تصفیه آب باغ

چگونگی کاهش شوری آب های کشاورزی
4 (1)

چگونگی کاهش شوری آب های کشاورزی

کاهش شوری آب های کشاورزی به دلیل رشد و تولید محصولات یکی از موارد با اهمیت میباشد. در واقع این مورد با تولیدات مختلف زراعی ارتباط مستقیم دارد. چرا که با افزایش شوری آب گیاهان توانایی رشد و جذب آب را ندارند. لذا کاهش شوری آب های مصارف زراعی لازم و نتیجه آن بر تولیدات این فعالیت تأثیر زیادی دارد. برای کاهش شوری باید ابتدا مقدار نمک موجود در آب مورد نظر را بدانیم. برای حذف نمکها از تجهیزات خاصی استفاده میشود که توان تصفیه به خصوصی را دارند. از طرفی با شوری بالا نیاز به تجهیزات خاصی دارید که توانایی حذف این حجم از نمکها را از آب ها داشته باشند.

به طور کلی شیرین سازی آبهای زراعی توسط دستگاه هایی به نام آب شیرین کن کشاورزی انجام میگیرد. همان طور که اشاره شد ، توان تولید آب شیرین در این تجهیزات رابطه مستقیم با مقدار نمکهای موجود در آب دارد. مواد موجود در آب ها که با TDS و EC شناخته میشود ، در واقع مقدار ناخالصی های موجود در آب های شور کشاورزی را اندازه میگیرد. مقادیر بالا به خصوص در سرعت عملکرد و طول عمر برخی از قطعات دستگاه آب شیرین کن کشاورزی تأثیر زیادی دارند. در ادامه به برسی چگونگی کاهش شوری آب های کشاورزی خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    چگونگی کاهش شوری آب های کشاورزی

    راه های کاهش شوری آب های کشاورزی :

    در واقع تنها راه کاهش شوری آب های کشاورزی استفاده از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی نیست. اما باید گفت این راه ها عملکردی بسیار پایین داشته و بر تولیدات شما تأثیر منفی خواهند داشت. لذا میتوان گفت بهترین انتخاب برای کاهش شوری آب های کشاورزی استفاده از این تجهیزات است. که بسته به میزان ای سی آب می توان دسنگاه مناسب (تصفیه آب صنعتی یا دستگاه آب شیرین کن دریایی) را انتخاب کرد. با این حال روش های مختلف زراعی برای استفاده بهینه از آب های نسبتاً شور در مصارف زراعی وجود دارد. این روش ها عبارتند از :

    • گیاه مناسب را برای زراعت استفاده نمایید.
    • فاصله بین آبیاری کمتر کنید.
    • روش های مختلف شستشوی خاک را بکاربگیرید.
    • قبل از کشت آبیاری نمایید.
    • بهینه سازی روش های آبیاری مانند استفاده از روش بارانی یا قطره ای میتواند بر شوری خاک ها تأثیرات مثبتی داشته باشد.
    • زه کشی زمین از روش ها مهم در کنترل این مورد میباشد.

    روش های ذکر شده برای کنترل شوری آبهای زراعی کاربرد زیادی در این صنایع دارد. با این حال تصفیه آب کشاورزی به وسیله تجهیزات آب شیرین کن به روش هایی مانند اسمز معکوس یا تعویض یونی که به عنوان بهترین شیوه برای شوری آب های غیر قابل کنترل بسیار مؤثر میباشد. از طرف دیگر به دلیل اهمیت بالای رفع شوری شدید آب های کشاورزی به دلیل صدمات آنها به محیط و گیاهان ، استفاده از تجهیزات مربوطه برای زراعت جهت جلوگیری از شوری خاک الزامی است.

    چگونگی کاهش شوری آب های کشاورزی

    اهمیت کاهش شوری این آبها :

    کاهش شوری آب های کشاورزی به دلیل تأثیر آن بر روی جذب آب توسط گیاهان دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد. در واقع نمک های موجود در آب ها منافذ ریز گیاهان را برای جذب آب به دلیل رسوبات این آب ها میگیرند. از طرفی  شوری به وجود نمک در آب آبیاری و یا خاک اشاره دارد. به دلیل محدود شدن ذخایر آب شیرین جهان بسیاری از آب های آبیاری به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک دستخوش فرایند شوری شده اند و بسیاری از مشکلات اساسی در امر کشاورزی به ویژه در مناطق خشک ایران وجود منابع آب با کیفیت نامناسب می باشد. لذا باید برای افزایش کیفیت این آب ها از آب شیرین کن استفاده نمود.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      بر اساس تحقیقات انجام شده در شیوه های آبیاری غرقابی آبهایی با شوری تا 8000 میکروموس بر سانتی متر اثر منفی چندانی بر رشد گیاهان ندارند. لذا میتوان نسبتاً بدون مشکل از آن ها در مصارف مختلف زراعی استفاده نمود. آب هایی که شوری آنها در حدود 12000 میکروموس بر سانتی متر است ، با قبول حدود 20 تا 15 درصد کاهش رشد و کیفیت محصولات روبرو میشوند. در واقع کشاورزی با این آب ها تنها با مدیریت مناسب امکان پذیر است. در این آبها برای کاهش شوری و تامین آب باید از آبشویی لازم استفاده کرد. برای شوری های بالاتر از این مقدار کشت و کار پسته اقتصادی نیست و توصیه نمی شود. برای مقادیر بالا تر امکان زراعت وجود ندارد. لذا اهمیت کاهش شوری آب کشاورزی در این مقادیر بسیار حیاتی است.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 1 Average: 4]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *