دانستی های علمی

عوامل موثر بر کیفیت آب دستگاه RO
0 (0)

عوامل موثر بر کیفیت آب دستگاه RO : کیفیت آب خروجی توسط دستگاه های آب شیرین کن RO  یا همان اسمز معکوس به 4 عامل مختلف بستگی دارد. این عوامل و میزان تاثیر آنها را در این مقاله به تفصیل می خوانید . دستگاه های آب شیرین کن و تصفیه آب RO بسته به کاربرد آنها به سه دسته تقسیم می شوند .
1- دستگاه تصفیه آب صنعتی RO
2- دستگاه آب شیرین کن کشاورزی RO
3- دستگاه آب شیرین کن دریایی RO

در تمام دستگاه های آب شیرین کن و تصفیه آب بالا این عوامل موثر هستند اما ممکن است در برخی از دستگاه ها شدت بیشتر یا کمتری داشته باشد .

 

عوامل موثر بر کیفیت آب دستگاه RO اسمز معکوس

1- تاثیر فشار آب بر کیفیت آب خروجی دستگاه RO

به علت ساختار دستگاه های اسمز معکوس و عبور آب با فشار بالا از ممبرین های این دستگاه هر قدر فشار آب بیشتر شود کیفیت و مقدار آب تولیدی نیز بهتر و بیشتر می‌شود. اما این فشار نباید از یک میزان معین تجاوز کند زیرا باعث تخریب دستگاه  و کم شدن عمر ممبرین ها می شود  . فشار آب 60 P.S.I یک فشار آب ایده‌آل  برای دستگاه های RO است. در این فشار می توانید کیفیت مطلوبی از آب را در خروجی دستگاه اسمز معکوس دریافت کرد .

2- تاثیر دمای آب و درجه حرارت مناسب آب بر کیفیت آب خروجی و کارکرد دستگاه اسمز معکوس RO

دمای ایده آل برای دستگاه های RO  ( اسمز معکوس ) 24 درجه سانتی‌گراد است. اگر دمای آب به 4 درجه برسد تولید RO به نصف خواهد رسید. حداکثر درجه حرارت 29 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. اما طبق پیش بینی های ما مبنی بر دمای زیاد  یا کم آب ، شرکت آریاصاف هموراه طبق شرایط محیطی مشتری ، دستگاه های خود را طبق دمای محیطی منظقه طراحی می کند یعنی در صورت کم یا زیاد بودن دما سیستم هایی را برای متعادل سازی دمای آب خام یا همان آب ورودی در دستگاه طراحی و تعبیه می کند .

3- تاثیرات کل جامدات محلول TDS در آب بر کیفیت آب خروجی دستگاه RO

هرقدر میزان جامدات محلول TDS آب افزایش یابد مقدار آب تولید شده توسط دستگاه کاهش می‌یابد. TDS بالا می‌تواند توسط فشار مضاعف جبران شود. برای این منظور می توان از پمپ های فشار قوی استفاده کرد . معمولا در دستگاه های آب شیرین کن دریایی RO به علت غلظت بالای نمک و همچنین TDS بالا از پمپ های فشار قوی استفاده می شود .

4- تاثیرات مارک و کیفیت غشاء‌ ممبران بر کیفیت آب خروجی دستگاه اسمز معکوس

فیلتر های ممبران موجود در دستگاههای عرضه شده در بازار متفاوت میباشند وبرای شناسای نوع بهتر آن باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد :

در برخی موارد عنوان میشود که دستگاه قادر به تولید حجم بیشتری از آب تصفیه شده است این مسئله در بیشتر اوقات نشان بر خوب بودن دستگاه نسیت ، ممبران موجود در این دستگاهها دارای دقت پایین تر میباشد به عبارت دیگر قطر منافذ بزرگتری دارند و آب تولیدی آنها از نظر مقدار آبدهی بیشتر بوده ولی دقت تصفیه پایینتری دارند ، نوع دوم دستگاه ها ، سیستم هایی هستند که به مقدار مطلوب و استاندارد اب تولید میکنند و در واقع دقت فیلتر ممبران انها بالا بوده و قطر منافذ فیلتر ممبران انها 0/0001 میکرون میباشد این ممبران ها که دارای چنین دقتی میباشند در مصارف خانگی در 3 ظرفیت 50 ، 75 و 100 گالن موجود بوده و به ترتیب تولید آب انها بر حسب لیتر برابر با 200 ، 300 و 400 لیتر در شبانه روز است که برای مصارف خانگی بیشتر از 200 لیتر در اکثر موارد لازم نبوده و توصیه نمیشود ، فیلتر های 300 و 400 لیتری برای مکانهای که تعداد نفرات بیشتر است مانند ادارات ، سازمانها و شرکتها توصیه میشود.

مقاله : عوامل موثر بر کیفیت آب دستگاه RO

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *