دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسمزمعکوس RO در صنایع مختلف
5 (2)

آب شیرین کن و تصفیه آب اسمز معکوس صنعتی RO

دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسمزمعکوس RO در صنایع مختلف، فروش پکیج های تصفیه آر او ، شرکت سازنده و تولیدکننده و خرید بدون واسطه با قیمت ارزان و رقابتی – دستگاه های آلمانی ایتالیایی و چینی با کیفیت

کاربرد دستگاه های تصفیه آب صنعتی در صنایع کشتیرانی و سکوهای نفتی

در کشتی رانی و سکوهای نفتی برای آب های مصرفی در زمینه آشامیدنی، تهیه غذا، شستن ظروف و استحمام و … نیاز به آب شیرین می باشد.  با توجه به این موضوع که انتقال آب شیرین از ساحل به سکوهای نفتی و ذخیره آب شیرین در کشتی های نفتی و مسافرتی با توجه به رشد مواد میکروبیولوژیکی بسیار هزینه بر و غیر منطقی می باشدبهترین و مقرون به صرفه ترین روش، استفاده از سیستم اسمز معکوس دریایی  (SWRO) یا همان آب شیرین کن دریایی می باشد

تنها هزینه عملیاتی و نگه داری دستگاه های تصفیه آب صنعتی کلرزنی اولیه، برق مصرفی و تعویض ممبران ها بعد از هر ۵-۳ سال و تعویض کربن فعال در هر سال و کلرزنی ثانویه می باشد.

صنایع سیمان

  • در صنایع سیمان مصرف  آب به شدت در حال گسترش میباشد. با توجه به اینکه برای تولید هر تن سیمان حدوداً نیم متر مکعب آب مصرف می شود، جهت تولید سالیانه ۷۰ میلیون تن سیمان حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می گردد. مصرف آب در یک کارخانه سیمان عمدتاً شامل موارد زیر است:
  • تولید دوغاب از مواد خام
  • تجهیزات اصلی مکانیکی جهت خنک کردن ماشین آلات
  • آب پاشیده شده در سیستم ( برج خنک کن، آسیاب های مواد و سیمان و… )
  • آزمایشگاه
  • واحدهای اداری و اجتماعی مربوط به پرسنل

صنایع دام و طیور

  • میزان آب موجود در بدن حیوانات براساس سن و نوع دام متفاوت بوده و وجود آن تا سطح معینی در بدن حیوان یک مسئله حیاتی است بطوریکه کاهش آب بدن دام به درجه میزان ۲۰ درصد کشنده است. ۷۵ درصد وزن بره در هنگام تولد از آب تشکیل شده است و این عدد در یک حیوان بالغ به حدود نیم کیلو در هر کیلوگرم کاهش می یابد و حداقل ۵۵ درصد وزن مرغ و ۶۵ درصد وزن تخم مرغ از آب تشکیل شده است. آب موجود در بدن گاوهای شیری ۵۶ تا ۸۱ درصد وزن بدنشان را تشکیل می دهد و در شیر نیز ۷۸ درصد از آب تشکیل شده است. بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده تهیه آب شیرین و عاری از میکرو ارگانیسم به منظور جلوگیری از بیماری های انگلی استفاده از دستگاه آب شیرین کن RO برای تهیه آب شیرین و عاری از باکتری از آب های شور بهترین گزینه می باشد.

صنایع کشاورزی

  • غلظت املاح محلول در کیفیت آب های کشاورزی بسیار اثر گذارند زیرا که تحمل گیاهان به مقدار و نوع مواد معدنی محلول در آب متفاوت است.
  • اگر املاح سدیم در آب بیش از حد مجاز باشد باعث خرابی زمین و کم شدن قابلیت نفوذ آب در زمین میشود اما املاح کلسیم جنس خاک را بهتر میکند. وجود بور در آب های زراعی قابل اهمیت است و زیادی آن باعث مسمومیت نباتات شده و کمبود آن هم سبب عدم رشد گیاه میشود و همچنین زیادی کلرور آب باعث وقفه در رشد گیاه میشود. برای محاسبه نسبت جذب سدیم در خاک از فرمول SAR استفاده میشودشاخص SAR اگر حدود ۶ باشد برای خاک های قابل کشت و محصولات، رضایت بخش است ولی اگر از ۱۵ بالاتر باشد نا مطلوب است. میکرو ارگانیسم های کلیفرم برای آب های زراعی باید کمتر یا مساوی ۱۰۰۰ عدد در ۱۰۰ میلی لیتر آب باشد که توسط شاخص MPN/100 ml بیان میشود. در ضمن pH مناسب برای آب های کشاورزی ۸/۵-۷ می باشد.

دستگاه اسمز معکوس در صنایع ریسندگی و بافندگی

  • بررسی کمی و کیفی آب خام مصرفی در کارخانجات ریسندگی و بافندگی و تهیه استاندارد به منظور مقایسه و تعیین درجه تصفیه مورد نیاز، شناسایی مشخصات و نحوه کار هریک از واحدهای سیستم، بررسی کیفیت آب تصفیه شده پس از عبور هریک از واحدها قبل و بعد از بهینه سازی، محاسبه هزینه تصفیه واحد حجم آب در هریک از واحدها قبل و بعد از بهینه سازی، شناسایی مشکلات مرتبط با آب و راههای جلوگیری از آنها باعث می شود صنعت نساجی در عملیات مختلفی از آب تصفیه شده با کیفیت مناسب استفاده کند البته کیفیت مورد لزوم آب مصرفی هرکدام از این واحدها با یکدیگر متفاوت است و استفاده از آب های نا مناسب باعث خسارت های مستقیم و غیرمستقیمی خواهد شد.
  • با استفاده از کیفیت و کمیت آب خام نوع سیستم تصفیه مشخص خواهد شد که اگر آب دارای سختی بالایی باشد از فرایند سود آهک و سودا اش یا تبادل یونی سدیم قبل از سیستم و دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس RO استفاده میگردد و این آب جهت تولید بخار در دیگ های بخار آب جبرانی برجهای خنک کننده مورد استفاده قرار میگیرد و بخار تولید شده برای مصارف مختلفی از قبیل تولید انرژی تقطیر آب، خشک کردن پارچه و …. مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد دستگاه صنعتی RO  در صنایع آبکاری

  • موارد اساسی و مهم در جهت تصفیه آب در صنایع آبکاری تنظیمpH در محدوده ی ۵/۸ – ۵/۶ در قسمت آبکشی می باشد. فاکتور مهم دیگر حذف سختی موقت و سختی دائم جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات سفید کربناتی و سولفاتی در هنگام Cooling بر روی ورقه های گالوانیزه و نورد شده می باشد.
  • برای رفع این دو مشکل در پروسه ی آبکاری نیاز به سیستم pH Adjusment و نیز Ion exchang و یا سیستم ROجهت تولید Soft water و آب بدون سختی با TDS پایین می باشد. پروسه ی بکار رفته رزینهای تبادل یونی کاتیونی قوی بر پایه ی سیکل سدیم و یا سیستم RO می باشد.

دستگاه RO اسمز معکوس صنعتی در صنایع نساجی و رنگرزی

  • نساجی صنعتی( TPI)با صرف نسبتاً بالای آب تصفیه شده و استفاده از مواد شیمیایی خود، شناخته شده است. TPI، آب تصفیه شده را به عنوان یک اصل میانی برای برطرف کردن آلودگی ها، به کار بستن رنگزاها، عوامل تکمیلی استفاده می کندبرای هر تن کالای نساجی ۲۰۳۵۰ مترمکعب آب تصفیه شده مصرف میشود که دامنه وسیع این مقدار بیانگر تنوع فرآیندها و ترتیب آنها میباشد.

صنایع چوب و کاغذ

  • یکی از موارد مهم در تصفیه آب در صنعت چوب و کاغذ حذف آهن و منگنز می باشد.آهن بصورت Fe (oH)3 رسوب داده و باعث زرد شدن کاغذ و محصولات این صنایع می گردد و منگنز به صورت mno2رسوب داده و باعث قهوه ای شدن کاغذ می گرددآهن و منگنز به روش ستونهای تبادل یونی رزینی از نوع کاتیونی قوی با سیکل سدیمی قابل حذف می باشد. همچنین این عنصر با اکسایش مواد اکسید کننده مانند KMNO4 CL2 , K2r2O2 , و همچنین هوادهی توسط بلوئر قابل حذف می باشد پس از این مرحله از فیلترهای میکرونی جهت حذف رسوبات آهن و منگنز استفاده میشود و در مواردی که آب خام دارای TDS بالایی می باشد از سیستم اسمز معکوس به منظور کاهش TDS استفاده می باشد که هم برای پروسه تولید کاغذ و هم برای آب جبرانی (Make up water)بویلر و برجهای کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع کاشی و سرامیکی

  • آب تصفیه شده به ویژه توسط دستگاه اسمز معکوس به عنوان یک ماده خام بسیار مهم در صنعت تولید کاشی و سرامیک می باشد اما مقدار آن تا مقدار زیادی بین فرآیندهای مختلف متفاوت است.
  • آب تصفیه خروجی دستگاه RO صنعتی به مخلوط اضافه شده و بدنه سرامیک را می سازد و منجر به مشکل فاضلاب نمی شود، سپس آن را با هوا خشک می کنند.
  • آب تصفیه شده با کیفیت بالا نیز در سیستم های خنک کننده هیدرولیک و کمپرسورها و غیره نیز استفاده میشود و به همین دلیل است که آب مورد استفاده آب خروجی دستگاه تصفیه صنعتی RO با کیفیت خوب باعث رسوب گذاری در مبدل های حرارتی نخواهد شد و همچنین از این آب در مدارهای بسته به منظور خنک کاری مورد استفاده قرار میگیرد.

صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی

  • یکی از موارد استفاده از دستگاه آب شیرین کن، تولید آب با کیفیت بالا برای تأمین آب جبرانی(Make up water) بویلرها و آب جبرانی برج های خنک کننده می باشدوقتی از دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای آب جبرانی بویلرها استفاده میشود میزان رسوب گذاری روی لوله های بویلرها به حداقل مقدار خود خواهد رسید و تولید با CO2 که ناشی از تجزیه بی کربنات کلسیم ، منیزیم وسدیم وارد فاز بخار شدن CO2 و اسیدی کردن آب کندانس می شود به حداقل مقدار خود خواهد رسید. همچنین استفاده از RO در برجهای خنک کننده میزان زیر آب زدن (Blow down) را به حداقل مقدار کاهش خواهد داد.

صنایع دارویی

  • در صنعت دارو علاوه بر کنترل شیمیایی و فیزیکی، کنترل بیولوژیکی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. برای کنترل فیزیکی و بیولوژیکی از فرآیندهای فیلتراسیون مانند میکروفیلتر، فیلتر شنی و اولترا فیلتراسیون به منظور کاهش TSS و حذف مواد میکروبیولوژیکی اسفاده میگردد. همچنین به منظور کنترل مواد بیولوژیکی از سیستم های ازن زنی، کلرزنی، برم زنی و نیز سیستم UV جهت رسیدن به CFU<1 استفاده می شود.
  • جهت رسیدن به ((E.C < 0.5 (µs/cm) و TDS تقریباً صفر از ستون های تقطیر چند مرحله ای همراه با کندانسور برگشتی بعد از سیستم های Double RO نیز استفاده میشود.
  • آب در صنعت دارو به چهار دسته water for injection, High pure water, pure water, soft water تقسیم بندی میشود که آب بعد از رزین های سختی گیری SW، آب بعد از پاس اول PW,RO و آب بعد از پاس دوم RO را HPW و آب بعد از ستونهای تقطیر را WFI می نامند. در صنعت دارو آب مصرفی نهایتاً باید به ((E.C < 0.5 (µs/cm) و ۰ ~ TDS برسد.

صنایع نیروگاهی (سیکل بخار یا سیکل ترکیبی)

  • با توجه به اینکه در صنایع نیروگاهی در سیکل بخار یا سیکل ترکیبی نیاز به بخار فشار قوی می باشد بنابراین به منظور جلوگیری از رسوب گذاری در روی لوله های بویلر و همچنین رسوب سیلیسی روی پره های توربین نیاز به آب به کیفیت بسیار بالا یا همان آب دمین (E.C کمتر ۰٫۱ µs/cm) خواهد بود که برای تولید آب دمین از سیستم Double RO همراه با سیستم رزینی Mixed bed استفاده میگردد
  • کاربرد دستگاه ROدر صنایع مختلف

صنایع غذایی

  • بسیاری از صنایع غذائی، دستگاه های تصفیه اسمز معکوس RO صنعتی را به عنوان یکی از بهترین روش ها جهت تأمین آب مناسب تولید محصول و افزایش کیفیت محصول تولیدی خود مورد استفاده قرار می دهند. مهم ترین صنایع غذائی که از دستگاه های اسمز معکوس صنعتی یا همان RO  استفاده میکنند عبارتند از:
  •  صنایع لبنی
  • صنایع سس و رب
  • صنایع و کارخانه ماکارونی
  • صنایع و کارخانه تولید کنسرو
  • صنایع و کارخانه تولید نوشابه
  • صنایع و کارخانه های تولید روغن های نباتی و گیاهی
  • تهیه آب با کیفیت مناسب برای تولید آب معدنی
شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 2 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *