دانستی های علمی

خواص فیزیکی آب و ویژگی های آب آشامیدنی
0 (0)

خواص و ویژگی های فیزیکی موجود در آب ها

آب نیز مانند دیگر اجزای موجود در طبیعت دارای خواص و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی دیگر میباشد که در ادامه خواص فیزیکی و دیگر ویژگی های آب آشامیدنی را در یک مطلب کوتاه مورد برسی قرار میدهیم.

وزن مخصوص آب :

از پاراممتر های خواص فیزیکی آب وزن مخصوص آن میباشد که در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است که این مقدار برابر 1 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. البته در حالت کلی وزن مخصوص آب را در محاسبات برابر یک در نظر می‌گیرند. این پارامتر در مسائل مربوط به هیدرولیک جریان آب و همچنین در جداسازی مواد معلق از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درجه بخار شدن آب :

فشار محیط تاثیر بسیاری بر روی درجه بخار شدن آب میگذارد، تا حدی که اگر فشار محیط کاهش یابد باعث می‌شود که آب در درجه‌ی حرارت پایین نیز به بخار تبدیل شود.

چنانچه فشار مطلق در لوله‌های مکش به 0.5 تا 0.2 اتمسفر برسد آب حتی در درجه حرارت محیط نیز میتواند بخار می‌شود.

این مورد باید در بخش لوله ‌کشی صنایع آب و فاضلاب و در طراحی پمپ‌ها مد نظر قرارگیرد. از دیگر کاربردهای مهم این پارامتر کنترل پدیده‌ی کاویتاسیون میباشد.

حل پذیری گازها در آب :

ویژگی فیزیکی حل پذیری گازها در آب به دو عامل مهم فشار و دما بستگی دارد به این صورت که با افزایش فشار و کاهش دمای آب، گازها به راحتی در آب حل می‌شود.

این پارامتر در تصفیه فاضلاب صنعتی بخصوص و در بخش خروج گازهای خطرناک از آب و فاضلاب و بهبود طمع و مزه آب نیز کاربرد دارد.

رنگ، بو و مزه در آب های آشامیدنی :

آب آشامیدنی در حالت استاندارد فاقد رنگ بوده و هرگونه تغییر رنگ در آب نشان از آلوده بودن آب به مواد معلق می‌باشد.

آب همچنین طعم و بوی خاصی نیز ندارد اگر طعمی در آب احساس شود ناشی از ورود یون  های مختلف به آن است و بوی آب نیز در اثر انحلال گاز در آب می‌باشد.

اگر که آب مورد نظر برای استفاده دارای یکی از این سه مورد باشد باید آن را قبل استفاده تصفیه نمود این تصفیه به روش های متفاوت و مختلفی صورت میگیرد که در مطلب روش های تصفیه آب در داخل سایت بیشتر مورد برسی قرار گرفته است.

بهترین روش برای تصفیه آب استفاده از دستگاه های تصفیه آب میباشد و بهترین نوع و روش استفاده این دستگاه ها در حال حاظر RO  یا اسمز معکوس میباشد.

شما میتوانید برای مطالعه بیشتر از دستگاه تصفیه آب RO صنعتی دیدن کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *