دانستی های علمی

معرفی فیلتر های کربنی
0 (0)

معرفی سیستم دستگاه تصفیه آب فیلتر های کربنی فعال چیست

فیلتر کربنی چیست ؟ این فیلتر ها در واقع نوعی از سیستم های فیلتراسیون برای تصفیه آب میباشد. این مورد بر اساس خاصیت کربن فعال برای از بین بردن میکروب ها و کدورت های آب میباشد. این دستگاه در مصراف مختلف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار گرفته است. البته نوع صنعتی این دستگاه به طور کلی از انواع دیگر آن متفاوت است. پیش از آنکه به معرفی فیلتر های کربنی بیشتر توضیح داده شود، شما باید در رابطه با خود کرن اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه به معرفی کربن خواهیم پرداخت.

معرفی کربن :

کربن عمل آورده فوق به قراری فعال می‌گردد که با مقدار جزئی از آن می‌توان سطح بسیار وسیعی را برای ساخت فیلتر آماده ساخت. به‌طور نمونه یک گرم کربن اکتیو برای آماده‌سازی پانصدمتر مربع فیلتر هوا (یک چهارم زمین فوتبال آمریکایی) به منظور جذب فیزیکی یا صورت گرفتن واکنش جذب شیمیایی برای فیلتر کردن گازهای آلاینده کافی می‌باشد. فیلتر آماده شده توان جذب مقدار قابل اندازه‌گیری از گاز نیتروژن را داراست. جذب نیتروژن با تغییر فیزیکی و پس از تبدیل آن به مایع صورت می‌گیرد. حال کعه با خود کربن آشنایی بیشتری دارید ، در خصوص فیلتر های کربنی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار میدهیم.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی فیلتر های کربنی چیست :

     به دلیل تاثیر منفی بر کیفیت آب توسط وجود مواد آلی در آب که همگی دارای ساختار کربنی هستند. کدورت، بو و طعم آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. فیلتر کربنی یا فیلتر کربن فعال شده بخاطر دارا بودن کربن های فعال در واکنش با مواد آلی فعال بوده و بلافاصله مواد آلی را جذب نموده و باعث میشوند تا سطح زیادی از آلاینده های موجود در آب حذف گردند. ایجاد پیوند دو قطبی لحظه ای که مواد جامد موجود در آب با سطوح بیرونی فیلتر کربن فعال شده ایجاد می کنند دلیل اصلی جذب مواد آلی توسط این فیلترها می باشند.

    نوع عملکرد این سیستم چندان پیچیده نیست. روش به این صورت است که آب از یک سر وارد شده و در مسیر خود از این فیلتر ها دذر مصارزن مخصوصی عبور میکند. این عمل باعث جذب مواد آلی و ضد عفونی شدن آب میشود. توضیحات بیشتری در این مورد میدهیم.

    بیشتر بخوانید» آب شیرین کن صنعتی

    نحوه عملکرد سیستم کربنی:

    کربن فعال با روش جذب سطحی (adsorption)، عمل تصفیه فاضلاب و آب را انجام می دهد. کربن فعال توسط فرآیندی تولید می شود که در دانه های آن، تخلخل و جذب سطحی بسیار بالایی به وجود می آید. در واقع همانطور که ذرات به سطحی چسبناک می چسبند، کلر و مواد آلی نیز جذب سطح کربن فعال می شوند. تخلخل و حفره های موجود در کربن فعال، بسیار ریز هستند. هر چه این حفره ها ریزتر باشند، قدرت جذب سطحی آنها نیز بیشترخواهد بود. هر یک گرم کربن فعال، سطحی بیش از 500 متر مربع برای جذب دارد. فیلتر های کربنی دارای اجزای بخصوصی هستند. به عبارت دیگر این سیستم

    کربن فعال با روش جذب سطحی (adsorption)، عمل تصفیه آب را انجام می دهد. کربن فعال توسط فرآیندی تولید می شود که در دانه های آن، تخلخل و جذب سطحی بسیار بالایی به وجود می آید. در واقع همانطور که ذرات به سطحی چسبناک می چسبند، کلر و مواد آلی نیز جذب سطح کربن فعال می شوند.

    تخلخل و حفره های موجود در کربن فعال، بسیار ریز هستند. هر چه این حفره ها ریزتر باشند، قدرت جذب سطحی آنها نیز بیشترخواهد بود. هر یک گرم کربن فعال، سطحی بیش از 500 متر مربع برای جذب دارد. دبی جریان کم، وجود فشار در جریان آب و مدت زمان تماس بیشتر آب با کربن فعال باعث افزایش عملکرد و راندمان جذب سطحی در کربن فعال می شود. هر یک از این از این اجزا وظیفه بخشی از تصفیه آب را دارند.

    احزای سیستم فیلتر کربنی چیست :

    اجزای سیستم دستگاه آب شیرین کن که بر پایه فیلتر های کربنی عمل می کنند شامل یک مخزن، شیر ورودی، سیلیس، کربن اکتیو و شیر خروجی می باشد. بدنه فیلتر کربن اکتیو در اغلب مواقع از جنس استیل، کربن استیل با رنگ اپوکسی و یا FRP ساخته میشود. آب دارای PH در سطح خنثی از شیر ورودی وارد مخزن شده و با عبور از لایه های کربنی مواد آلی را از دست داده و در نهایت با عبور از سیلیس مواد جامد معلق نیز حذف شده و آب زلال و بدون بو و طعم و رنگ از شیر خروجی به بیرون از مخزن منتقل می شود.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      نتیجه گیری :

      کرن فعال موجود در سیستم های فیلتر کربنی دارای خصوصیت ضد عفونی کننده آب هستند. از طرفی نیز با تخلخل های موجود در آن ها این فیلترها به حذف موارد موجود در آب برای تصفیه آب کمک میکنند. این فیلتر ها علاوه بر تصفیه آب در تصفیه هوا نیز کاربرد دارند.



      برای مطالعه بیشتر میتوانید از دیگر دستگاه تصفیه آب صنعتی دیدن کنید.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *