دانستی های علمی

سختی گیر در تصفیه آب :
0 (0)

معرفی سختی و سختی گیر آب در تصفیه اب مسکونی و صنعتی

سختی گیر آب کاربرد های بسیاری دارد. این سیستم ها به خصوص در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO در برخی از موارد الزامی میباشد. چرا که سختی آب میتواند باعث کاهش عمر ممبرین های موجود در این دستگاه ها خواهد شد. از طرفی راندمان تولید آب را از این آب شیرین کن ها میگیرد.. از این رو قصد داریم تا به طور خلاصه سختیگیر آب را در تصفیه اب صنعتی مورد برسی قرار دهیم. پیش از هر مورد به معرفی سختی آبها خواهیم پرداخت.

معرفی سختی و سختی گیر آب در تصفیه اب مسکونی و صنعتی

معرفی سختی آب :

 به مقدار موجود بودن نمک‌های معدنی مانند کلسیم، روی، آهن، منیزیم و یا ترکیبات بی‌کربنات در آبها سختی آب میگویند که به وسیله TH شناخته می‌شود. این مقدار به دو صورت موقت و دائم میباشد. برای اطلاع از مقدار سختی آب یون کلسیم و منیزیم را باید اندازه بگیریم. در واقع سختی آب بخشی از تی دی اس یا همان سنگینی آب محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی سختی گیر آب خواهیم پرداخت.

معرفی سختیگیر آب :

سختی‌ گیر های آب از سیستم های بسیار مهم در تصفیه آب به خصوص در سیستم‌ های تصفیه آب ورودی ساختمان و برخی از موارد صنعتی میباشد. این سیستم های به وسیله فرآیند های تبادل یونی عوامل ایجاد سختی آب مانند کلسیم و منیزیم را از آن حذف می‌کند. هدف استفاده از سیستم‌های سختی‌گیر، حذف مشکلات شایع به وجود آمده توسط آب سخت میباشد .

دستگاه های زیادی در خصوص گرفتن سختی آب وجود دارد. یکی از پرکاربرد ترین این دستگاها ، سختی گیر رزینی میباشد. این دستگاه شامل بخش های مختلفی بوده و توان بالایی در خصوص پایین آوردن TH آب دارا میباشد. معرفی آن را در بخش زیر برای شما آماده کرده ایم.

معرفی سیستم سختی گیر رزینی :

به طور کلی یک سیستم سختی‌گیر رزینی از سه بخش اصلی تشکیل شده است. این اجزا شامل یک شیر کنترلی و یک مخزن برای نگهداری رزین و همچنین یک مخزن آب نمک میباشد. این سه جز در کنار هم به حذف عوامل سختی آب پرداخته، جریان آب عبوری را کنترل کرده و به صورت دوره‌ای طی فرآیند احیا، سیستم را تمیز می‌کنند. شاید با خود بگویید که سختی گیر ها میتوانند آب ها را تصفیه کنند. در انتهای این مطلب به این مورد خواهیم پرداخت.

سیستم سختی گیر آبها را تصفیه میکند :

باید دقت داشت که سیستم های سختی گیر نمیتوانند آب را تصفیه کنند. به طور کلی سختی آب در مقادیر پایین برای بدن ضرری ندارد. استفاده آن تا حدودی حتی میتواند مفید باشد. از طرفی در برخی از موارد استفاده صنعتی نیز نیاز چندانی به سختی گیر نمیشود. اما کیفیت آب تنها به وسیله سیستم های تصفیه اب مانند اسمز معکوس میتواند صورت بگیرد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *