دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی, فاضلاب

کاربرد uv در تصفیه آب صنعتی
0 (0)

معرفی فیلتر های UV در تصفیه آب صنعتی و کاربرد اصلی آن ها

کاربرد اشعه و فیلتر های uv در تصفیه آب صنعتی پند زدایی و حذف موارد بیولیوژیکی آب است. این اشعه باعث حذف میکروب و ویروس ها و دیگر موارد از آبها میشود. لذا چه جهت مصرف در برخی از مناطق و چه برای مصارف صنایع مختلف بعد از تصفیه برای تصفیه نهایی از این روش استفاده میگردد. آب مورد استفاده در بسیار از صنایع دارای اهمیت بسیاری میبباشد. در برخی از آن ها مانند تولیدات دارویی عدم وجود میکروب و موارد بیولوژیکی در آب مهم است. کاربرد اشعه uv در تصفیه آب صنعتی با اهمیت میباشد.

معرفی فیلتر های UV :

استفاده از فیلتر های UV یک روش مطمئن و کاملا به صرفه برای گندزدایی آب و همچنین تصفیه فاضلاب صنعتی به شمار می رود. استفاده از اشعه فرابنفش در دوزهای مناسب جهت گندزدایی فاضلاب سبب تولید محصولات جانبی نکرده و یک عامل موثر در باکتری و ویروس کشی می‌باشد.

قدرت فیلتر های UV در تصفیه آب صنعتی :

فیلتر UV تصفیه آب صنعتی با اشعه فرابنفش تا 99.99% باکتری ها، میکروب ها، ویروس ها،قارچ ها، انگل ها و … موجود در آب را از بین می برد. نور لامپ UV پیوند مولکولی DNA ویروس ها و باکترها را می شکند و باعث از بین رفتن آنها می شود. از فیلتر تصفیه آب UV صنعتی بیش تر برای عقیم کردن میکروب هایی مانند فلج اطفال که درشرایط سخت نیز از بین نمی روند استفاده می شود. این فیلتر یو وی به عنوان یک گندزدا و ضد عفونی کننده آب کابرد دارد. با توجه به طول موج و ابعاد از این لامپ UV در سیستم های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. لامپ های UV دارای طول موج مشخصی هستند. دامنه طول موج مورد استفاده جهت آنها در حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر می‌باشد. بخش میکروب کشی آن بین ۲۲۰ و ۳۲۰ نانومتر و بیشتر در محدوده UV-C (۲۰۰-۲۸۰ نانومتر) قرار دارد. تولید پرتو فرابنفش توسط لامپ‌های حاوی بخار جیوه و با تحریک یک قوس الکتریکی باردار صورت می‌گیرد.

اهمیت استفاده از فیلتر های UV در تصفیه آب صنعتی :

یکی از مواردی که باعث اهمیت استفاده از این فیلتر ها میشود ، عدم تغییر در آب است. برای حذف موارد بیولوژی آب مانند ویروس و میکروب از آن با استفاده از اشعه و فیلتر های یو وی در تصفیه آب صنعتی، هیچ نوع ماده شیمیایی به آن اضافه نمی شود. از طرفی در این روش طعم و مزه آب تغییر نخواهد کرد. تنها ضرر اشعه UV برای پوست و چشم می باشد که نباید در معرض مستقیم آن قرار گرفت. از طرفی محفظه ای که لامپ UV تصفیه آب صنعتی داخل آن قرار می گیرند از تابش این اشعه به بیرون جلوگیری می کند. همچنین به روی خواص فیزیکی و شیمیایی آب کاملا بی تأثیر است.

دقت نمایید که استفاده از فیلتر های UV شناخته شده و ایمن است. چرا که استفاده از آن در تصفیه آب صنعتی برای ضد عفونی و گندزدایی آب توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (یا همان FDA ) تایید شده است. فیلتر یو وی UV تصفیه آب روش سریع، قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای ضد عفونی و استریل کردن آب است. لامپ یو وی (UV) تصفیه آب برای کاربردهای مختلف دارای طول موج های متفاوتی می باشند، بنابر این لامپی که برای مصارف صنعتی ساخته شده است، برای مصارف انسانی کابرد ندارد.

کاربرد اصلی فیلتر های UV :

ضد عفونی کردن آب های آشامیدنی ، ضد عفونی کردن پساب سیستم های تصفیه آب ، اکسیداسیون پیشرفته پساب های صنعتی ، در صنایع غذایی، داروسازی، بسته بندی، رنگ سازی و آرایشی بهداشتی ، برای ضد عفونی کردن آب استخرها، پرورش ماهی، آکواریوم، بیمارستان ها و هم چنین سیستم های سرمایشی مدار بسته استفاده میشود.

همچنین در آب دریا مقدار قابل توجهی از میکروارگانیسم ها وجود دارند. لذا از سیستم پیش تصفیه UV در دستگاه تصفیه آب دریا استفاده میشود.



برای مطالعه بیشتر از صفحه دستگاه تصفیه آب صنعتی دیدن کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *