دانستی های علمی

چگونه آب آشامیدنی تصفیه میشود؟
0 (0)

تصفیه آب آشامیدنی چگونه صورت میگیرد و آثار زیان آور استفاده از آب غیر قابل شرب و تصفیه نشده

اجزای داخل آب آشامیدنی :

چگونه آب آشامیدنی تصفیه میشود : آب آشامیدنی ، مانند هر ماده‌ دیگری، میزان کمی باکتری دارد. وجود بسیاری از این باکتری‌ها امری عادی بوده و معمولاً هم مضر نیستند. در اغلب موارد به آب اشامیدنی کلر اضافه می‌کنند تا از رشد باکتری‌ها در هنگام توزیع از طریق خطوط لوله، جلوگیری شود. به‌همین دلیل در آب نوشیدنی مقادیر حداقلی از کلر نیز یافت می‌گردد.

همچنین دقت داشت باشید که معمولا داخل آب مواد معدنی و ترکیبات غیرآلی هم‌چون کلسیم نیز وجود دارد آزمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند به ما کمک کنند تا بدانیم که آب مورد استفاده ‌تان حاوی چه موادی بوده و یا این‌که آیا برای نوشیدن مناسب می‌باشد یا خیر.

چگونه آب آشامیدنی تصفیه میشود ؟

دستگاه تصفیه آب ، جهت مناسب نمودن آن برای آشامیدن، بسیار شبیه به تصفیه فاضلاب می‌باشد. بر حسب کیفیت آب سطحی در هر منطقه، آن‌ را در مخازنی برای مدت چند روز ذخیره می‌کنند، تا به‌منظور بهبود شفافیت و مزه‌ی آب، این امکان فراهم شود که اکسیژن بیش‌تری از طریق هوا به آن رسیده و داخل آب حل گردد و مواد معلق فرصت بیش‌تری برای ته‌نشین شدن داشته باشند. سپس، آب را از طریق خطوط لوله به تصفیه‌خانه پمپ می‌کنند تا در آن‌جا تصفیه شده و کیفیت آن با استانداردهای آب آشامیدنی دولتی منطبق و تصفیه گردد. معمولاً آب را در ابتدا و قبل از ضدعفونی کردن از میان فیلترهای شنی، و در برخی مواقع فیلترهای کربن فعال عبور می‌دهند. عملیات ضدعفونی کردن می‌تواند از طریق اضافه نمودن موادی که آلاینده‌ها را از آب حذف می‌کنند انجام پذیرد. تعداد مراحل تصفیه بستگی به کیفیت آب وارد شده به تصفیه‌خانه دارد. در مناطقی که کیفیت منابع آب‌های زیرزمینی بسیار خوب است به تصفیه مختصرتری نیاز می‌باشد.

خطرات ناشی از آب شرب بی کیفیت و غیر تصفیه شده :

مشکلات متعددی می‌تواند باعث به خطر افتادن کیفیت آب نوشیدنی شود. در این‌ قسمت به مختصری از این مشکلات پرداخته می‌شود.

یکی از این مشکلات وجود باکتری کلیفرم در آب آشامیدنی است. باکتری کلیفرم به گروهی از میکروارگانیسم‌ها اطلاق می‌شود که به‌طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان و دیگر حیوانات خون‌گرم، و نیز در آب‌های سطحی یافت می‌شود. اگر این موجودات زنده در آب نوشیدنی وجود داشته باشند، یعنی این‌که یک منبع آلاینده زیرزمینی دچار نشتی شده است. حضور این باکتری‌ها نشان می‌دهد اگر اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام نشود احتمال دارد که میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، که پاتوژن نامیده می‌شوند، وارد منبع آب آشامیدنی شوند. آب آمامیدنی باید بدون یک ذره از کلیفرم باشد.

مخمرها و ویروس‌ها هم می‌توانند کیفیت آب نوشیدنی را به‌خطر اندازند. آن‌ها نیز نوعی از آلاینده‌های میکروبی هستند که معمولاً در آب‌های سطحی یافت می‌شوند. نمونه‌هایی از آن‌ها ژیاردیا (Giardia) و کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium) هستند. ژیاردیا یک موجود تک سلولی است که موجب بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود. کریپتوسپوریدیوم نیز نوعی انگل است که یکی از مهم‌ترین علت‌های بیماری اسهال در انسان است. در افرادی با سیستم ایمنی نرمال، این بیماری به‌مدت چند روز موجب بروز اسهال، استفراغ، درد معده و تب می‌شود. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این علائم شدیدتر می‌باشد و کریپتوسپوریدیوم می‌تواند بیماری شبه وبا ایجاد کند.

از اثرات ناشی از نبود تصفیه مناسب آب ، نیترات در آب نوشیدنی می‌تواند موجب بروز سیانوز (cyanosis) شود، در این بیماری ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون کاهش پیدا می‌کند. این بیماری مخصوصاً در کودکان زیر شش ماه بسیار خطرناک است و میتواند آثار مخربی داشته باشد.

در صورت تصفیه آب نامناسب میتواند سرب در آب وجود داشته باشد ، سرب می‌تواند از طریق خطوط لوله وارد آب شود. همان‌طور که آب از میان خطوط لوله عبور می‌کند، میزان اندکی سرب در آن حل می‌شود که می‌تواند آب را آلوده نماید. سرب یک ماده سمی است که می‌تواند به‌سرعت جذب سیستم‌های بدن انسان، مخصوصاً خردسالان، شده و مسمومیت ایجاد کند.

لژیونلا (Legionella) نوعی باکتری است که می‌تواند در آب با درجه حرارت بین 30 تا 40 درجه سانتی‌گراد به‌سرعت رشد کرده و به‌مدت طولانی‌ زنده بماند. در صورتی که آب را بخوبی تصفیه نکنیم این باکتری می‌تواند از طریق بخار آب مانند ذرات معلق موجود در هوا با تنفس وارد بدن انسان شود. این باکتری می‌تواند باعث تب پونتیاک شود، و نیز بیماری مرگبار legionellosis را ایجاد کند.

حفظ کیفیت آب تصفیه شده :

همه کشورها باید استانداردهایی در مورد آب نوشیدنی خود داشته باشند. در این استانداردها باید مشخص شده باشد که چه موادی و حداکثر تا چه میزانی می‌توانند در آب نوشیدنی وجود داشته باشند. این استانداردها حداکثر میزان آلاینده‌ها را نیز مشخص می‌کنند. لازم به ذکر است که هر نوع آلاینده‌ای می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی سلامت انسان داشته باشد و ضروری است که شرکت‌های تولیدکننده آب نوشیدنی مقررات موجود در استانداردها را رعایت کنند.

مکان های تامین آب آشامیدنی :

آب آشامیدنی می‌تواند از طریق منابع مختلفی تأمین شود. یکی از این منابع آبی است که از طریق پمپاژ آب چاه به‌دست می‌آید. منابع آب‌های زیرزمینی به‌اندازه‌ای زلال هستند که می‌توانند برای نوشیدن مورد استفاده قرار گیرند. آب نوشیدنی می‌تواند به‌طور مستقیم از منابع آب‌های سطحی هم‌چون رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جویبارها نیز تأمین گردد. آب‌های سطحی نسبت به آب‌های زیرزمینی نیاز به تصفیه شدن بیش‌تری دارند تا برای شرب آماده شوند. به این دلیل عملیات تهیه آب شرب نسبت به آب‌های سطحی گران‌تر می‌باشد. در حدود 66 درصد جمعیت دنیا از سیستم‌های تصفیه آب‌های سطحی استفاده می‌کنند که در صورت بودن منابع کافی میتوان از تصفیه آب برای مصارف آشامیدنی صرف نظر کرد.

بخشی از آب نوشیدنی ما از پمپاژ آب‌های زیر زمینی واقع در زیر تپه‌های شنی به‌دست می‌آید. آب می‌تواند به‌درون تپه‌های شنی نفوذ کرده و به‌صورت طبیعی تصفیه شود. این امر باعث می‌شود که هزینه‌ی تصفیه آن نسبت به آب‌های سطحی کم‌تر گردد. قسمتی از آب نوشیدنی ما از چشمه‌های آب تأمین می‌شود.

 



 

آریا صاف تولید کننده دستگاه های تصفیه آب دریایی ، صنعتی ، کشاورزی با 25 سال سابقه فعالیت در سراسر ایران میباشد که شما عزیزان میتوانید جهت راهنمایی و یا سفارش انواع دستگاه های تصفیه آب دریایی ، کشاورزی و صنعتی از طریق صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح نمایید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *