دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

نقش فیلتر ممبرین در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس
0 (0)

معرفی فیلتر های ممبرین در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس

نقش فیلتر های موجود در دستگاه های اسمزمعکوس به که به نام فیلتر های ممبران یا ممبرین شناخته میشوند بسیار زیاد است. از طرفی نحوه خرید و سفارش این فیلتر های ممبران اهمیت زیادی دارد. این فیلتر ها وظیفه اصلی تصفیه آب را بر عهده دارند. در این بخش قصد معرفی فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب اسمس معکوس را داریم. پیش از شروع جهت معرفی فیلتر ممبرین با ما همراه باشید.

معرفی فیلتر ممبرین :

در دستگاه‌های اسمز معکوس این فیلتر در مسیر آب قرار می‌گیرد. این فیلتر آب ورودی را از خود عبور می‌دهد. اما نمک‌های محلول و همچنین مواد آلی داخل لایه‌های فیلتر ممبران باقی می‌مانند و تنها چیزی که از فیلتر عبور می‌کند آب مصرفی است. در حقیقت این فیلتر آب را به یک دوراهی وارد می‌کند که در آن آب تمیز و بدون نمک‌های محلول و فلزهای سنگین در یک مسیر قرار می‌گیرد و آب دارای نمک‌های محلول هم مسیر جداگانه‌ای دارد و از شیر تخلیه به سمت فاضلاب جاری می گردد. معمولاً آب های خروجی نیز توسط دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی پاکسازی میشوند.

نقش اصلی فیلتر ممبرین دستگاه تصفیه آب اسمزمعکوس :

همان طور که گفته شد فیلتر ممبران نقش بسیار مهمی در تصفیه آب دارد. از این رو نبود فیلتر مناسب در این دستگاه ها باعث کاهش کیفیت آب و حتی خطرساز بودن استفاده از آن میشود.

جلوگیری از عبور نمک آب شور :

فیلتر ممبرین در دستگاه تصفیه آب جلو نمک‌های محلول در آب های شور را میگیرد. می‌دانید که فیلتر رسوب تنها کاری که انجام می‌دهد جلوگیری رسوبات و نمک‌های نامحلول مانند آهک است. اما نمک‌هایی که داخل آب حل شده‌اند در مرحله‌ی سوم و یا چهارم توسط فیلتر ممبران تصفیه می‌شوند. نمک‌های سیلیکاتی، ترکیبات سدیم و همچنین ترکیبات دارای نیتروژن که در آب حل می‌شوند توسط فیلتر ممبران به طور کامل تصفیه می‌شوند.

حذف فلزات از آب ها :

این فیلتر جلو فلزات سنگین و مواد جامد محلول در آب را می‌گیرد و برخی فلزات سنگین با ppm کم داخل آب وجود دارند که در تصفیه خانه صنعتی امکان تصفیه آن‌ها وجود ندارد. آرسنیک و جیوه از راه‌های مختلف وارد آب مصرفی می‌شوند و تنها راهی که می‌توان آن‌ها را از بین برد استفاده از همین فیلتر ممبران است.

کنترل سختی آب :

فیلتر های ممبران موجود در دستگاه های تصفیه برای کنترل سختی آب نیز استفاده میشوند. می‌دانید که آب سخت می‌تواند یکی از عوامل سرطان باشد. در ضمن با تاثیرگذاری بر روی متابولیسم بدن باعث بروز برخی بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم می‌شوند. این فیلتر سختی آب را تنظیم می‌کند و از این بابت هم خیال‌تان راحت می‌شود.

حذف برخی از میکروارگانیزم ها :

برخی از میکرو ارگانیزم های موجود در آب مانند باکتری‌ها در مسیر فیلتر های ممبران عبور نمیکنند. با اینکه فیلتر فرابنفش وظیفه از بین بردن باکتری‌ها را دارد اما آزمایشات نشان می‌دهد که بعد از عبور آب از فیلتر ممبران اصل باکتری های موجود در آب عبور نمیکنند.



جهت تمایل به مطالعه بیشتر از صفحه مربوط به دستگاه تصفیه آب صنعتی دیدن کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *