دستگاه تصفیه آب صنعتی

معرفی مخازن تحت فشار سیستم تصفیه آب صنعتی
0 (0)

معرفی مخازن تحت فشار یا همان pressure vessel در دستگاه تصفیه آب سیستم اسمزمعکوس

مخازن تحت فشار سیستم تصفیه آب صنعتی به روش اسمزمعکوس بخشی از این سیستم است که وظیفه نگهداری ممبرین را در خود دارد. به طور کلی محفظه های تحت فشار یا همان pressure vessel ها طبق اندازه ممبرین ها اندازه های متفاوتی دارند. همچنین در صورت استفاده از دابل آر او طول و نوع این مخزنها کاملا متفاوت میباشد. در ادامه به معرفی مخازن pressure vessel خواهیم پرداخت.

معرفی مخازن تحت فشار :

مخازن تحت فشار یا همان pressure vessels به محفظه های استوانه ای تحت فشاری که فیلتر های تصفیه آب در آن وجود دارند گفته می­شود. این مخازن که محفظه های نگهدارنده فیلترهای ممبران می­باشد. این محفظه­ های تحت فشار معمولا قابلیت جا دادن ۶عدد ممبران را دارا می­باشند.

طراحی مخازن تحت فشار :

لازم به ذکر است که طراحی و ساخت مخازن تحت فشار یا همان pressure vessel متناسب با سایز و اندازه ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌باشد و که در دستگاه تصفیه آب جزو تجهیزات اساسی این دستگاه می‌باشد. همچنین این محفظه­ های تحت فشار به منظور استفاده مداوم از المان­های ممبران طراحی می­شوند و بر اساس استاندارد ASME,Section X طراحی می­گردند.

جنس مخازن pressure vessel :

این محفظه­ های تحت فشار از جنس­های PVC,Stainless steel و FRP در سایزهای مختلف ساخته می­شوند. یک محفظه تحت فشار برای نگهداری ممبران­ها از قطعات مختلفی تشکیل شده است که شامل پوسته، صفحه و واشرهای نگهدارنده، صفحه و واشرهای آب بندی و اتصال­های ورودی و خروجی می­شود.

همان طور که گفته شد به طور کلی قطعات پرشروسل شامل مجراهای ورودی و خروجی در دو انتهای وسل بوده بطوری که ممبران به سادگی آب بند می‌شود و موجب ایجاد فشار اسمزی می‌گردد. کاربرد این مخازن در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس ، صنایع و واحدهای نمک ‌زدایی ، اولترافیلتراسیون ، نانو فیلتراسیون می باشد.

نکات نگهداری از مخازن pressure vessel :

این مخازن جهت عملکرد طولانی مدت و امن در یک سیستم طراحی شده اند. اما لازم است هنگام حمل و نصب به نکات زیر باید توجه شود :

  • آسیبی به قسمت داخلی وارد نشود چرا که قسمت داخلی برای حفاظت از فیلترهای ممبران طراحی شده است.
  • در هنگام حمل از افتادن و یا ضربه خوردن محافظت شود.
  • تحمل بار اضافی روی آن باعث کوتاه شدن عمر آن و آسیب دیدن آن می­شود لذا در طراحی باید توجه شود که بار مازاد روی آن قرار نگیرد.
  • هنگام حمل و نقل با جرثقیل باید پیش بینی های لازم برای جلوگیری از ضربه دیدن و خراشیده شدن در نظر گرفته شود.
  • جانمایی در سیستم RO باید به گونه­ ای باشد که فضای کافی برای تعمیرات و نگهداری را داشته باشد.


در این مقاله با مخازن تحت فشار دستاه های تصفیه آب اسمزمعکوس آشنا شدید.

در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در خصوص خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی از این لینک دیدن کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *