دانستی های علمی

پمپ پر فشار اسمزمعکوس
0 (0)

معرفی کامل پمپ های فشار قوی در سیستم های اسمز معکوس

پمپ پر فشار اسمزمعکوس یکی از بخش های مهم در این سیستم و دستگاه تصفیه آب صنعتی میباشد. این پمپ ها معمولا در سیستم های پرفشار برای آب های دارای EC بالاتر از 15000 کاربرد بالایی دارد. وظیفه این بخش تعمین فشار لازم برای عبور آب ورودی به میزان مشخص شده است. در ادامه به معرفی پمپ ها فشار قوی در سیستم های اسمزمعکوس خواهیم پرداخت.

معرفی پمپ های فشار قوی :

پمپ های فشار قوی یکی از اجزای اصلی هر سیستم RO می­باشد. این پمپ ها باید جریان یکنواخت برای المنتهای RO فراهم آورد. طراحی این پمپها باید به گونه ­ای باشد که نرخ جریان مورد نظر در فشار مطلوب سیستم را برای شرایط مختلف کاری عمر غشا تأمین نماید.

پمپ های مناسب در سیستم های اسمزمعکوس :

در دستگاه های تصفیه آب پرفشار در سیستم های اسمزمعکوس برای فشار کمتر از  Psig400 پمپ های سانتریفوژ مورد استفاده قرار می­گیرند. در این پمپها هنگامی که آب به خارج پروانه رسید بیشترین سرعت را دارد، آنگاه با خارج شدن آب از پمپ سرعت به فشار تبدیل می­شود.

معرفی پمپ های سانتریفیوژ در سیستم های RO :

پمپ های سانتریفوژ توانایی تولید فشار و جریان پیوسته و یکسان را دارند. البته در بعضی موارد این پمپها برای ایجاد فشار بالای مورد نیاز در سیستم RO احتیاج به پمپی با پروانه بزرگ از لحاظ ابعاد یا پروانه استاندارد با سرعت بسیار زیاد است. در چنین مواردی از پمپهای سانتریفوژ چند مرحله­ای استفاده  می­شود. در پمپ های سانتریفوژ چند مرحله ­ای به منظور بالا بردن فشار تعدادی از پروانه­ ها را بصورت سری بهم متصل می­نمایند. یک یاتاقان آب را از پره قبلی جمع‌آوری کرده و وارد پره بعدی می‌کند.

نحوه تشخیص فشار خروجی سیستم های اسمزمعکوس :

تشخیص فشار خروجی سیستم های اسمزمعکوس تولید شده توسط یک پمپ فشار قوی ، توسط منحنی پمپ تعیین می‌شود. منحنی پمپ به منظور انتخاب مناسبترین پمپ جهت تأمین جریان و فشار لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنان که در نمودار 1 نشان داده شده است، چنانچه دبی gpm140 با فشار حداقل psig200 مورد نظر باشد، مدل پمپ از نوع 12509 خواهد بود.

نکاتی در خصوص تهیه پمپ پر فشار :

جهت خرید و تهیه پمپ فشار قوی، باید به نحوی طراحی شود که حداکثر بازدهی را داشته باشد. توان پمپ باید طوری در نظر گرفته شود که هیچ گاه پمپ قادر به عبور جریانی بیش از آنچه که طراحی گردیده، نباشد. توان حداکثر نیز از حاصل ضرب توان در ضریب اطمینان به دست می‌آید.

 

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *