دانستی های علمی

خواص و ویژگی های شیمیایی و بیولوژیکی آب ها
0 (0)

خواص شیمیایی و بیولوژیکی آب ها در یک مطلب کوتاه

در مطلب گذشته در مورد خواص فزیکی آب و ویژگی های آب آشامیدنی را به نسبت آن را گفتیم این بار قصد داریم تا خواص شیمیایی و بیولوژیکی آب را مورد برسی قرار دهیم آب به دلیل ویژگی و ماهیت وجودی اشدارای خواص شیمیایی بسیاری دارد که به همین دلیل از نظر بیولوژیکی نیز نقشی حیاتی و تایین کننده در اکوسیستم  ایفا میکند در ادامه در یک مطلب کوتاه درمورد این خواص و ویژگی ها با ما همراه باشید.

خواص شیمیایی آب

خواص شیمیایی معمولا به ویژگی‌هایی از آب گفته می‌شود که در اثر میزان و نوع ماده حل‌شده در آن تغییر می‌کند ازجمله این خواص می‌توان به اسیدیته، قلیاییت، هدایت الکتریکی، سختی آب اشاره کرد.

از خواص شیمیایی آب اسیدیته بودن آن

از ویژگی ها و خواص شیمیایی آب ها خاصیت اسیدی بودن آن ها است که تعریف علمی این ویژگی همان مقدار یون هیدروژن اضافی هست که در مقابل یون هیدروکسید موجود در آب وجود دارد.

از مهمترین عامل اسیدی شدن آب‌های شیرین ریختن فاضلاب صنعتی آلوده در آبها و وجود دی‌اکسید کربن آزاد به شکل اسیدکربنیک می‌باشد.

این نوع ویژگی و خواص آب در تعیین مبحث خوردگی بسیار اهمیت دارد. چراکه عبور آب‌های اسیدی باعث ایجاد خوردگی در قسمت‌های مختلف صنایع مرتبط با آب و فاضلاب می‌شود.

خواص قلیائیت آب :

تعریف آن عبارت است از ظرفیت کمی آب ، برای خنثی نمودن یک اسید قوی تا  PHمعین که قلیاییت آب به عنوان یکی از ویژگی‌های عمومی آب در نظر گرفته شده و آب های معمولی و قابل شرب نیزاین خواص را دارا میباشند.

ویژگی هدایت پذیری الکتریسیته آبها :

از دیگر خواص عمخومی آب ها رسانا بودن آن هاست البته توجه داشته باشید که آب خالص قابلیت هدایت الکتریکی ناچیزی دارد از این رو آن را به گونه‌ای عایق الکتریسیته می‌دانند. ولی با ورود نمک‌ها به داخل آب، آب خاصیت هادی بودن پیداکرده و جریان الکتریسیته را ا ز خود عبور می‌دهد. این پارامتر در مبحث مربوط الکترودیالیز کاربرد دارد.

سختی آب چیست :

سختی آب کیفیتی است که براثر وجود بیش از اندازه نمک‌های محلول کلسیم و منیزیم و تا اندازه ای آهن، منگنز، آلومینیوم و روی در آن پدید می‌آید و باعث می‌شود که در مصرف آب به طور کلی و خصوصاً در صنعت مشکلات متعددی را به وجود آورد.

سختی موقت سختی دائم و سختی کل در آبها :

سختی موقت آب ، بخشی از سختی آب است که از وجود بی کربنات های کلسیم، منیزیم، آهن در آن ناشی می‌شود و تنها با عمل جوشاندن می‌توان آن را برطرف کرد.

سختی دائم آب به وجود نمک‌هایی غیر از بی‌کربنات فلزهای موجود در آب مربوط است و با عمل جوشاندن آب از بین نمی‌رود، بلکه برای از بین بردن آن باید از مواد شیمیایی مناسب استفاده کرد.

مجموع سختی موقت و سختی دائم را، سختی کل آب می‌گویند. آبی که سختی کل آن از یک میلی اکی والان کربنات کلسیم کم‌تر باشد، آب نرم (شیرین) محسوب می‌شود.

خواص و ویژگی بیولوژیکی آب ها :

در کنار مواد آلی و معدنی که در آب وجود دارد تعداد بسیار زیادی میکروارگانیسم نیز در آبها زندگی میکنند که تحت عنوان خاصیت بیولوژیکی آب ها بیان میشود از بین باکتری‌هایی که در آب یافت می‌شود تعداد بسیار کمی از آنها بیماری زا بوده و شناخت آنها از باکتری‌های بی‌زیان نیاز به آزمایش‌های دقیق دارد.

معروف ترین و سردسته باکتری‌های موجود در مدفوع اشریاکولی و کلی فرم‌ها می‌باشد که زودتر از سایر باکتری‌ها دیگر شناخته می‌شوند.

از دیگر ویژگی های بیولوژیکی علاوه بر باکتری‌ها و ویروس‌ها موجودات کوچک دیگری نیز در آب هستند که موجب بیماری نمیشوند ولی بو و مزه‌ی آب را تغییر می‌دهند. گروه بزرگی از آنها پلانگتون ها می‌باشد که یا در آب شناورند و یا روی سنگ‌های کف رودخانه و در جداره کانال‌ها یافت می‌شود.

نتیجه میگیریم که آب های سطحی زمین هرگز کاملا خالص نبوده و اقلب دارای باکتری ها و میکرو اورگانیسم های زنده بی خطر هستند که در مواردی مانند آب چاه ها که نظارت درستی بر آن نمیباشد باید قبل از مصرف مورد آزمایش قرار گیرند و در صورت وجود مشکل آن را با روش های صحیح تصفیه کرد.

 

در مورد دستگاه تصفیه آب صنعتی بیشتر بخوانید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *