی است که توسط عوامل انسانی آلوده شده باشد. از طرفی پساب‌ها آب‌های مصرفی در فرایند تولید صنایع هستند.
      این آب‌ها اغلب دارای مواد شیمیایی و خطرساز در خود هستند. تصفیه این دو مورد با توجه به مواد موجود در آن‌ها صورت می‌گیرد. این مورد به دلیل وجود مواد متفاوت در صنایع مختلف تفاوت بسیاری ایجاد می‌کند. لذا انتخاب روش، تجهیزات و مراحل تصفیه باید با توجه به زمینه فعالیت و نتیجه آزمایش‌های صورت گرفته باشد. در واقع سفارش دستگاه تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی در هر یک از صنایع متفاوت است. همچنین تفاوت تهیه این دستگاه در شرکت تصفیه فاضلاب صنعتی آریا صاف به دلیل استفاده از روش‌های نوین در آن دارای عملکرد بهتری نسبت به سایرین است.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *