فاضلاب

روش CPF در تصفیه فاضلاب هوازی
1.5 (2)

روش CPF در تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی

روش تصفیه فاضلاب CPF و یا لجن فعال متداول با جریان پیستونی چیست ؟ یکی از روش های تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی روش CPF میباشد. این سیستم ها یکی از روشهای تصفیه هوازی میباشند. این سیستم ها اغلب دارای تجهیزات مشابه با عملکرد متفاوت دارند. به طور کلی روشهای هوازی یکی از سیستم های محبوب با توان مناسب برای تصفیه پساب است. در ادامه جهت معرفی بیشتر ، برای معرفی روش CPF برای این منظور توضیح میدهیم. شما میتوانید جهت مطالعه بیشتر برای انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی از لینک قرار داده شده دیدن کنید.

معرفی روش CPF در تصفیه پساب صنعتی :

لجن فعال متداول با جریان پیستونی یا همان Conventional Plug Flow یکی از روش های هوازی در تصفیه فاضلاب های صنعتی میباشد. با استفاده از این روش بخش زیادی از لجن ته نشین شده و برگشتی آن که حدود 25 تا 50 درصد میباشد ، وارد حوضچه هوادهی می شود. در این روش برای تامین هوای مورد نیاز برای تغذیه باکتری ها می توان از تجهیزات هواده سطحی استفاده کرد. در روش لجن فعال متداول با جریان پیستونی CPF لجن ورودی به حوضچه به مقدار کمی تولید می شود و مقدار آن برای ورود به بخش های انتهایی کاهش می یابد. این روش یکی از قابل اعتماد ترین سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی است. در ادامه توضیح بیشتری در خصوص عملکرد روش CPF یا همان لجن فعال متداول با جریان پیستونی را توضیح داده ایم.

عملکرد روش CPF در تصفیه فاضلاب صنعتی :

به طور کلی عملکرد روش CPF به این صورت است که ، سیستم فاضلاب ته نشین شده و لجن فعال برگشتی یا همان RAS به ابتدای حوضچه هوادهی وارد می شوند. سپس این آبها به وسیله هوادهی دیفیوزری و یا مکانیکی با هم مخلوط می شوند. در این فرآیند معمولا از 3 تا 5 کانال (مسیر عبور) در داخل حوضچه هوادهی استفاده می شود. در طرح های قدیمی تر هوای مورد استفاده در کل حوضچه معمولا یکنواخت بود که جرم سلولی در قسمت های ابتدایی حوضچه عموما با کمبود غلظت DO مواجه می شد.

عملکرد سیستم های پیشرفته هوادهی :

در سیستم های نوین CPF هوادهی به صورت هوشمند انجام میگیرد. در طرح های پیشرفته سیستم هوادهی به شکلی طراحی می شود که اکسیژن را در طول حوضچه به تناسب نیاز و با کاهش میزان هوادهی تامین می کند، یعنی میزان هوادهی در ابتدای حوضچه بیشتر و در انتها کمتر است. در طول دوره هوادهی جذب، لخته سازی و اکسیداسیون مواد آلی رخ می دهد. جامدات لجن فعال در یک حوضچه ته نشینی ثانویه جداگانه جداسازی می شوند.

این فرآیند شامل یک مخزن هوادهی، یک مخزن ته‌نشینی و یک خط برگشت لجن می‌باشد. لجن مازاد را می‌توان از خط برگشت لجن و یا مایع مخلوط حوض هوادهی برداشت کرد. نوع جریان در مخزن هوادهی از نوع جریان قالبی بوده و زمان ماند حوض هوادهی معمولا 8-4 ساعت می‌باشد. هوادهی علاوه بر تامین اکسیژن باعث اختلاط فاضلاب و لجن فعال در تانک هوادهی می‌گردد. درصد برگشت لجن از حوض ته‌نشینی به حوض هوادهی در حدود 25 الی 50 درصد از جریان ورودی می‌باشد. در این روش از هوادهی با افشانک یا هوادهی سطحی استفاده می‌گردد.

منظور از هوادهی سطحی در تصفیه فاضلاب :

این سیستم های هوادهی خود به دو دسته تقسیم میشوند. این موارد شامل سیستم هوادهی سطحی ثابت و هوا دهی شناور هستند. در ادامه به توضیح این دو مورد پرداخته شده است.

سیستم های هوادهی سطحی ثابت در تصفیه فاضلاب CPF چیست :

عملکرد سیستم هوادهی سطحی ثابت در تصفیه پساب های صنعتی CPF به این گونه است که ، تجهیزات آن بر روی پل های بتنی در بالای حوضچه فاضلاب نصب میشوند. و با ایجاد تلاطم منجر به ورود هوا به درون پساب ها خواهد شد. در ساختار این سیستم های هوداهی فاضلاب از الکتروموتور استفاده میشود. که منجر به ایجاد چرخش در توربین و پره ها خواهد شد. پره های این تجهیزات به مقدار بسیار کم وارد حوضچه فاضلاب شده و با چرخش منجر به ایجاد تلاطم در آن خواهد شد.

روش هوادهی سطحی شناور :

روش هوادهی سطحی شناور مانند سطحی ثابت تنها بر روی لایه های بالایی پساب ها وارد میشود. اما تفاوت آنها با نوع ثابت در این است که این تجهیزات شناور هستند. اجزای تشکیل دهنده این هواده ها شامل سازه شناور، شافت و پروانه، لوله مخروطی برای مکش پساب ها، کلاهک باران گیر و الکتروموتور می باشد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 2 Average: 1.5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *