دانستی های علمی

عوامل مؤثر بر شوری خاک :
0 (0)

عوامل مؤثر بر شوری خاک و تأثیرات هر کدام بر ایجاد خاک شور

در این مطلب به مهمترین عوامل مؤثر بر شوری خاک خواهیم پرداخت. در مطلب شوری خاک چیست به توضیح مفیدی و کوتاهی در خصوص تعریف این مورد پرداخته شد. همچنین انواع آن را در مطلب گفته بودیم. در ادامه ضمن معرفی عوامل موثر بر شوری خاک هر کدام را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

مهمترین عوامل موثر بر شوری خاک :

  1. شوری خاک به وسیله اثرات آبیاری نا مناسب
  2. شور شدن خاک از طریق آبهای زیرزمینی و صعود موئینه ای
  3. تاثیر میزان تبخیر و کاربری اراضی در شوری خاک

تأثیر آبیاری نامناسب به عنوان یکی از عوامل ایجاد خاک شور :

نتايج تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که گرچه آبياري با آب شور در مناطق به تدريج سبب شور شدن خاک میشود، اما به طور كلي ميزان هدايت الكتريكي عصاره اشباع خاك در مناطق مورد مطالعه در اراضي باير در مقايسه با اراضي باغي و زراعي نشان مي دهد كه آبياري سبب كاهش شوری خاک در مناطق دارای آب شور میباشد.

تأثیرات آب های زیر زمینی در شوری در خاک :

در مواردی به دلیل استفاده نادرست از آب های زیرزمینی از طریق دهانه چاه ها و موارد دیگر نمک وارد آب های زیر زمینی خواهد شد. که در آن صورت پس از شوری آب های زیرین از طریق حرکت موئینه ای آب به سطح بالاتر زمین منتقل میشود. که در نهایت در صروت پیشرفت این چرخه خاک منطقه شور خواهد شد.

کاربری اراضی در شوری خاک :

کاربری اراضی در صورتی که بدون در نظر گرفتن اقلیم و منابع صورت بگیرد میتواند توان خاک را کمتر کرده و در صورت عدم استفاده از روش های صحیح باعث شوری خاک شوند. لذا نظر به این که شرایط اقلیمی از نظر خشکی و کمبود نزولات آسمانی ، شوری خاک و بالا بودن سطح ایستابی آب ، تجدید حیات پوشش گیاهی را محدود می نماید.، مناطق دارای باید کاربری های خود را در راستای پیشگیری از شوری خاک منطقه ، و با توجه به بالا بودن سطح ایستابی آب همراه کنند.

نتیجه :

استفاده از آب ها بسیار بر روی شوری خاک تأثیر گذار میباشد. از این رو با مصرف آب مناسب برای کشاورزی میتوان از ایجاد خاک شور تا حد بسیاری جلوگیری کرد. به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی در این مورد میتواند بسیار مؤثر باشد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *