دانستی های علمی, فاضلاب

انواع فرآیند های غشایی در تصفیه آب
1.5 (2)

انواع فرآیند های غشایی در تصفیه آب ها

روش ها و فرآیند های غشایی در زمینه تصفیه آب داری انواع مختلفی میباشد در ادامه با ما همکراه باشید با انواع فرآند و روش های غشایی در تصفیه آب را مورد برسی قرار میدهیم

انواع فرایندهای غشایی :

از بین این موارد میتوان به اسمز معکوس، نانو فیلتراسیون ، اولترا فیلتراسیون انواعی از روش های تصفیه غشایی اشاره کرد که فاز جداسازی را بر اساس اختلاف فشار انجام می دهند و در فرایندهای تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال در دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی ، فرآیند های غشایی در کنار روش های دیگر استفاده می شود. که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 

اسمز معکوس  (Reverse Osmosis)

در این نوع روش فرایند اسمز معکوس، قادر به حذف جامدات حل شده، باکتری، ویروس و سایر مواد میکروبی داخل آب می باشد. اسمز معکوس اساساً یک فرایند غشایی نفوذی است که بر اساس نیرومحرکه فشاری عمل می کند. این فرایند عمدتاً برای شیرین سازی آب دریا مورد استفاده قرار میگیرد. ویژگی برجسته روش اسمز معکوس، خصوصیت آن این است که هیچ تغییر فازی ندارد و میتوان گفت که نسبت به سایرین بهینه است. تقریباً تمامی غشاهای اسمز معکوس، از جنس پلیمرهایی با ترکیبات پلی آمیدی و استات سلولز میباشند.

 

شیوه میکرو فیلتراسیون  (Micro filtration)

داخل فرآیند و روش میکرو فیلتراسیون از انواع روش های غشایی تصفیه اب که در آن اندازه حفرات بین ۰٫۱ -۱۰ میکرون بوده و میکرو ارگانیزم ها نمی توانند از آن عبور کنند. این فرایند برای جداسازی موادی با سایز کلوئیدی می باشد که از مکانیسم غربالی برای یاقی ماندن ذرات بزرگتر از اندازه قطر حفرات استفاده میکند. در این فرایند از پلیمر های طبیعی و سنتزی مانند نیترات یا استات سلولز، پلی آمید ها و پل یسولفونها استفاده میشود. علاوه بر آن مواد معدنی مانند اکسیدهای فلزی، شیشه و کربن با پوشش زیرکونیا نیز برای تولید این غشاها به کار می روند. این فرایند معمولا در فرایندهای تصفیه آب آشامیدنی در تصفیه خانه های آب و فاضلاب استفاده می شود.

 

فرآیند نانو فیلتراسیون  (Nanofiltration)

این فرآیند نانو فیلتراسیون نوعی از فیلتراسیون غشایی است که غشاها را به منظور جداسازی سیالات یا یون های گوناگون به کار می گیرد. نانو فیلتراسیون به صورت اسمز معکوس ملایمتری عنوان میگردد، چرا که حفرات غشایی بزرگتری در مقایسه با غشاهای اسمز معکوس دارد. به دلیل اینکه این غشاها در فشارهای بسیار پایینتری کار  کرده و برخی مواد معدنی را از خود عبور میدهند ، NF  میتواند در مواردی که حذف بالای مواد آلی موردنیاز است و همچنین در حذف متوسط مواد معدنی کاربرد داشته باشد. مزیت این روش بر اسمز معکوس این است که نانو فیلتراسیون معمولاً در بازیافتهای بالاتری کار میکند در نتیجه، در آب کل مصرفی، صرفه جویی خواهد شد که ناشی از سرعت جریان با غلظت پایینتر است. نانوفیلتراسیون از نظر هزینه انرژی و دفع یون و ابعاد حفرات، در بین روشهای دیگر شرایط بهینه ای را ایجاد کرده است.

 

روش اولترا فیلتراسیون  (Ultra filtration)

روش و شیوه اولترا فیلتراسیون معمولا در جداسازی محلولی که به صورت مخلوطی از مواد مطلوب و نامطلوب است، مورد استفاده قرار میگیرد. اولترا فیلتراسیون تاحدی بستگی به عواملی چون بار و اندازه ذره دارد. انواع گونه هایی که از این غشاها برگشت داده میشوند، شامل بیومولکول ها، پلیمرها و ذرات کلوئیدی است. نیروی محرکه برای انتقال از غشا، اختلاف فشار میباشد. فرایند UF بستگی به خواص فیزیکی غشا، مانند نفوذپذیری، ضخامت، متغیرهای فرایندی مانند غلظت ، قشار سیستم، سرعت و دما دارد. این روش، در تصفیه زایدات امولسیونی نفت در تصفیه پساب های نفتی و تغلیظ ماکرو مولکولهای بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

در اینجا با انواع فرآیند های تصفیه آب ها به شیوه غشایی آشنا شدید شما میتوانید جهت مطالعه بیشتر از صفحه دستگاه تصفیه آب صنعتی دیدن کنید.

 

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 2 Average: 1.5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *