تصفیه آب باغ, دانستی های علمی

انجام آبشویی برای شوری خاک
0 (0)

آبشویی برای اصلاح شوری خاک و فرآیند هدایتی در خاک های شور

همان طور که میدانید با شوری خاک امکان کشاورزی از آن گرفته میشود. آبشویی یکی از روش های مناسب برای اصلاح شوری خاک میباشد. در روش های آبشویی میکوشیم که ضمن حفظ ساختمان خاک آن شوری آن را کاهش دهیم . در مقاله پیشین عوامل موثر بر ایجاد خاک شور گفته شد. در این مقاله به معرفی روش آبشویی برای خاک های شور خواهیم پرداخت.

فرآیند هدایتی در خاک شور :

در اراضی دارای شوری علت بالا بودن املاح در محلول خاک معمولاً ساختمان خاک مورد نظر در زمین حالتی غیر گسیخته و منعقد دارد. در نتیجه فرایند هدایتی در خاک شور بیشتر از خاک های غیر شور می باشد. همچنین در این خاک ها آب از گیاه مکیده میشود. لذا عملا کشاورزی غیر ممکن است.

آبشویی برای اصلاح شوری خاک و فرآیند هدایتی در خاک های شور

آبکشی برای شوری خاک :

در چنین خاکهایی معمولاً با استفاده از روش‌های موثری مانند آب شویی و با استفاده از یک سیستم زهکشی اصولی امکان از بین بردن شوری خاک وجود دارد. همچنین در مراحل شدید دقت زیادی به کار برده شود تا از تخریب ساختمان خاک مورد نظر جلوگیری گردد. همچنین در طول مرحله آبشویی برای خاک مورد نظر و اصلاح شوری خاک می توان از نباتات مختلف مانند یونجه و شبدر استفاده نموده و کاستی نباتات به عنوان کود سبز برای خاک مورد نظر استفاده نمود.

در طی فرایند آبشویی بهتر است تا املاح موجود در خاک مورد نظر در عمق مناسبی تولیدی کاهش پیدا کرده که در نتیجه امکان رشد و نمو گیاهان مقاوم به شوری در آن به وجود می آید، پس از گذراندن این مرحله عملیات شوری خاک زمانی که اصلاح شوری خاک به صورت کامل صورت پذیرد و به حد مطلوب برسد ادامه پیدا می کند.
موضوع دیگری که باید با توجه به وسواس بسیار زیادی به آن دست بزنیم انتخاب روش مناسبی می باشد جهت انتخاب روش آبشویی علاوه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه باید در میزان دسترسی به منابع آبی و طول دوره زمانی برنامه آبشویی را مد نظر قرار داده و به آن توجه کنیم. با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده به روش آبشویی در قاب متناوب نسبت به روش آبشویی غرقابه دائم بسیار بهتر جواب داده و نتیجه مطلوبی را ایجاد می نماید.


یکی از عووامل مهم ایجاد خاک های شور ، آبیاری با استفاده از آب های نامناسب است. برای استفاده از آب های شور ابتدا آن را با استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی تصفیه کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *