فاضلاب

تفاوت بین روش های تصفیه فاضلاب
0 (0)

تفاوت های بین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی

به طور کلی تفاوت بین روش های تصفیه فاضلاب علاوه بر ویژگی های ظاهری و نوع تجهیزات ، عملکرد در این هر یک از روشها ، هزینه های تهیه تجهیزات و هزینه های استفاده از آن را نیز شامل میشود. همچنین زمان در بعضی از شیوه های تصفیه فاضلاب ها بسیار طولانی بوده و نیاز به پروسه فراوانی دارد. لذا ممکن است که کاربرد محدودی در صنایع مختلف داشته باشد. از طرف دیگر با این که میتوان برای یک موضوع مشخص از هر یک از این شیوه ها استفاده کرد، اما همچنان تفاوت بین این روشها نوع کاربرد هر یک را مشخص میکنند. این مورد به طور خاص جهت استفاده در صنایع دیگر اهمیت دو چندان دارد.

با این حال استفاده از روش های تصفیه فاضلاب به روش اسمز معکوس در بین شیوه های دیگر توانایی بالاتری در خصوص کیفیت خروجی آب دارد. از این رو در مواردی که دارای حساسیت بالا میباشد. علاوه بر دستگاه تصفیه آب صنعتی ، از این سیستم با تجهیزات خاص برای افزایش کیفیت پساب خروجی استفاده میشود. با اینحال به دلیل نیاز به صرفه انرژی بالا برای تصفیه این آبها به روش اسمز معکوس محدودیت بالایی در استفاده از آن وجود دارد.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    کاربرد های انواع این تجهزات به دلیل وجود مواد بسیار سمی در پساب و یا نیاز به استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده و تهیه یک سیستم بهینه با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد. از این رو برای انجام عملیات تصفیه ، حساسیت بالایی در انتخاب هر یک وجود دارد. به همین علت باید برای انتخاب روش مناسب برای تصفیه این پساب ها با دقت فراوان انجام میگردد. شناخت تفاوت بین روش های تصفیه فاضلاب ها جهت تهیه و یا استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی بسیار مفید خواهد بود. چرا که همان طور که گفته شد ، اهمیت تصفیه فاضلاب به خصوص در صنایع برای انسان و محیط زیست بسیار بالا میباشد.

    تفاوت های بین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی

    اهمیت تصفیه فاضلاب در صنایع :

    تصفیه فاضلاب صنعتی به دلیل وجود مواد سمی و خطرناک میباشد. به خصوص وجود مواد آلی در این پسابها میتواند صدمات جدی به محیط زیست وارد نماید. از این رو باید پروسه انجام تصفیه آنها باید با نهایت دقت صورت گیرد. از طرفی تفاوت بین روش های تصفیه فاضلاب میتواند عملکرد مختلفی داشته باشد. به این صورت که ممکن است کیفیت آب های خروجی از آن و همچنان دارای کدورت های مختلفی داشته باشد.

    معرفی تفاوت های بین روش های تصفیه فاضلاب :

    در زیر برای درک بهتر این تفاوت ها معرفی کوتاهی در خصوص هر یک از روش های تصفیه فاضلاب صنعتی آورده شده است. از طرف دیگر در مصارف صنعتی و غیر صنعتی تفاوت دیگر روش های تصفیه فاضلاب در آنها برای کار در غلظت های بالای زیست توده یا به اختصار MLSS میباشد. تصفیه خانه MBR در ایران بیشتر از سایر روشها کارایی دارد. چرا که ای روش در MLSS حدود 12000 میلی گرم غلظت در لیتر فعالیت می کند. از طرف دیگر روش SBR با سرعت 3000 میلی گرم در لیتر کار می کند. مزایایی که MBR فراهم می کند ، این است که حوضه فرآیند کوچکتر نسبت به سایرین نیاز دارد. با اینجال برای درک تفاوت های یک یک بهتر است با روشهای دیگر نیز آشنایی داشته باشید. از این رو در ادامه به برسی این روش ها خواهیم پرداخت.

    تفاوت های بین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      معرفی روش های تصفیه فاضلاب صنعتی :

      روش های بسیار گسترده ای برای تصفیه فاضلاب شهری و… وجود دارد. با اینکه از لحاظ کیفیت آب خروجی و توان تولید پساب های خروجی روش ها با یکدیگر تفاوت های بسیاری داند. از این رو آشنایی با شیوه های تصفیه فاضلاب های صنعتی مهم است. در زیر به صورت مختصر به معرفی و بیان هر یک از این روش ها پرداختیم :

      • روش SBR : یکی از روش های تصفیه با لجن فعال میباشد. در این روش نیاز به زمان بسیار زیادی برای انجام تصفیه پساب ها دارد.
      • روش MBR : در بین دو روش دیگر این روش بهینه بوده و برای مصارف صنعتی استفاده بیشتری دارد. به طور کلی این روش با ترکیب روش های فیلتراسیون مانند اسمز معکوس و روش های بیولوژیکی ایجاد میشود.
      • روش MBBR : این مورد با نام کامل آن راکتور بیوفیلم بستر متحرک نیز شناخته میشود. عملکرد در این روش شباهت زیادی با SBR دارد با این تفاوت که به فضای اندکی نسبت به آن نیاز دارد.
      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *