دانستی های علمی

چگونه با آب شور کشاورزی کنیم؟
0 (0)

تاثیر آب شور بر گیاهان کشاورزی با آبیاری معمولی :

 

چگونگی آبیاری محصولات و گیاهان کشاورزی با آب شور و خاک با نمک بالا

در حالت عادی آبیاری محصولات کشاورزی با آب شور امکان پذیر نیست زیرا وقتی ما از آب با غلظت نمک بالا برای آبیاری محصولات کشاورزی خود استفاده میکنیم برگ ها خشک شده و در نهایت موجب مرگ گیاه میشود در ادامه به برخی از تاثیرات منفی این نوع آب و همین طور بهترین روش برای آبیاری با آن را مورد برسی قرار میدهیم توجه داشته باشید که با آبیاری با آب شور درصد شوری خاک زیر گیاه نیز زیاد شده و برای ریشه گیاه جذب آب کم میشود و این مورد باعث کم شدن رشد گیاهان خواهد شد.

از طرفی اگر مقدار نمک موجود داخل خاک ریشه گیاهان کشاورزی از حدی بیشتر باشد جذب آب معکوس میشود.
یعنی خاک به دلیل شوری ، آب را از گبیاه میمکد و در نتیجه موجب مرگ گیاه خواهد شد.

پس نتیجه میگیریم که آبیاری با آب شور علاوه بر نابودی گیاه میتواند آثار زیان باری به خاک کشاورزی وارد میکند.

اما…

میتوان با روش اصولی و درست با آب شور نیز گیاهان محصولات کشاورزی خود را آبیاری نماییم که در ادامه یکی از این روش ها را به شما نشان میدهیم.

تاثیر روش آبیاری قطره ای گیاهان محصولات کشاورزی :

در این روش از آبیاری به این دلیل که آب به صورت مداوم بر روی خاک در حال حرکت است شوری اطراف ریشه گیاهان کشاورزی را به طور مداوم شسته و از جذب آب به معکوس ریشه گیاه جلوگیری میکند.

همچنین به دلیل تدوام در آبیاری حتی آبدهی با آب شور نیز میتوان مقدار  نمک موجود در خاک را کنترل کرده و رطوبت خاک را در حد تعادل نگه داشت.

لازم به ذکر است با آبیاری به صورت آبپاشی بروی گیاه با اب شور نمک حاصل از آب بروی برگ های گیاهان کشاورزی باقی خواهد ماند که برای گیاه زیان بار است و همین طور رطوبت خاک بعد از آبیاری بع دلیل افزایش نمک خاک کم شده و در انتها منجر به جذب معکوس آب از ریشه ن کشاورزی به خاک شور میشود که نتیجه آن مرگ گیاه است.

پس دقت داشته باشید که آبیاری باید تداوم داشته باشد.

روش قطعی آبیاری گیاهان کشاورزی :

با اینکه با روش آبیاری قطره ای میتوان گیاهان کشاورزی را با آب شور رشد دهیم اما باید گفت که راندمان کمتر شده و مناسبی نیز به نسبت آبیاری با آب مناسب به دست نمی آید و قطعی ترین راه برای آبیاری گیاهان کشاورزی با آب شور آن است که ابتدا آب شور را با دستگاه های تصفیه آب و آبشیرین کن کشاورزی تصفیه کرده و نمک موجو در آب را گرفته و سپس گیاهان کشاورزی خود را آبیاری کنیم.

 

نتیجه میگیریم:

1.آبیاری محصولات کشاورزی با آب شور غیر ممکن نیست
2.آبیاری با آب شور باید به روش قطره ای صورت گرفته تا تدوام رطوبت اطراف گیاه کشاورزی صورت بگیرد.
3.آب شور باعث کاهش راندمان و رشد محصول کشاورزی میشود و نیز میتواند گیاه را از بین ببرد.
4.آبیاری محصولات کشاورزی با آب شیرین و با کیفیت میتواند در محصولات نهایی و رشد گیاه تاثیر فراوان داشته باشید.

 



 

آرایا صاف تولید کننده انواع دستگاه تصفیه آب کشاورزی ، صنعتی و دستگاه های آبشیرین کن دریایی به صورت Ro (اسمز معکوس) و ارسال کننده و سرویس دهنده دستگاه های آبشیرین کن در سراسر ایران.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *