دانستی های علمی

روش های درمان و تصحیح شوری خاک
0 (0)

روش های درمان و تصحیح شوری خاک برای اصلاح خاک شور

روش های درمان و تصحیح شوری خاک بسیار است. نتیجه استفاده از هرکدام از این روش ها در خاک های مختلف میتوانند بسیار متفاوت باشند. اگر چه در صورت بروز مشکل میتوانید از یک آن ها استفاده نمایید.

گیاهان مختلف نسبت به شوری خاک رفتار های متفاوتی دارند. این موضوع به گونه ای است که برخی از گیاهان می‌تواند شوری خاک را تا مقدار مشخصی تحمل کرده که به این گیاهان محتمل شوری گفته می‌شود در مقابل برخی دیگر از گیاهان نیز وجود دارند که نسبت به شوری خاک حساسیت بسیار زیادی داشته و به عنوان گیاهان حساس به شوری شناخته می شوند.

همان طور که گفته شد روش های درمان و تصحیح شوری خاک بسیار است. این روش ها تاثیرات بسیار مثبتی را در زمینه شوری خاک ایجاد کرده اند. البته نوع خاک نیز به سرعت نتیجه مورد نظر تأثیر دارند.

روش های درمان و تصحیح شوری خاک برای اصلاح خاک شور

آبشویی ، بهترین روش درمان و تصحیح شوری خاک :

 مهمترین روش درمان و تصحیح شوری خاک آبشویی میباشد. این روش از طریق مصرف آب اضافی نمکهای محلولی که در خاک مورد نظر وجود دارد به صورت کامل شستشو شده و از زمین مورد نظر خارج می گردد. این روش از متداول ترین روش های تصحیح این خاکها است. همچنین نتیجه جوابگویی آب شویی نیز مناسب میباشد.

 البته  برای اصلاح شوری خاک روش دیگری نیز وجود دارد و آن مدیریت بهره برداری از خاک های شور می باشد.

مدیریت بهره بردازی از خاک :

با مدیریت درست بهره برداری میتوانید خاک شور را به خوبی اصلاح نمایید. در این روش برای اصلاح شوری خاک لازم است تا دوره آبیاری کوتاه در نظر گرفته شود. در نتیجه اصلاح شوری خاک به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد منظور از کوتاه بودن دوره آبیاری این موضوع است که آبیاری مزرعه و زمین مورد نظر زود به زود انجام شده تا در نتیجه غلظت محلول در خاک مورد نظر افزایش پیدا نکند و اصلاح شوری خاک صورت پذیرد.

استفاده از کود در زمین های در خطر شوری :

در زمین هایی که در خطر شوری هستند باید از کودهای مخصوص استفاده کنیم که با استفاده از این کودها می‌توان ضریب شوری پایین تری را در خاک مورد نظر ایجاد نماییم همچنین استفاده از دوره آبیاری کوتاه باعث می‌شود تا خاک مورد نظر شور نگردد. از جمله دیگر روش هایی که می تواند باعث اصلاح شوری خاک گردد استفاده از مواد آلی استفاده از سیستم مناسب کشت و کار و این تغییر روش آبیاری می باشد که تمامی آنها باعث اصلاح اصولی شوری خاک در زمین ها و مزارع مختلف کشاورزی می گردند.


معمولا شوری خاک به دلیل آبیاری نادرست ایجاد میشود. در صورتی که آب منطقه شور میباشد باید قبل از مصرف آن را تصفیه کرد. بهترین راه استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی برای ایجاد آب با کیفیت مناسب برای استفاده در خصوص استفاده برای گیاهان میباشد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *