دستگاه تصفیه آب صنعتی

اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس
0 (0)

اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

شناخت اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا همان RO به خصوص در هنگام سفارش بسیار حائز اهمیت است. هر یک این تجهیزات در سیستم تصفیه آب وظیفه به خصوصی دارند. این تجهیزات با اجزای آب شیرین کن مقداری تفاوت دارد. تفاوت آن نیز در توان تولید آب تصفیه شده ، و برخی از مراحلی مانند مرحله پیش تصفیه که معمولا در تجهیزات آب شیرین کن صنعتی به دلیل کدورت و وجود نمک های فراوان نیاز به این سیستم ها دارد.

از طرفی در تجهیزات تصفیه آب به خصوص در زمینه صنعتی و دارویی ممکن است وجود برخی از میکروارگانیسم ها در محصولات نهایی این صنایع مشکلات بسیار فراوانی ایجاد شود. لذا برای حذف آن از سیستم UV بعد از عبور آب از دستگاه تصفیه آب قرار میگیرد. لذا میتوان گفت که این اجزای این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. به طور کلی نوع و ساختار تجهیزات تشکیل دهنده اسمزمعکوس رابطه مستقیم با عملکرد آن دارد. برای مثال اگر از فیلتر های نامناسب استفاده شود، کیفیت آب خروجی کاهش پیدا کرده و اگر از موتور پمپ ضعیف استفاده شود، میزان خرجی دستگاه تا حد بسیار زیادی کاهش میابد. در این مطلب به معرفی و برسی اجزای تجهیزات تصفیه آب RO میپردازیم.

همچنین بخوانید؛ آب شیرین کن چیست

اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

معرفی اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس :

اجزای انواع دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس در انواع آن با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت ها به دلیل وجود برخی تجهیزات خاص در هر یک از سیستم ها میباشد. این تجهیزات خود به علت موارد فراوانی به تجهیزات اضافه میشوند. برای مثال همان طور که گفته شد ، در اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی در مصارف حساس مانند داروسازی ، از تجهیزات فرابنفش برای حذف برخی از میکروارگانیسم ها و آلودگی های بیماری زا استفاده میکنند.

از این رو میتوان گفت که معرفی اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ارتباط زیادی با کاربری آن دارد. در واقع معمولا سیستم های پیش تصفیه و تصفیه کن های کمکی تجهیزاتی هستند که در این سیستمها با یک دیگر تفاوت دارند. اما با این حال تجهیزات کلی سیستم در تمامی زمینه ها به صورت زیر است :

  • فید پمپ یا همان پمپ تغذیه که با نام P شناخته میشود.
  • پمپ فشار قوی یا high pressure pump که به اختصار P.P نام گذاری شده است.
  • ممبران یا ممبرین که همان غشای نیمه تراوا در واکنش های اسمزمعکوس میباشد.
  • مخزن تحت فشار که با نام پرشر وسل یا همان pressure pump شناخته شده است.
  • تجهیزات کنترل عملکرد که شامل فشار سنج ، جریان سنج ، کنترل کننده های فشار بالا و پایین ، کنترلر های اتوماتیک ، تابلو کنترل و… میباشد.
  • سیستم های شستشوی اتوماتیک یا همان اتو فلاشینگ
  • و…

همچننین بخوانید؛ تصفیه فاضلاب

اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

تجهیزات ذکر شده ، برخی از مهمترین اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس میباشند. بعضی از این موارد به دلیل اهمیت بالای آن ها نیاز به توجه بسیار زیادی در هنگام تهیه این سیستمها دارد. چرا که هم در قیمت دستگاه تصفیه آب دریایی تأثیر گذار بوده، و هم باعث افزایش و یا کاهش عملکرد این تجهیزات میشود. لذا توصیه میشود که در هنگام خرید و سفارش این تجهیزات به صورت بهینه تهیه شوند. برخی از مهمترین قطعات ذکر شده که در این مورد تأثیر بسیار زیادی دارند شامل ، پمپ های فشار قوی ، ممبران ها و نوع تجهیزات پیش تصفیه میباشد. در ادامه به برسی مهمترین عامل آن خواهیم پرداخت.

پمپ فشار قوی H.P.P :

علت اهمیت پمپ فشار قوی وظیفه این مورد در تأمین فشار مورد نیاز برای فرآیند اسمز معکوس میباشد. در واقع با کمک این پمپ آب از فیلتر ها عبور کرده و تصفیه میشود. لذا توان و قدرت آن میتواند تأثیر بسیار زیادی بر مقدار آب خروجی از این سیستم ها داشته باشد. از طرفی به علت مصرف انرژی فراوان این تجهیزات در صورتی که به صورت بهینه انتخاب نشود علاوه بر هزینه اولیه برای تهیه آن ، تأثیر زیادی بر هزینه های نگهداری از این سیستم ها دارد. به عبارت دیگر پمپ یکی از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب صنعتی است، که نیرو محرکه لازم برای عملکرد درست فرایند اسمز معکوس را تامین می‌کند. برای این منظور از پمپ‌های سانتریفیوژ طبقاتی استفاده می‌شود، که به این پمپ ها در اصطلاح “پمپ فشار بالا” نیز گفته می‌شود. برای خرید آب شیرین کن با کارشناسان مجموعه ما از طریق شماره تماس 09121068506 در ارتباط باشید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *