دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

انوع روش های تصفیه آب شهری
0 (0)

معرفی روش های تصفیه آب شهری

روش های بسیاری برای تصفیه و شیرین سازی آب شهری استفاده میشود. اما ممکن است کیفیت آب برای مصرف دربرخی از شهر ها به دلیل برخی از مشکلات کافی نباشد. لذا توصیه میشود در این شهر ها از دستگاه تصفیه آب برای کل مجتمع استفاده نمایید. به طور کلی دستگاه های فراوانی برای این منظور وجود دارند. هر یک از این موارد دارای تجهیزات منحصر به فرد بسیاری بوده و مزایا و معایب مختلفی در خصوص آن ها وجود دارد. برای مثال در فیلتراسیون آلترافیلتر مقدار تصفیه آب نسبت به برخی از تجهیزات دیگر بیشتر بوده و انرژی کمتری را نیز صرف میکند. اما از طرفی کیفیت خروجی آب چندان بالا نخواهد بود. از این رو برای برخی از آب ها چندان مناسب نیست. در این مطلب به بررسی انواع روش های تصفیه آب شهری خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


    معرفی روش های تصفیه آب شهری

    معرفی انواع روش تصفیه آب شهری :

    روش های بسیاری برای تصفیه آب شهری ایجاد شده است. تمرکز برخی از آن ها بر روی کیفیت آب خروجی است. برخی دیگر مقدار آن آب خروجی در آن ها بیشتر از سایرین میباشد. لذا در تهیه این تجهیزات باید به کیفیت آب دقت کرد زیرا این مورد بر عملکرد این تجهیزات تأثیر زیادی دارد. به طور کلی تصیه آب آشامیدنی یکی از مهم ترین موارد در تأمین نیاز های شهری میباشد. با افزایش جمعیت و گسترش کسب و کارهای صنعتی، آلودگی آب و هوا موجب نگرانی بسیاری از کشورهاست. در زیر برخی از روش های تصفیه آب شهری ذکر داده شده است :

    • روش حرارتی
    • سیستم تبادل یونی
    • تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون
    • تصفیه آب به روش EDI
    • تصفیه آب به روش اسمز معکوس (استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی، دریایی و…)

    در ادامه به برسی مهمترین موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

    چرا برای تصفیه آب نمیشود از حرارت استفاده کرد :

    همان طور که میدانید با حرارت بالا وتبخیر آب میتوان آب با خلوص صد در صد تهیه کرد. اما با این حال این کار برای مصارف بالا برای آب های شهری چندان قابل انجام نیست. به دلیل مصارف بسیار بالا حرارت که به معنی هزینه های بالا برای تصفیه فاضلاب و آب میباشد، این روش در بسیاری از زمینه ها کاملا منسوخ شده میباشد. از طرفی با استفاده از سوخت مواد نفتی و… باعث ایجاد آلودگی های محیطی میشود. همچنین برای مقدار بالای آبها به مکان های بسیار وسیع و تجهیزات بسیار سنگین نیاز دارد. لذا با اینکه این روش باعث ایجاد آب کاملا خالص میشود اما عملا استفاده از آن در بسیاری از زمینه ها به دلیل محدودیت بالا آن کاربردی ندارد. در ادامه به معرفی و تصفیه آب نانوفیلتراسیون توضیحاتی داده میشود.

    معرفی روش های تصفیه آب شهری

    معرفی تصفیه آب نانوفیلتراسیون :

    این روش سرعت بالایی در تصفیه آب دارد. در فیلتر های بکار رفته در این روش با عبور آب از منافذ ریز در آن ها عمل تصفیه انجام میشود. روش تصفیه نانوفیلتراسیون تعادل بسیار مناسبی بین کیفیت و هزینه های استفاده از آن دارد. از این رو دارای کاربرد بسیاری در صنایع مختلف ( به غیر از موارد خواص) میباشد.

    یکی ازانواع مزایای روش تصفیه آب شهری نانوفیلتراسیون حذف نمک های چند ظرفیتی از قبیل آهن، اورانیو، منگنز و برخی آفت کش ها، تولید آب تصفیه شده در مقیاسع وسیع تر، حذف انواع باکتری ها، حذف آلاینده های آلی، حفظ مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت انسان ها، حذف کدورت، سختی و شوری آب، کم تر بودن هزینه تصفیه و عدم نیاز ب افزودن مواد شیمیایی مضر برای محیط زیست و سلامت انسان ها است. البته برای برخی از آب ها که امکان وجود میکروارگانیسم ها استفاده از این روش به تنها اصلا توصیه نمیشود. به دلیل منافذ درشت تر نسبت به انواع روش تصفیه آب شهری اسمز معکوس ، این موارد بیماریزا را از خود عبور میدهد.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


      معرفی تصفیه آب اسمز معکوس :

      بهترین روش در بین انواع روش های تصفیه آب شهری ، اسمز معکوس میباشد. نام اسمرمعکوس با نام اختصاری RO نیز شناحته میشود. در این تجهیزات با استفاده از فیلتر هایی با منافذ بسیار کوچک تنها اجازه عبور مولکول های آب را میدهد. به عبارتی خلوص آب خروجی از این دستگاه ها تقریبا صد در صد است. اما به دلیل ایجاد فشار اسمزی باید از پمپ های خواصی استفاده شود. این پمپها وظیفه ایجاد فشار لازم برای عبور آب از این منافذ را بر عهده دارد. به همین دلیل سرعت تصفیه در این روش ارتباط زیادی با قدرت و توان این موتور پمپ خواهد داشت. از این روش در دستگاه تصفیه آب صنعتی ، آب شیرین کن دریا ، و مصارف دیگر کشاورزی نیز استفاده میشود.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *