دانستی های علمی

اجزاء سیستم پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی
0 (0)

اجزاء سیستم پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی  : سیستم های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن های دریایی و کشاورزی در اولین مرحله از تصفیه آب ، می بایست آب را از یک سیستم پیش تصفیه عبور دهند این سیستم ها می توانند بر حسب مشخصات فیزیکی و شیمیایی آب از قسمت های مختلفی تشکیل شوند . در این مقاله به معرفی انواع فیلتر های پیش تصفیه و کاربرد آنها می پردازیم .

اولترا فیلتراسیون (Ultra Filtration)

اولترافيلتراسيون (Ultrafiltration)، یک فرایند غشایی تصفیه آب با قابلیت حذف ذرات معلق، مواد کلوئیدی، باكتريها، ويروسها، پاتوژنهاي موجود، جهت توليد آب با خلوص بالا و SDI پايين مي باشد. اولترافیلتراسیون، یکی از روش های جداسازی ترکیبات نامطلوب از یک سیال می باشد که این تکنولوژی برای حذف ذرات معلق، باكتريها، ويروسها، اندوتوكسين و ديگر میکروارگانیزم های بیماری­زای موجود در آب و فاضلاب، کاربرد دارد. در واقع این سیستم، ذرات معلق به قطر 0/03 میکرون و بزرگتر را از محلول جدا می کند.

کاربرد های اولترا فیلتراسیون

این سیستم ها عمدتا برای حذف باکتری ها و دیگر میکرو ارگانیسم ها، مواد، ذرات و مواد آلی طبیعی به کار می رود که می تواند رنگ، بو، و محصولات حاصل از گند زدایی آب را از بین ببرد.

 

سیستم های ضدعفونی آب (disinfection systems)

دستگاه ضدعفونی آب و پساب یا دستگاه گندزدایی آب و پساب شامل سیستم یا پکیجی است که در تصفیه آب موجب از بین رفتن آلودگی میکروبی آب یا پساب می گردد و به اصطلاح آب را ضدعفونی می نماید. با توجه به خطرات آلودگی های میکروبی برای سلامت انسان و موجودات زنده استفاده از دستگاه ضدعفونی یکی از اقدامات مهم در انواع سیستم های تصفیه آب ، پساب و فاضلاب می باشد. استفاده از پکیج ضد عفونی آب آشامیدنی با توجه به مصرف شرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انواع سیستم های ضدعفونی و گندزدایی

  • دستگاه ازن ساز
  • دستگاه اشعه فرابفش UV
  • دستگاه کلرزن

فیلتر های شنی (Sand filter).

فیلتر های شنی (صافی شنی) با فيلتراسيون فيزيكی آب باعث حذف ذرات معلق و کدورت موجود در آب مي‌شود. در اين دستگاه، آب حاوي کدورت را از بستری که دارای دانه های شن و سیلیس می باشد عبور می دهند. در اثر عبور آب بستر شنی ، ذرات معلق آب بین ذرات شن و ماسه گير كرده و آب تقريبا عاري از مواد معلق و کدورت، بدست مي‌آيد. فيلتر های شنی يكی از بهترين روش ها برای كاهش غلظت جامدات معلق در آب می باشند. این سیستم ها ممکن است بر حسب نیاز و با توجه به پارامتر های فیزیکی و شیمیایی آب یکی از اجزاء سیستم پیش تصفیه در دستگاه های آب شیرین کن و RO باشند .

انواع فیلتر های شنی

  • فیلتر شنی تحت فشار
  • فیلتر شنی ثقلی کند
  • فیلتر شنی ثقلی تند

 

فیلتر های کربنی (زغالی) Activated Carbon

جهت حذف مواد آلی در آب و یا پساب تصفیه شده روش‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند که با توجه به نیاز سیستم انتخاب می‌گردند. یکی از این روشها استفاده از بسترهای کربن فعال، فیلتر کربنی، می باشد. از آنجایی که تمامی مواد آلی در آب یا پساب تصفیه شده دارای ساختار کربنی هستند، کربن فعال بر اساس اصول شیمیایی بهترین ماده جاذب برای این قبیل مواد است

کاربرد فیلتر های کربنی

  • حذف طعم و بو از آب.
  • حذف کلر از آب قبل از ورود به سیستم اسمز معکوس ( بر حسب نیاز می تواند یکی از اجزاء سیستم پیش تصفیه باشد . )

 

میکرو فیلتراسیون Micro Filtration

سیستم  میکروفیلتراسیون، یک سیستم فیلتراسیون کاملاً خودکار و متراکم جهت جداسازی محلول‌ های جامد-مایع می‌ باشد. در این روش جداسازی باکتری ها، مواد معلق کلوئیدی و مواد پلیمری حذف می شوند و ذرات ماکرو مولکول که کوچکتر از منافذ غشاء هستند عبور می کنند.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

2 نظر در “اجزاء سیستم پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی
0 (0)

  1. مهندس رسولی گفت:

    با ااین وضعیت پیش تصفیه فاضلاب صنعتی به کاهش هزینه های تصفیه فاضلاب کمک می کنند؟

    1. کارشناس آریا صاف گفت:

      پیش تصفیه فاضلاب صنعتی به کاهش هزینه‌های تصفیه فاضلاب کمک میکنند.
      در واقع پیش تصفیه اولین مرحله از فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی که با هدف حذف مواد جامد معلق، چربی، روغن، و مواد شناور از فاضلاب انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *