فاضلاب

روش تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنعتی
0 (0)

معرفی روش تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنعتی

روش‌های بسیاری برای تصفیه فاضلاب صنعتی وجود دارد. روش تصفیه بیولوژیکی یکی از شیوه‌های مهم در این زمینه است. در این روش با استفاده از انواع میکروارگانیسم‌های مواد آلی فاضلاب صنایع مختلف را حذف می‌کنند. مواد آلی تغذیه اصلی میکروب‌ها را تشکیل می‌دهند. از این رو میکروارگانیسم تا حد بسیار زیادی از مواد آلی را مصرف کرده و آب باقی مانده را جهت مراحل دیگر آماده می‌کنند؛ لذا تأثیر گذاری در روش تصفیه بیولوژیکی فاضلاب بسیار بالا است.

معرفی روش تصفیه بیولوژیکی

به طور کلی روش تصفیه فاضلاب بیولوژیکی به دلیل کاهش هزینه‌ها و تأثیر گذاری بالا دارای محبوبیت زیادی است. به دلیل استفاده از منابع در دسترس به عنوان عمل تصفیه کننده قیمت‌های استفاده از این روش تا حد بالایی کاهش میابد. روش تصفیه بیولوژیکی یکی از مهم‌ترین روش‌ها در دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی است که به دلیل نصب و راه اندازی آسان، هزینه کم، عدم وجود آثار مخرب زیست محیطی و راندمان زیاد حذف آلودگی‌ها در مقایسه با روش‌های دیگر تصفیه آب صنعتی مورد توجه قرار گرفته است. این فرآیند به عنوان تصفیه ثانویه است که برای حذف آلاینده‌های به جا مانده از تصفیه اولیه استفاده می‌شود.

جهت کسب مشاوره رایگان و دریافت پاسخ سوالاتتان فرم تماس زیر را پر کنید.

شماره تلفن خود را وارد کنید تا قیمت به آن Sms یا واتس آپ شود
مثال: درخواست مشاوره جهت تصفیه فاضلاب را دارم

معرفی روش بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب صنعتی

عامل تصفیه در روش‌های بیولوژیکی

عامل تصفیه در این روش شامل دسته بسیار زیادی از میکروب‌ها است. در واقع این موجودات به عنوان بقا خود از برخی از مواد فاضلاب‌های صنعتی تغذیه می‌کنند. به عبارت دیگر در روش تصفیه بیولوژیکی از میکروارگانیسم‌ها برای از بین بردن آلودگی‌های فاضلاب استفاده می‌شود. میکروارگانیسم‌ها جانداران زنده در مقیاس میکروسکوپی هستند که شامل باکتری‌ها، برخی قارچ‌ها، ویروس‌ها، آغازیان می‌باشند که ساختارشان به صورت تک سلولی یا چند سلولی است. هریک از این میکروارگانیسم‌ها در یک درجه دمایی قادر به زنده ماندن و رشد کردن هستند.

 

بیشتر بخوانید» آب شیرین کن صنعتی

 

انواع روش‌های بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب

روش‌های بسیار زیادی در خصوص تصفیه فاضلاب‌های صنعتی با شیوه بیولوژیکی استفاده می‌شوند. تمامی این موارد به دو دسته اصلی تصفیه هوازی و تصفیه بی هوازی تقسیم می‌شوند. در تصفیه هوازی نقش اکسیژن در عمل تصفیه بسیار بالا است. لذا از تجهیزات خاصی برای رساندن اکسیژن به فاضلاب‌ها استفاده می‌کنند. این در حالی است که در تصفیه بی هوازی نیازی به وجود اکسیژن نیست. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص روش‌های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب‌های صنعتی داده می‌شود.

روش هوازی

در تصفیه فاضلاب به روش هوازی از میکروب‌های هوازی برای حذف برخی از مواد استفاده می‌شود. این میکروب‌ها برای زیست و تکثیر خود به اکسیژن نیاز دارند. از این رو اکسیژن نقش اصلی در این روش‌ها دارد. به عبارت دیگر در فرآیند هوازی هدف، رساندن اکسیژن به فاضلاب است. وقتی اکسیژن در آب افزایش یابد، باکتری‌های هوازی به شدت تکثیر می‌یابند و این باکتری‌ها بر اطراف ذرات تشکیل شده از مواد آلی موجود در فاضلاب نشسته و بدین گونه تولید لخته می‌کنند.

معرفی روش تصفیه هوازی بیولوژیکی فاضلاب های صنعتی

لخته‌های تولیدی در روش‌های هوازی

لخته‌های تولید در روش‌های هوازی تعداد بسیار زیادی از میکروب‌ها را تشکیل می‌دهند. در واقع این لخته‌ها شامل هزاران هزار باکتری می‌باشند که دور تا دور ذرات آلی جمع می‌شوند. اکنون زمان جمع آوری این لخته‌ها از آب آلود می‌باشد که به صورت معلق بر روی سطح فاضلاب می‌مانند یا بر روی یک بستر پلاستیکی می‌نشینند. البته این اتفاق در صورتی که دما، PH ، سرعت و تلاطم آب و میزان اکسیژن دهی ایده آل باشد، صورت می‌پذیرد.

اهمیت اکسیژن در روش هوازی

در تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی هوازی، میزان مصرف اکسیژن توسط میکروارگانیسم‌ها دارای اهمیت می‌باشد. در واقع اکسیژن باعث رشد و فعالیت این باکتری‌ها می‌شود. به این معناست که با اکسیژن مناسب رشد باکتری‌ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه عمل تصفیه می‌توان با سهولت بهتری صورت بگیرد. به همین دلیل نکته بسیار مهم در تصفیه فاضلاب هوازی میزان اکسیژن در آن می‌باشد.

 روش بی هوازی

در تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی بر خلاف دیگر روش‌ها اکسیژن مورد نیاز نیست. در واقع میکروارگانیسم‌های مورد استفاده در این روش نیاز به اکسیژن برای فعالیت خود ندارند. به عبارت دیگر  در پروسه تصفیه بی هوازی باکتری‌های بی هوازی (باکتری‌هایی که می‌توانند بدون اکسیژن رشد کنند و زنده بمانند) به تجزیه مواد آلی می‌پردازند. در این حالت، روند طی شدن پروسه خیلی آهسته است و مقدار لجن تولید شده در مقایسه با روش هوازی، بسیار کمتر است. به همین دلیل تخلیه آن نیز ساده‌تر می‌باشد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *