دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب خاکستری چیست + کاربردهای آن
0 (0)

معرفی آب های خاکستری و یا بازیافتی چیست

آب خاکستری یا بازیافتی چیست ؟ به پسآب هایی که توسط ادارات، مکان های مسکونی گفته میشود. این آب ها جدایی از آب های سیاه یا همان آبهای دارای مدفوع میباشد. ا–ین نوع از آبها از طریق های مختلف تهیه میشود. برای مثال از فاضلاب روشویی ، حمام ، ظرف شویی و… قابل برداشت است. استفاده و کاربرد آب خاکستری در موارد غیر شرب و مصرف غذایی اهمیت زیادی دارد. در ادامه توضیحات بیشتری از این نوع آبها و تصفیه فاضلاب داده شده است.

معرفی آب خاکستری چیست :

همانطور که گفتیم آب خاکستری به فاضلاب تولیدی خانگی از ظرف شویی یا دست شویی، حمام، ماشین لباسشویی و آشپزخانه ‌ها تعلق می گیرد. در طبقه بندی که آب های خاکستری را کرده اند می توان فاضلاب ناشی از حمام و دست شویی‌ها را آب خاکستری روشن و فاضلابی که از آشپزخانه و ماشین لباسشویی‌ها را آب خاکستری تیره نامیده می شوند.

علت نامگذاری آب خاکستری چیست :

آب خاکستری اصولاً نام خویش را از ظاهر تیره‌ای دریافت کرده‌اند، که حد واسط آب آشامیدنی با مفهوم «آب سفید» و «گنداب‌های توالتی» یا «آب سیاه» می‌باشند.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    انواع آب های زیر مجموعه آب های بازیافتی :

    به طور کلی تمامی فاضلاب های خانگی به جر مواردی که دارای مدفوع میباشد زیر مجموعه آب های بازیافتی یا خاکستری هستند. در سیاق خانگی، آب خاکستری همان آب‌های مصرفی حمام، دوش گرفتن، روشویی و ماشین‌های لباسشویی هستند، اما گاهی آب سینک آشپزخانه و ظرفشویی نیز از نظر فنی آب بازیافتی به حساب می‌آیند، اگر چه تمرکز بالای پسماندهای غذایی و شیمیایی به این معناست که این آب برای استفاده مجدد، کمتر مناسب است. کمیت بالغ بر ۶۵ الی ۷۵ درصد فاضلاب تولید شده در خانه‌ها آب خاکستری می‌باشد و این می‌تواند منبع مناسبی برای استفاده مجدد باشد چرا که رابطهٔ مستقیمی میان آب خاکستری تولید شده و آب مورد نیاز برای استفاده در فلاش تانک‌ها وجود دارد.

    بیشتر بخوانید» آب شیرین کن صنعتی

    مصارف آب بازیافتی یا خاکستری :

    همان طور که گفته شد آب های بازیافتی دربرگیرنده تمام جریان ‌ها به استثنای فاضلاب خروجی از سرویس‌های بهداشتی استفاده شده نیز می باشد. از آب بازیابی در بسیاری از مصارف روزانه نظیر آبیاری فضاهای سبز، سیفون توالت و ساختمان‌ هایی که به رطوبت نیاز دارند مثل گلخانه ها برای استفاده مجدد استفاده شود. آب خاکستری یا فاضلاب‌ های خانگی تفاوت ‌های زیادی با فاضلاب توالتی دارند، زیرا مورد اخیر را با نام گندآب‌ ها می ‌شناسند که حاوی فضولات انسانی هستند.

    اهداف اصلی استفاده از آب های بازیافتی :

    در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مدرن جهان از آب شرب که قابل آشامیدن است برای استفاده های عمومی نظیر آبیاری گیاهان یا سیفون استفاده نمی شود بلکه از منابع دیگری همچون آب خاکستری برای این کار استفاده می‌شود. از همین رو برای این کار از اقدامات مناسبی برای ساخت سیستم تصفیه آب نیز صورت گرفته است تا با کمترین هزینه ممکن، برای ساختمان ‌هایی با چند طبقه مسکونی و اداری در ابعاد کوچک بتوان این سیستم را راه اندازه کرد و از هدر رفت بیش از ۸۰ درصد از آب مصرفی از منازل و ادارات نیز جلوگیری نمود.

    معرفی کاربرد آب خاکستری و یا همان بازیافتی :

    یکی از موارد پر استفاده از آب ها کاربرد آن در آبیاری گیاهان میباشد. استفاده از آب های خاکستری برای آبیاری تا حد زیادی مصرف آب را کاهش میدهد. در ادامه کاربرد های دیگر آب های بازیافتی را برسی میکنیم.

    • آبیاری فضاهای سبز مزارع و پارک ‌ها
    • تأمین آب مورد نیاز کارخانجات
    • پرکردن فـلاش تـانک ها
    • سرویس‌ های بهداشتی عمومی
    • شستشوی محوطه و پارکینگ
    • شستشوی ماشین ها

    این موارد مزیت هایی نیز به دنبال دارند. در ادامه به ارزش های استفاده از آب های خاکستری گفته شده است.

    ارزش های استفاده از آب خاکستری چیست :

    • بازگردانی آب و استفاده مجدد از آب تصفیه شده
    • صرفه جویی در مصرف آب شرب
    • استفاده صحیح از آب شرب که با هزینه های زیادی تولید می شود
    • صرفه جویی در هزینه های مصرفی
    • امکان آبیاری فضای سبز به صورت خودکار و با زمان بندی مشخص
    • جلوگیری از اتلاف آب، به خصوص در مکان های عمومی مانند مدارس، ادارات و مجتمع های مسکونی
    • کاهش میزان مهاجرت از روستاها و شهرها و بهبود وضع زندگی مردم
    • عدم گرفتی لوله ها به دلیل غلظت پایین مواد آلی

    نتیجه گیری :

    با استفاده از آب های مورد نیاز برای آبیاری گیاهان و شستشوی عمومی بری از فضا ها با آبهای شرب مصرف آب های شرب تا حد زیادی مصرف میشود. این در حالی است که نیازی به خصوصیت قابل شرب بودن آن در این موارد استفاده نیست. از این رو سیستمی طراحی شد تا از آب های خاکستری یا همان بازیافتی در این موارد استفاده شود. این سیستم تا حد بسیار بالایی مصرف آب های شرب را در کشور های پیشرفته بهینه کرد. در این مطلب به معرفی و کاربرد های استفاده از آب های بازیافتی و خاکستری پرداخته شد.



    برای اطلاعات بیشتر در خصوص تصفیه آب های فاضلاب میتوانید از صفحه مربوط به دستگاه تصفیه آب صنعتی دیدن کنید.

    شما هم به این نوشته امتیاز دهید
    [Total: 0 Average: 0]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *