فاضلاب

تصفیه فاضلاب به روش IFAS و مزایای این روش
0 (0)

تصفیه فاضلاب به روش IFAS و مزایای این روش نسبت به روش های دیگر: فرآیند IFAS (Integrated Fixes Film Activated Sludge) نوعی فرآیند لجن فعال است که در آن علاوه بر رشد معلق، باکتریها میتوانند با چسبیدن بر روی یک سطح (مدیا) رشد چسبیده نیز داشته باشند. به همین دلیل به فرآیند IFAS  فرآیند دوگانه  نیز گفته میشود چراکه در این سیستم هم رشد معلق و هم رشد چسبیده صورت میپذیرد.

مدیاها معمولاً از قطعات اسفنجی یا مواد پلاستیکی ساخته میشوند که دارای چگالی نزدیک به آب هستند که به آنها ((مدیا)) یا ((حامل بیوفیلم )) یا ((آکنه)) گفته میشود. چگالی آنها در محدوده 0/98 – 0/95 گرم بر سانتیمترمکعب بوده بطوریکه به راحتی امکان غوطه ور شدن در فاضلاب را دارند. نیروی لازم جهت اختلاط و غوطه وری این مدیاها توسط سیستم هوادهی عمقی یا همزنهای مکانیکی تأمین میشود. البته برخی از مدیاها در ابعاد بزرگ ساخته میشوند بطوریکه این قطعات را میتوان در مخزن هوادهی بصورت ثابت نصب کرد که به آنها مدیاهای ثابت گفته میشود. در شکل مقابل فلودیاگرام فرآیند IFAS با مدیاهای پلاستیکی غوطه ور نشان داده شده است.

در عمل بیشتر از مدیاهای پلاستیکی غوطه ور استفاده می شود. این مدیاها در شکل ها و ابعاد مختلفی ساخته میشوند اما معمولاً  ابعاد آنها 50 – 5 میلیمتر است.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    از روش IFAS برای تصفیه کدام فاضلاب ها استفاده می شود ؟

    غلظت توده بیولوژیکی (MLSS)در فرآیند لجن فعال معمولا 5000-1000 گرم برمترمکعب است. این درحالی است که مقدار توده بیولوژیکی در مدیاها 20000-10000 گرم در مترمکعب میباشد. بنابراین چنانچه بخشی از مخزن هوادهی با مدیاها پرشود، غلظت توده بیولوژیکی در واحد حجم مخزن هوادهی قابل افزایش بوده و بدین ترتیب میتوان حجم مخزن هوادهی را کوچکتر کرد.

    از همین رو از روش تصفیه فاضلاب IFAS بیشتر در مواردی استفاده میشود که به سبب کمبود فضا امکان ساخت مخزن های هوادهی بزرگ وجود نداشته باشد. همچنین در مواردی که بخواهیم ظرفیت واحد هوادهی یک سیستم تصفیه موجود را افزایش داد میتوان از این فرآیند استفاده نمود. در این حالت متناسب با مقدار افزایش ظرفیت مورد نظر، بخشی از مخزن هوادهی با مدیا پرشده و بدین ترتیب بدون نیاز به افزایش حجم مخزن هوادهی، ظرفیت پکیج تصفیه تصفیه فاضلاب و سیستم افزایش خواهد یافت. در فرآیند IFAS معمولا 60-20 درصد از مخزن هوادهی با مدیا پرمیشود که با افزایش غلظت MLSS، حجم مخزن هوادهی تا 40 درصد حجم اولیه قابل کاهش است.

    همزمان با رشد باکتریها بر روی سطح مدیا، ضخامت لایه بیولوژیکی افزایش مییابد به گونه ای که به تدریج اکسیژن کافی با باکتریهای واقع در لایه های زیرین نمیرسد. همین مسئله باعث ایجاد شرایط آنوکسیک شده و امکان حذف بیولوژیکی ازت را فراهم میسازد که یکی از مزایای فرآیند IFAS است. این درحالی است که در فرآیند لجن فعال به سبب وجود اکسیژن کافی در تمام مخزن هوادهی به علت عدم ایجاد شرایط آنوکسیک امکان حذف ازت وجود ندارد.

    همچنین می­توان با اضافه کردن یک واحدا آنوکسیک مستقل در قبل یا بعد از مخزن هوادهی، راندمان حذف نیتروژن را بصورت قابل ملاحظه­ای افزایش داد. در  شکل زیر فرآیند IFAS همراه با یک واحد آنوکسیک در قبل از واحد هوادهی نشان داده شده است.

    بر این اساس مهمترین مزایای روش تصفیه فاضلاب IFAS نسبت به سایر روش های تصفیه عبارتند از:

    1- کاهش حجم مخزن هوادهی و در نتیجه کاهش فضای مورد نیاز سیستم تصفیه

    2- امکان افزایش ظرفیت و ارتقای سیستم های تصفیه فاضلاب موجود بدون افزایش حجم مخزن هوادهی

    3- مقاومت بالای سیستم در برابر شوکهای وارده به علت غلظت بالای لجن در مخزن هوادهی

    4- امکان حذف ازت در مخزن هوادهی بدون نیاز به تهیه و ساخت واحدهای اضافی دیگر

    5- امکان افزایش غلظت لجن در مخزن هوادهی (MLSS) بدون افزایش بار بر واحد ته­ نشینی ثانویه

    6- امکان کنترل نیتریفیکاسیون و دنیتریفیکاسیون با تنظیم مقدار اکسیژن محلول (DO)

     

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

       

      در مقابل مهمترین معایب تصفیه فاضلاب به روش IFAS عبارتند از:

      1- نیاز به خرید مدیا

      2- افزایش مصرف انرژی به منظور بالا نگه داشتن مقدار اکسیژن محلول

      3- لزوم آشغالگیری و دانه­گیری بهتر به منظور جلوگیری از گرفتگی مدیاها

      4- افزایش افت فشار هیدرولیکی در واحد هوادهی به علت نصب صفحات سوراخدار جهت جلوگیری از خروج مدیا

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      مطالب مرتبط

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *