دانستی های علمی

اهمیت سیستم پیش تصفیه در فرآیند اسمز معکوس
0 (0)

معرفی سیستم های پیش تصفیه آب

اهمیت سیستم های پیش تصفیه در دستگاه اسمزمعکوس بسیار بالا میباشد. این سیستم ها در مسیر آب ورودی به دستگاه تصفیه آب قرار میگیرند. با پیش تصفیه مناسب هزینه های نگهداری سیستم های اسمزمعکوس به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. حال چرا نیاز به سیستم پیش تصفیه در دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس داریم ؟ در ادامه مهمترین علت استفاده از پیش تصفیه را به شما خواهیم گفت.

مهمترین کاربرد پیش تصفیه در اسمزمعکوس :

منابع آب اشاره شده، معمولاً دارای میزان بالایی از مواد آلاینده، مواد آلی و ذرات معلق هستند که با ممبرانهای اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون سازگاری ندارند. ممبرانهای اسمز معکوس و نانو فیلتراسیون، برای حذف نمک و یون های محلول در آب ، طراحی و ساخته میشوند و ذرات معلق موجود در آب باعث کاهش طول عمر آنها خواهد شد. از این رو وجود بخش “پیش تصفیه” مناسب در این سیستمها، باعث افزایش عمر مفید سیستم و کاهش هزینه های عملیاتی قابل توجه در آنها خواهد شد.

انواع سیستم های پیش تصفیه :

سیستم های پیش تصفیه دارای انواع متنوعی میباشند. هر کدام از آن ها به شیوه خاصی ذرات معلق در آب را گرفته و آب را برای تصفیه در آب شیرین کن های اسمزمعکوس آماده میکند. در ادامه به معرفی هر کدام از این آب سیستم ها خواهیم پرداخت.

انواع سیستم های پیش تصفیه به شرح زیر است :

فیلتر های شنی ، تزریق آنتی اسکالانت ، فیلتر کربنی ، فیلتر های شنی ، فیلتر کارتریجی

کاربرد فیلتر شنی :

کاربرد اصلی فیلتر های شنی تصفیه فیزیکی آب میباشد. که در این سیستم پیش تصفیه با به دام انداختن ذرات معلق داخل آب این مورد را انجام میدهد. آب ورودی از بخش فوقانی وارد بستر شده و از قسمت زیرین آب آماده برای تصفیه خارج می گردد. بسته به اینکه در داخل مخازن FRP چه سایزی از سیلیس ریخته شده است؛ می توان ذرات معلق تا ابعاد ۳۵μm را حذف کرد.

کاربرد اصلی فیلتر آنتی اسکالانت :

کاربرد اصلی این فیلترها به منظور جلوگیری از تشکیل رسوب در سطح ممبران میباشد. از آنتی اسکالانت (ضد رسوب) برای جلوگیری از تشکیل رسوب در سطح ممبران استفاده می شود. نکته حائز اهمیت؛ آنالیز آب خام ورودی و درصد ریکاوری در دستگاه RO می باشد تا میزان صحیح تزریق آنتی اسکالانت تعیین شود و از این رو آنالیز آب توسط آزمایشگاه مجهز آب ثمین انجام و میزان تزریق دقیق آنتی اسکالانت مشخص می شود. آنتی اسکالانت را قبل از ورود به فیلتر کارتریج تزریق می کنند تا به طور کامل در داخل آب ورودی به RO حل گردد. آنتی اسکالانت توسط دوزینگ پمپ به آب خام ورودی تزریق می گردد.

رسوب سطجی ممبرین :

رسوب یکی از مهمترین عوامل مشکلات ممبرین میباشد. زمانی که آب وارد ممبران می گردد نمک های حل شده در آب توسط ممبران دفع شده و باعث تغلیظ نمک ها در سطح ممبران می گردد که منجر به تشکیل رسوب روی ممبران می گردد.

کاربرد فیلتر های کربی :

فیلتر های کربی به منظور ضدافونی کردن آب کاربرد زیادی دارند. همچنین این فیلترها به منظور حذف طعم، رنگ، بو، مزه، کلر آزاد و تا حدودی حذف TOC (کل کربن آلی) موجود در آب خام ورودی، مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به نوع کربن فعال استفاده شده در سایزهای متفاوت باید سرعت خطی مناسب در طراحی در نظر گرفته شود تا بتوانیم بهترین راندمان را داشته باشیم. کربن فعال را در مخازن FRP ریخته و آب خام از قسمت فوقانی وارد و آب تصفیه شده از قسمت زیرین خارج می گردد.

 

 

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *