دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

آنتی اسکالانت چیست
0 (0)

معرفی آنتی اسکالانت ها چیست و کاربرد آن ها در سیستم های اسمزمعکوس

آنتی اسکالانت چیست؟ آنتی اسکالانت یکی از مواد شیمیایی بازدارنده برای ایجاد رسوب در دستگاه‌های تصفیه آب است و در واقع در کنار مفاهیم سختی آب مفهوم پیدا می‌کند. در واقع در سیستم‌های تصفیه آب یکی از مهم‌ترین فیلترها برای جلوگیری از خرابی ممبران، آنتی اسکالانت است که جلوی مقادیر زیادی از مواد معدنی را می‌گیرد. در ادامه بیش‌تر با آنتی اسکالانت در تصفیه آب و دستگاه تصفیه آب صنعتی و نحوه کار آن آشنا می‌شویم.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    آنتی اسکالانت چیست؟ و انواع آن

    آنتی اسکالانت‌ها (Antiscalant) به مواد ضد رسوبی گفته می‌شود که با استفاده از ترکیب شیمیایی که دارند، به آب در ورودی دستگاه تصفیه تزریق شده و میزان رسوب گذاری برای ممبران RO را تا حد زیادی کاهش می‌دهند درواقع این ماده برای پاکسازی سیستم های تصفیه آب و جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران های صنعتی به سیستم های آب شیرین کن RO تزریق می شود. آنتی اسکالانت جزء مواد شیمیایی رسوب زدای مهم و تأثیرگذار در صنعت تصفیه آب به شمار آمده و همچنین در صنعت تصفیه فاضلاب نیز کاربردهای فراوان دارد که در سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس از پوسته شدن و تخریب غشای دستگاه تصفیه RO جلوگیری می‌کنند.

    در آبهای خام  دارای سختی نامناسب املاح و نمک های معدنی وجود دارد. این املاح در حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب می کنند. این رسوبات به مرور باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می شود. لذا سبب کاهش راندمان آب خروجی و کاهش عمر فیلتر های ممبرین سیستم آب شیرین کن RO صنعتی میشوند.

    البته کاربرد های آنتی اسکالانت تنها این مورد نیست و برای پاکسازی نیز استفاده میشود. به طور کلی این ماده  محلولی است که جهت کاهش اثرات رسوبات مانند کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄) و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای پلی آمید یا ممبران دستگاه آب شیرین کن تشکیل می گردد، به کارگرفته میشود. در صورت عدم استفاده از آنتی اسکالانت در آب های سخت مشکلات جدی در دستگا های تصفیه آب ایجاد میشود.

    توجه داشته باشید که در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی یا همان اسمز معکوس RO ، رد شدن آب خام از ممبران‌ها می‌تواند باعث گرفتگی، رسوب و در نهایت کاهش عمر ممبران‌ها شود. با توجه به اینکه ممبران‌ها ارزشمندترین قطعه دستگاه تصفیه آب، چه از نظر قیمتی و چه از نظر کاربرد، هستند تا حتی‌الامکان باید عمر آن‌ها را افزایش داد که یکی از بهترین راه‌ها برای این کار تزریق آنتی اسکالانت به آب خام است تا درصد خرابی فیلترهای اسمز معکوس را به حداقل رساند.

    انتخاب دور مناسب از تزریق آنتی اسکالانت برای تزریق به آب خام از اهمیت زیادی برخوردار است و به نوع سیستم و سبک طراحی تصفیه خانه آب بستگی دارد. آنتی اسکالانت Antiscalant بر اساس شکل ظاهری، PH و ترکیبات شیمیایی دارای ساختارهای متفاوت است که هر کدام برای شرایط خاصی مصرف می‌شود. در زیر انواع آنتی اسکالانت

    ها از منظرهای مختلف معرفی شده است.

    انواع آنتی اسکالانت بر اساس ساختار: آنتی اسکالانت‌ها از نظر ساختار به دو گروه فسفونات و پلیمری تقسیم می‌شوند. آنتی اسکالانت بر پایه فسفونات دارای گروه عاملی کربوکسیلیک اسید و فسفاته است که بهترین نوع آنتی اسکالانت از نظر قدرت جلوگیری از رسوب گذاری سولفات و کربنات به شمار می‌رود. در مقابل انتی اسکالانت پلیمری، قدرت رسوب زدایی بسیار بالا بوده و برای آب‌های با سختی بسیار بالا استفاده از این نوع توصیه می‌شود.

    انواع آنتی اسکالانت بر اساس PH : حال به بررسی انواع آنتی اسکالانت ها در تصفیه آب بر اساس مقدار PH می‌پردازیم. آنتی اسکالانت‌ها بر اساس قلیایی و اسیدی بودن، هم به‌صورت اسیدی (PH کمتر از ۳)  که بیشتر رسوبات مربوط به کلسیم کربنات را از بین می‌برند و هم به صورت قلیایی که برای آب‌های با ذرات معلق بالا رسوب زدایی می‌کنند استفاده می‌شود. دسته قلیایی در رسوب زدایی سولفاته تأثیر بسزایی دارد و با اکثر سیستم‌های تصفیه آب همخوانی دارد.

    انواع آنتی اسکالانت بر اساس ظاهر: آنتی اسکالانت‌ها بر اساس شکل ظاهری هم به دو دسته مایع و پودری تقسیم می‌شوند. استفاده از نوع مایع بسیار متعارف‌تر بوده ولی نوع پودری هم در جلوگیری از تشکیل رسوب در فیلترها تأثیر مساعدی دارد.

    موارد کاربرد آنتی اسکالانت ها در صنعت تصفیه آب و شیرین سازی آب

    کاربرد آنتی اسکالانت ها در صنعت تصفیه آب و فاضلاب کاربردهای بسیار زیادی دارند. استفاده از این بازدارنده، در اندازه مناسب نتایج مطلوبی بر عملکرد دستگاه تصفیه آب می‌گذارد و از گرفتگی فیلترها جلوگیری می‌کند. برخی ویژگی‌ها و کاربردهای دیگر این ماده در زیر بیان شده است:

    • جلوگیری از تشکیل رسوب در صنایع نفت و گاز
    • استفاده در سیستم‌های خنک کننده آب به خصوص در برج‌های خنک کننده
    • قابل استفاده در دیگ بخار و سیستم‌های برودتی و حرارتی
    • بازدارندگی بالا در سیستم اسمز معکوس (RO)، اولترافیلتراسیون (UF) و نانوفیلتراسیون (NF)
    • قابل استفاده در دستگاه آب شیرین کن صنعتی، نیمه صنعتی و دریایی
    • استفاده به عنوان آب شیرین کن در صنایع شیمیایی و پتروشیمی

    ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت‌ها چیست؟

    آب خامی که به دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دارای نمک‌ها و مواد معدنی زیادی شامل محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح معدنی هستند که با ماندن این مواد بر روی غشاهای دستگاه RO به تدریج باعث گرفتگی و کاهش راندمان غشاها می‌شود که پس از مدت این فیلترها را خراب می‌کند. برای همین، جهت افزایش طول عمر ممبران‌ها از مواد ضد رسوب استفاده می‌شود.

    عملکرد آنتی اسکالانت چگونه است؟

    آنتی اسکالانت Antiscalant همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، خواص و ویژگی‌های زیادی دارد که به واسطه آن از رسوب گذاری املاح معدنی جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین باعث کاهش سرعت ته‌نشین شدن رسوبات در سیستم شده که این مورد در واقع سبب نرسیدن کریستال‌های نمک و جلوگیری از ایجاد غلظت بالای نمک محلول شده و رسوبی بر روی فیلتر باقی نمی‌ماند. آنتی اسکالانت از سه مکانیزم اصلی برای جلوگیری از ایجاد رسول بر روی غشای ممبران تصفیه آب صنعتی استفاده می‌کند که به شرح زیر است:

    پخش شوندگی: مواد آنتی اسکالانت معمولاً از ویژگی دیسپرسانتی برخوردارند؛ به این معنی که با احاطه کردن دور تا دور ذرات نمک، آهن و سایر مواد معدنی موجود در آب، باعث ایجاد دافعه توسط آنیون‌های محلول می‌شوند. به همین دلیل اکثر آنتی اسکالانت‌ها، ساختار آنیونی قوی دارند تا با القای بار منفی به رسوبات، از تجمع آن‌ها جلوگیری کنند.

    تغییر ساختار رسوبات: خاصیت ضد رسوب این مواد شیمیایی باعث ایجاد دگرگونی در ساختار کریستالی رسوبات می‌شود تا به راحتی جدا شده و چسبنده نباشند. آنتی اسکالانت با القای بار منفی، می‌تواند یون‌های مثبت بلوری شکل را به خود نزدیک کرده و از حرکت آن‌ها به سمت سطح غشای ممبران جلوگیری کند.

    افزایش قدرت بازدارندگی: ضدرسوب ممبران در جلوگیری از  ایجاد رسوب توسط نمک‌های فوق اشباع، قدرت بالایی در آزمایشات از خود نشان داده است.

    بهترین و مرغوب‌ترین برندهای آنتی اسکالانت در ایران

    انتخاب آنتی اسکالانت مناسب با توجه به شرایط تصفیه خانه و سازگار با فیلترهای اسمز معکوس اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر این انتخاب به درستی صورت نگیرد، ممکن است اثرات منفی بیش‌تری بر روی ممبران مانند گرفتگی و فولینگ ایجاد کند. ضد رسوب ممبران با برندها و انواع مختلفی در بازار موجود است. از آنتی اسکالانت‌های معروف و پرکاربرد در ایران می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • آنتی اسکالانت فلوکن
    • آنتی اسکالانت آویستا
    • آنتی اسکالانت جنسیس

    آنتی اسکالانت فلوکن flocon : آنتی اسکالانت Flocon فلوکن، نوعی ضد رسوب مایع است که از محلول آبی پلی کربوکسیلیک اسید تشکیل شده است. وظیفه این مایع، جلوگیری از تشکیل رسوب نمک‌های معدنی و گرفتگی فیلتر ممبران صنعتی است که در مرحله پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس نصب می‌شود.

    آنتی اسکالانت فلوکن در واقع نوعی ضد رسوب چندمنظوره به حساب می‌آید که برای انواع آب از جمله آب شور دریا، آب لب شور چاه مورد استفاده است. این ضد رسوب دارای خاصیت اسیدی زیادی بوده و در بازار ایران با نام فلوکن ۲۶۰ شناخته می‌شود..

    آنتی اسکالانت آویستا: آنتی اسکالانت آویستا یکی از سازگارترین انتی اسکالانت‌های موجود در بازار است که نسبت به انواع مواد معدنی و آلی حساس بوده و عملکرد خوبی از خود در تمامی مواقع نشان می‌دهد. این محصول در بازار ایران با مدل‌های Vitec ۴۰۰۰،۲۰۰۰،۳۰۰۰ و Vitec ۱۰۰۰ شناخته می‌شوند.

    ترکیب شیمیایی آنتی اسکالانت آویستا مدل ۵۳۰۰ که بسیار پرطرفدار است، مشابه فلوکن ۲۶۰ است که آنتی اسکالانت پیشنهادی ما برای استفاده به صورت خالص در سیستم است. آویستا از ایجاد رسوب روی لایه‌های ممبران پلی آمید و سلولز استات که بسیار حساس هستند، جلوگیری می‌کند. همچنین در مقابل رسوبات معدنی قوی مثل کلسیم کربنات، استرانسیوم سولفات و… عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

    آنتی اسکالانت جنسیس: آنتی اسکالانت جنسیس، از آنتی اسکالانت‌های سازگار با سیستم‌های بر پایه لوله کشی از جنس کربن استیل است. آنتی اسکالانت جنسیس مدل LF یکی از پرکاربردترین محصولات این برند در ایران بوده که ماده اصلی تشکیل دهنده این ضد رسوب، اسید فسفونیک قوی است. این محصول در حجم گالن‌های ۲۵۰ لیتری در بازار به فروش می‌رسد و شرح وظیفه اصلی آن جلوگیری از گرفتگی غشای پلی آمید است.

    نکات مهم در استفاده از آنتی اسکالانت

    1. در روش استفاده از آنتی اسکالانت، میزان استفاده و کارکرد آنتی اسکالانت بر اساس نرم افزارهای شرکت سازنده و همچنین کمیت‌های کیفی آب منطقه محاسبه می‌شود. به همین دلیل استفاده خودسر از این مواد شیمیایی می‌تواند برای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، ضررهایی به دنبال داشته باشد و کیفیت آب خروجی را کاهش دهد.
    2. شاید فکر کرده باشید که چرا از اسید برای حذف رسوبات استفاده نمی‌شود؟ دلیل آن این است که اسیدها بسیار گران‌تر از آنتی اسکالانت‌ها هستند و در صورت استفاده از آن‌ها می‌بایست همواره مانیتورینگ و اندازه گیری صورت گیرد تا دستگاه و آب به مشکل برنخورند
    3. آنتی اسکالانت به دلیل بار منفی که دارند، مواد با بار مثبت را به خود جذب می‌کنند و یکی از راه‌های جلوگیری آن‌ها از ایجاد کریستال‌های رسوب، استفاده از خاصیت است که باعث ته نشینی و در نتیجه خروج پساب از انتهای مسیر است.

    روش‌های اندازه گیری و ارزیابی آنتی اسکالانت

    برای اندازه‌گیری میزان تأثیر مواد ضد رسوب بر سختی آب، از دو روش آزمایشگاهی و میدانی می‌توان استفاده کرد. در روش آزمایشگاهی اثر آنتی اسکالانت را روی با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری محاسبه می‌کنند؛ ولی در روش میدانی با استفاده از نمونه‌های واقعی و رصد ویژگی‌های آن‌ها اندازه گیری‌ها یادداشت شده و با توجه به آن‌ها نتیجه گیری صورت می‌گیرد. معمولاً اعداد به دست آمده در روش میدانی به واقعیت نزدیک‌ترند.

    توصیه‌های ایمنی در استفاده از آنتی اسکالانت

    ۱- در هنگام استفاده از آنتی اسکالانت از لباس‌های مخصوص و چکمه استفاده کنید. زیرا با توجه به خواص شیمیایی خطرناکی که این مواد دارند، تماس با آن‌ها می‌تواند برای سلامتی انسان خطرآور باشد.

    ۲- در صورت برخورد آنتی اسکالانت‌ها با پوست می‌بایست فوراً پوست به مدت حداقل ۱۵ دقیقه با آب فراوان شستشو کنید.

    ۳- تنفس گاز این مواد برای سلامتی ریه انسان بسیار مضر است. در صورت احساس خفگی و نفس تنگی در هنگام کار با ضد رسوب، سریعاً به مکان باز بروید.

    ۴- به هیچ عنوان اجازه برخورد آنتی اسکالانت را به چشم خود ندهید و در صورت بروز این اتفاق، چشم‌های خود را با آب فراوان شستشو دهید تا آثار آن کاهش محسوس پیدا کند.

    ۵- خوردن ذره‌ای از آنتی اسکالانت می‌تواند سبب سوزش معده و آسیب به سیستم گوارش شود. تنها راه مقابله با این مخاطره، مصرف زیاد مایعات و شیر است و در صورت ادامه نیاز به انتقال فوری به مراکز درمانی وجود دارد.

    معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

    برندهای نامعتبر و نامرغوب در بازار ایران کم نیستند که معایب زیادی را به دنبال خود می‌آورند. برخی از معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب، به شرح زیر است:

    • مصرف انرژی بیشتر
    • خرابی فیلتر و تعویض در کوتاه مدت فیلتر ممبران
    • فشار مضاعف بر روی پمپ طبقاتی و ایجاد خرابی
    • کاهش دبی آب خروجی و راندمان تصفیه
    • افزایش مقدار املاح معدنی و TDS آب خروجی
    • افزایش مکرر شستشوی ممبران و کاهش عمر مفید فیلترها

    قیمت آنتی اسکالانت

    قیمت آنتی اسکالانت از عوامل زیادی تأثیر پذیر است. به یاد داشته باشید که خرید آنتی اسکالانت صحیح از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اگر به درستی انجام نشود، موجب رسوب گذاری بیشتر بر سطح ممبران و بالا رفتن درصد خرابی آن خواهد شد. سازگاری محصول انتخاب شده با فیلتر ممبران دستگاه موجود بسیار مهم است؛ زیرا استفاده از ضد رسوب ناسازگار با ممبران، موجب گرفتگی و کاهش عمر فیلتر می‌شود.

    قیمت آنتی اسکالانت به عوامل مختلفی از جمله برند، مواد تشکیل دهنده و حجم بستگی دارد. هزینه کردن برای چنین موادی، با توجه به آثار مثبتی که برای تصفیه آب صنعتی به دنبال می‌آورد، همیشه تأثیر مثبت در شرایط و حتی در هزینه‌ها دارد. برای دریافت قیمت متناسب با کار خود می‌توانید از مشاورین آریا صاف راهنمایی بگیرید.

    فروش آنتی اسکالانت در تهران

    فروش آنتی اسکالانت در تهران با توجه به دسترسی به تأمین کنندگان و خرده فروشان مختلف در سراسر کلان شهر، فرایندی نسبتاً پیچیده است. قیمت فروش آنتی اسکالانت در تهران می‌توانند از خرده‌فروشی‌های مختلف متفاوت و بالا باشد و از طرفی ممکن است آنتی اسکالانت نامرغوب تهیه نمایید. آریا صاف، که به شما در سراسر کشور خدمت‌رسانی نماید.

    مشکلات عدم استفاده از انتی اسکالانت :

    عدم استفاده از آنتی اسکالانت به خصوص برای تصفیه اب های سخت در دستگاه آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس مشکلاتی پدید می آید. این مشکلات شامل کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی ، کاهش میزان دبی خروجی و باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات است. این موارد در قیمت و هزینه تولید آب و همچنین هزینه های نگهداری سیستم های تصفیه اب اسمزمعکوس مؤثر هستند.

    نحوه کار آنتی اسکالانت :

    نحوه کار آنتی اسکالانت به این صورت است به آلاینده های موجود در آب می پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران تصفیه آب صنعتی جلوگیری می کنند. این ماده نیز مانند آلاینده ها و املاح آب از فیلتر ممبرین عبور نمیکند. لذا از داخل ممبران همراه پساپ از سیستم RO خارج میشود. عدم استفاده از انتی اسکالانت آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب می گردد. بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی، ضروری است.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


      نتیجه گیری :

      آنتی اسکالانت ها ماده ای برای جلوگیری از رسوب هستند. عدم استفاده از آنتی اسکالانت ها باعث کاهش راندمان و طول عمر این فیلتر ها میشود. این مورد از طریق بسته شدن منافذ ممبرین پدید می آید. لذا به دلیل وجود مشکلات جدی که همراه با رسوب آب در دستگاه های تصفیه اب اسمزمعکوس ایجاد میشود، استفاده از آنتی اسکانت ها در این دستگاه ها برای تصفیه آب سخت الزامی میباشد.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *