دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنایع غذایی
0 (0)

اهمیت دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی

استفاده از آب با کیفیت مناسب در صنایع غذایی الزامی میباشد. از طرفی اهمیت دستگاه تصفیه آب در صنایع غذایی برای حفظ کیفیت محصولات بسیار زیاد است. این بدان معناست که در صورت وجود املاح ناخواسته در محصولات براحتی کیفیت این مواد غذایی را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین چنانچه در این آب ها موارد بیولوژیکی نیز وجود داشته باشید ، سلامت افراد مصرف کننده نیز در خطر خواهد بود. از این رو برای استنفاده از آب ، آن را با دستگاه تصفیه آب برای صناییع غذایی بهینه میکنند. در ادامه به توضیح بیشتری در این مورد اشاره میشود.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    اهمیت تصفیه آب و فاضلاب صنایع غذایی

    استفاده آب شرین کن صنعتی برای تولید آب مناسب در تمامی صنایع یکی از موارد با اهیمت میباشد. مثل تولید مواد غذایی، نوشیدنی، داروها، مواد آرایشی و بهداشتی، شوینده ها و بسیاری دیگر از موارد که همه این ها گزینه های توجیه تصفیه آب در صنایع هستند. بسته به کاربرد آب، درجه تصفیه متغیر خواهد بود. مثلا آبی که برای تولید نوشیدنی و غذایی استفاده می شود باید کیفیت بالایی داشته باشد و عاری از هر نوع آلودگی میکروبی و شیمیایی باشد. در تمام صنایع لازم است که پارامترهای شیمیایی و زیستی آب به طور پیوسته ارزیابی و کنترل شود. به خصوص در تولید مواد غذایی این اهمیت بسیار پررنگ تر میباشد.

    اهمیت تصفیه فاضلاب صنایع غذایی

    برای تصفیه فاضلاب صنایع غذایی باید توجه داشت که این پسآب دارای مقادیر زیادی چربی، مواد آلی، مواد قندی و مواد معلق است که باید حتما قبل از ورود به فاضلاب شهری و یا برای استفاده مجدد در صنعت تصفیه شود. وجود مواد آلی در فاضلاب باعث افزایش رشد میکروب ها و قارچ ها می شود. فاضلاب صنایع لبنی اگر وارد محیط زیست شوند باعث آلودگی و بوی بد محیط می شوند. بنابراین لازم است فاضلاب صنایع غذایی حتما قبل از ورود به سیستم فاضلاب شهری یا دستگاه تصفیه آب صنعتی در این صنایع، ضدعفونی شوند. برای ضد عفونی می توان از پکیج تزریق کلر، گاز ازن و یا تابش اشعه فرابنفش استفاده کرد. برای این کار پکیج تصفیه فاضلاب یکی از بهترین گزینه ها می تواند باشد.

    انوع پسآب های موجود در صنایع غذایی

    به طور کلی پسآب های موجود در انواع صنایع غذایی مختلف متفاوت است. بسته به نوع مواد غذایی تولیدی، میزان اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی BOD و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی COD پساب متفاوت خواهد بود. بهتر است تصفیه پساب در صنایع غذایی، با ترکیبی از روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و زیستی انجام بگیرد تا بازدهی قابل قبولی داشته باشد. با اندازه گیری دو کمیت BOD و COD می توان کیفیت تصفیه آب در صنایع مختلف را ارزیابی نمود.

    اهمیت تصفیه آب در صنایع غذایی

    آبی که در صنایع غذایی استفاده می شود باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. در صنایع غذایی برای تولید مواد مختلفی مثل رب، فراورده های گوشتی، انواع نوشیدنی‌ها، سبزیجات و حبوبات بسته بندی، روغن ها و … از آب استفاده می شود و چون محصولات این صنایع خوراکی هستند لازم است عاری از هر گونه آلودگی میکروبی باشند. در صنایع غذایی، از آب برای شستشوی مواد اولیه مثل گوشت و میوه و سبزی استفاده می شود. این آب باید کاملا تمیز و بهداشتی و مطمئن باشد.

    برای فرایند یا به عبارت دیگر تولید محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی، انواع کمپوت ها، نوشیدنی ها و … باید از آب استفاده کرد. این آب علاوه بر آنکه باید عاری از آلودگی های میکروبی و شیمیایی باشد، لازم است که هیچگونه املاح و مواد معدنی نداشته باشد. وجود املاحی مثل آهن و منگنز می تواند رنگ، طعم و بوی مواد غذایی تولیدی را تحت تأثیر خود قرار دهد پس لازم است که همه این املاح از آب حذف گردد.

    نقش آب در بسته بندی موادغذایی

    پس از تولید مواد غذایی، باید محصولات وارد ظرف های بسته بندی شوند. اما قبل از آن لازم است ظرف ها کاملا شسته شوند. اینجا نیز با یکی از کاربردهای تصفیه آب در صنایع روبه رو هستیم. اگر آبی که برای شستن ظروف استفاده می شود آلودگی میکروبی داشته باشد، باعث فساد مواد غذایی خواهد شد. وجود املاح در این آب نیز می تواند سبب تغییر رنگ و بو و مزه مواد غذایی درون ظرف ها شود. پس باید حتما قبل از شستشوی ظروف با آب، آب را تصفیه کرد. از طرفی با اینک در مقایسه با صنایع محتلف فاضلاب های این صنایع خطرات کمتری برای محیط زیست دارد. اما این صنایع غذایی دارای فاضلاب هایی است که باید قبل از خروج از ارخانه حتما تصفیه شود. در ادام به توضیح مختصری در این رابطه پرداخته شده است.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

       


      مطالعه بیشتر : تصفیه فاضلاب صنعتی

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *