دانستی های علمی

کیفیت آب در نساجی
3 (1)

کیفیت آب مناسب در صنایع نساجی و اهمیت تصفیه آب و فاضلاب صنعت نساجی

کیفیت آب مورد استفاده در صنایع نساجی برای تولید پنبه، پشم ، ابریشم مصنوعی، کنف و پارچه ابریشمی، مصنوعی ونیمه مصنوعی بسیار با اهمیت میباشد. از طرفی فاضلاب این صنعت دارای ناخالصی و مواد شیمیایی هستند که باید پیش از خروج تصفیه شود.

آب مناسب در صنعت نساجی

مواد خام مورد استفاده در فرآیند ساخت در معرض تغییرات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی گوناگونی قرار می گیرند. لذا برای بدست آوردن آب مناسب در صنعت نساجی از دستگاه تصفیه آب صنعتی در آن استفاده میشود. همچنین جهت دست یابی به محصول نهایی مطلوب، جداسازی بخش پاک شده و اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی آن لازم است. که توسط این دستگاه ها تا حد بسیار زیادی تأمین میشود.

اهمیت تصفیه آب فاضلاب صنعتی نساجی :

فاضلاب این صنعت دارای ناخالصی ها و مواد شیمیایی بسیاری میباشد. این ناخالصی های طبیعی همراه با مواد شیمیایی و دیگر عوامل تمیزکننده مورد استفاده در فرآیند تولید در صنعت نساجی ، وارد جریان فاضلاب شده و آلودگی ها را تشکیل می دهند. به کی از دایل مهم برای استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای بالا آوردن کیفیت مناسب آب خروجی این صنایع میباشد.

همچنین ماهیت ناخالصی ها، غلظت آن ها، تجزیه پذیری و جواب گو بودن برای فرآیندهای مختلف در سختی فرایند تصفیه فاضلاب بستگی دارد. علاوه بر عوامل ذکر شده قبل، روش های دفع فاضلاب های تصفیه شده با توجه به شرایط محلی و دستورالعمل های مراجع کنترل آلودگی تعیین می شود. به طور کلی صنعت نساجی گزینه های مفیدی برای تصفبه مناسب فاضلاب، بازیابی مواد شیمیایی با ارزش و محصولات فرعی از فاضلاب و بازیافت و استفاده مجدد آب مورد استفاده در فرآیند ساخت ارائه می دهد. لذا با رساندن کیفیت آب فاضلاب صنایع نساجی به حد مناسب میتواند بسیار به صرفه باشد.

تصفیه فاضلاب نساجی :

فاضلاب های صنایع نساجی دارای ناخالصی های طبیعی و شیمیایی در فرآیند تولید محصولات این صنعت میباشند. فرآیندهای ریسندگی، بافندگی و اندازه بندی مقدار ناچیزی فاضلاب تولید می کنند. آهارزنی جریان فاضلابی تولید می کند که ماهیت آن به مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند بستگی دارد. تغارزنی فاضلابی با دما، کل جامدات محلول، جامدات معلق، مقدار PH، رنگ و BOD بالا تولید می کند و در کل ظاهر کف مانندی دارد.

فاضلاب بخش رنگ در صنعت نساجی دارای مواد سفید کننده غیرواکنشی بوده و می تواند به طوری با جریان های فاضلاب باقیمانده مخلوط شود. همچنین پشم شویی، پسابی با PH پایین تولید می کند و باعث خنثی سازی جزئی دیگر جریان های فاضلاب با قلیائیت بالا استفاده شود. آهارزنی باعث تخلیه فاضلاب با PH بالا و جامدات محلول و BOD پایین می شود. در مواردی این روش به صرفه نیست. در کل استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی  میتواند در هزینه های شما در تصفیه فاضلاب نساجی بسیار صرفه جویی کند.

به طور کلی برای تصفیه آب و فاضلاب های صنعتی از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده میشود.

همچنین برای دریافت مشاوره رایگان جهت تصفیه آب صنعتی میتوانید از صفحه تماس با آریاصاف اقدام نمایید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 1 Average: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *