دستگاه تصفیه آب صنعتی

انواع پمپ در دستگاه تصفیه آب
0 (0)

انواع پمپ در دستگاه تصفیه آب

وظیفه انواع پمپ در دستگاه تصفیه آب صنعتی ایجاد فشار اسمزی لازم برای انجام فرآیند اسمز معکوس میباشد. البته در روش های دیگر از تجهیزاتی با توان کمتر و صرفا برای انتقال آب ها از آن استفاده شده است. اما در سیستم های RO به دلیل وجود فیلتر های ممبران در آنها ، نیاز به فشار مناسب برای عبور آب از این غشاء وجود دارد. لازم به ذکر است که منافذ این فیلتر به اندازه عبور مولکول های آب کوچک است. لذا عملاً عبور آب به تنهایی از آن نسبتاً غیر ممکن میباشد. در واقع برای تصفیه آب در سیستم های اسمز معکوس نیاز به پمپ با توان بالا داریم. اما با این حال در این سیستم ها از دو نوع پمپ استفاده شده است. یکی برای تأمین فشار اسمزی لازم جهت انجام فرایند تصفیه و یکی وظیفه جریان آب بعد از تصفیه را دارد. پمپ هایی که بعد از فیلتر ها قرار میگیرند دارای توان کمتر هستند. چرا که فشار چندانی برای ادامه فرآیند تصفیه نیاز نیست.

این تجهیزات در انواع دستگاه های اسمز معکوس تفاوت دارد. در دستگاه آب تصفیه کن خانگی تنها یک پمپ در آن استفاده میشود. چرا که فیلتر های این دستگاه بسیار ضعیف تر از نوع صنعتی و نیمه صنعتی آن دارد. اهمیت این تجهیزات در تمامی انواع این سیستم ها ، تعیین کننده سرعت تصفیه در آین سیستم ها میباشد. در واقع تعیین میزان آب خروجی در تچهیزات اسمز معکوس ارتباط مستقیم با پمپ های فشار قوی ( پمپهایی که وظیفه تعمین فشار اسمزی را دارند.) دارد. در این مطلب به برسی وظیفه پمپ در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به خصوص نوع صنعتی و نیمه صنعتی آن خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    انواع پمپ در دستگاه تصفیه آب

    برسی وظیفه پمپ در دستگاه تصفیه آب :

    همان طور که گفته شد ، وظیفه اصلی پمپ ها در دستگاه آب شیرین کن تنها برای تأمین جریان مناسب آب نیست. هدف اصلی وجود پمپ ها برای ایجاد فشار اسمزی مناسب برای عبور آب از منافذ بسیار ریز فیلتر های ممبران است. این تجهیزات آب را با فشار مناسب از محفظه های تجت فشار ممبران عبور میدهد. از طرفی خارج از بحث کیفیت ، توان یک دستگاه تصفیه آب را با توجه به میزان خروجی آب از آن تعیین میکنند.

    لذا میتوان گفت که وظیفه پمپ ها توان سیستم را مشخص میکند. همچنین برخلاف دستگاه های کوچک مانند تجهیزات تصفیه آب خانگی ، انواع صنعتی و بزرگ این دستگاه ها از دو نوع پمپ استفاده میکنند. چرا که در بسیاری از موارد با عبور آب از فیلتر های ممبرین عمل تصفیه تکمیل نمیشود و برای تکیمل آن نیاز به جریان مناسب داشته باشد. از این رو از پمپ های دیگر برای تعمین جریان استفاده میشود. در ادامه به معرفی انواع پمپ های دستگاه تصفیه آب خواهیم پرداخت.

    انواع پمپ در دستگاه تصفیه آب :

    همان طور که گفته شد پمپ ها در دستگاه تصفیه آب وظایف مختلفی دارند. تعمین فشار برای تصفیه در پمپ های فشار قوی پیش از ورود به فیلتر های ممبران قرار میگیرد ، نوع دیگر آن برای انتقال آب ها به اجزای دیگر وجود دارد و دارای فشار بسیار کمتری میباشد. این تجهیزات در سیستم های اسمز معکوس بر اساس میزان فشار در آن ها به سه دسته تقسیم میشوند. در زیر این موارد را ذکر کرده ایم :

    • پمپ های فشار بالا
    • پمپ های کم فشار
    • پمپهای فشار ضعیف

    انواع پمپ در دستگاه تصفیه آب

    اهمیت توان پمپ :

    اهمیت توان پمپ ها در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس و آب شیرین کن صنعتی به دلیل تأثیر گذاری بر میزان آب خروجی تصفیه شده از سیستم ، بسیار بالا میباشد. از طرف دیگر در صورت تهیه پمپ ها با توان بیش از نیاز ، هزینه های نگهداری سیستم بسیار بالاتر خواهد رفت. چرا که علاوه بر هزینه های اولیه جهت تهیه این تجهیزات ، پمپ های فشار قوی مصرف برق بالایی دارند. به همین دلیل تهیه پمپ ها یکی از موارد مهم در تهیه سیستم تصفیه آب است. از این رو به دلیل وظیفه اصلی پمپ ها در این سیستم ، باید آن را به صورت بهینه متناسب با نوع مصرف موضوع فعالیت تهیه کنند. از طرفی کیفیت و نوع پمپ میتواند بر روی کیفیت خروج آب نیز تا حدی تأثیر داشته باشد. از این رو باید از تجهیزات مناسب استفاده شود. لذا برای طراحی این سیستم ها جهت بهینه سازی آن از کارشناسان مربوطه استفاده میشود.

     

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *