دانستی های علمی

معرفی فیلتر شنی استخری
0 (0)

معرفی انواع فیلتر های شنی چیست

فیلتر شنی استخری چیست : یکی از انواع روش های استفاده از تصفیه آب و شیرین سازی آب استفاده از فیلتر های شنی میباشد. این فیلتر ها معمولا نیاز به اعمال فشار ندارند. روش کار آن ها عموما به این صورت است که آب از قسمت بالا وارد شده و با فشار خود و جاذبه از شن های به خصوصی عبور میکند. توانایی تصفیه آب در این فیلترها تا حد زیادی انجام میشود. اما در هر صورت بعد از آب تولید شده هنوز قابل شرب نیست. لذا فیلتر های شنی برای آب های استخری و برخی مصارف دیگر مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه این فیلتر ها را بیشتر مورد برسی قرار میدهیم.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


    فیلتر شنی استخری چیست :

    فیلتر شنی سیستمی است که فرآیند جداسازی آلاینده ها را انجام داده و برای جدا سازی جامدات موجود در آب استفاده می شود . به طور کلی استفاده از این سیستم برای تصفیه فاضلاب ، استخرهای شنا، تصفیه آب زیرزمینی و غیره کاربرد دارد. کارایی فرآیند به عوامل مختلفی مانند سرعت جریان آب یا گرانولومتری مواد فیلتر بستگی دارد. در ادامه به عملکرد فیلتر های شنی خواهیم پرداخت.

    عملکرد در فیلتر های شنی :

    این روش جداسازی فیزیکی با کمک گرانش بهترین عملکرد را دارد . اگرچه بسیاری از فرآیندهای تصفیه شنی به ویژه آنهایی که در سیستم های کوچک تر و سریع تر مانند استخر های شنا انجام می شوند ، با کمک پمپ های آب و مخازن فیلتراسیون عمودی کار می کنند و رسوبات را به سمت پایین هل می‌دهند.

    کاربرد فیلتر های شنی :

    اکنون که شما با چیستی این دستگاه آشنا شدید، بهتر است که با کاربردها و مصارف آن نیز آشنا شوید.  در زیر برخی از مهمترین کاربرد این فیلتر ها برای شما آورده شده است.

    • تصفیه کردن آب خام، منبع چاه یا رودخانه
    • تصفیه آب استخر پرورش ماهی
    • پیش تصفیه کردن آب واحدهای تکمیلی مانند آب برج خنک کننده، آب شرب و نیروگاه ها
    • شفاف سازی آب استخرها

    اجزای فیلتر های شنی برای آب استخری :

    اجزای این فیلتر ها عبارت اند از :

    • گیج فشار آب ورودی
    • فلومتر آب ورودی
    • شیر کنترل جریان
    • شیر تزریق هیپوکلریت
    • لوله آب تصفیه شده
    • شیر تزریق پلی آلومینیوم کلراید
    • لوله آب ورودی
    • شیر اطمینان
    • شیر فیلتر و بکواش
    • نازل فیلتر شنی
    • صفحه زیر فیلتر شنی
    • شیر آب خروحی
    • شیرآب تصفیه شده

    انواع فیلتر های شنی چیست :

    فیلتر های شنی نیز مانند دیگر دستگاه های آب شیرین کن انواع مختلفی دارند. هر نوع از آن ها دارای کاربرد خاص خود هستند. برخی از آن ها عبارت اند از فیلتر شن و ماسه سریع (تحت فشار) ، فیلتر شن و ماسه گرانشی ، فیلتر شنی آرام ، فیلتر شنی ، FRP ، فیلتر شنی فلزی و در نهایت فیلتر شنی تند ثقلی میباشد.

    انواع فیلتراسیون در این نوع فیلتر ها :

    به طور کلی در فیلتر های شنی عملرد به سه صورت میباشد. این سه مورد شامل فیلتراسیون آهسته ، فیلتراسیون سریع و فیلتراسیون چند لایه میباشد. در ادامه به معرفی هر یک از آن ها پرداخته میشود.

    فیلتراسیون آهسته در فیلتراسیون شنی چیست :

    به طور کلی فیلتراسیون آهسته از قدیمی ترین روش های مورد استفاده در خصوص فیلتر های شنی میباشد. سطح سیلیس این نوع درمجاورت با هوای آزاد است. در این روش از بالا آب را از خود عبور می دهد. همچنین عبور آب بدون فشار و با نیروی جاذبه اعمال میشود. از مدل فیلتر شنی کند برای تصفیه آب در حجم های بالا مانند تصفیه آب مصرفی یک شهر و پساب ها استفاده می شود.

    فیلتراسیون تند در فیلتر شنی چیست :

    به دلیل تولید آب بالا از فیلتراسیون تند در فیلتر های شنی برای تمیز کردن استخرها یا مخازن استفاده می‌ شود. عملکرد به این صورت است که آب تحت فشار به داخل پمپ رانده شده و در آنجا توسط یک سری لایه با اندازه های مختلف گرانول فیلتر می شده و رسوبات را به دام می اندازد. به طور کلی رسوبات در پایین این سیستم ذخیره شده و از طرف دیگر دستگاه آب تمیز خارج می ‌شود.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      فیلتراسیون چند لایه در فیلتر شنی چیست :

      این فرآیند فشار شامل عبور آب از لایه های فیلتر مختلف در بالا و پایین است. ایجاد یک اثر گریز از مرکز با سرعت بالا امکان جداسازی بهتر مواد را فراهم می کند. این مدل در واقع همان فیلتر شنی استخر تند میباشد. میزان گذر آب به ازای هر متر مربع محاسبه می شود. در نوع فیلتراسیون شنی دانه های سیلیس بزرگ تر میباشد. این مورد اجازه عبور آب با سرعت بالاتر و افت فشار کم تر می دهد. در استخرهای با تعداد شناگر کم می توان از فیلتر شنی تحت فشار استفاده کرد. از مزایای ای نمونه می توان به قیمت پایین، اشغال فضای کم و حجم آب عبوری کمتر اشاره کرد.



      در این مقاله در خصوص تصفیه آب در فیلتر های شنی پرداخته شد. شما میتوانید برای مطالعه بیشتر در خصوص تصفیه آب صنعتی در دستگاه آب شیرین کن صنعتی اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *