دستگاه تصفیه آب صنعتی

سافتنر چیست
0 (0)

معرفی و جواب سافتنر و یا سختی گیر چیست

پیش از آنکه به معرفی و جواب به اینکه سختی گیر و یا سافتنر چیست بپردازیم، لازم است تا با آب سخت آشنا باشید. آب های سخت باعث مشکلاتی در سیستم آب شیرین کن صنعتی و حتی لوله ها و موارد داخل شبکه های خانگی میشوند. از این رو در ادامه به معرفی آب سخت خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی آب سخت :

    برای معرفی آب سخت باید گفت که به آبی که دارای مواد معدنی زیادی باشد گفته میشود. این آب به هنگام عبور باعث ایجاد رسوبات آهک،‌ گچ و ژیپس بوجود میشود. چراکه این مواد از کلسیم، منیزیم کربنات، بی‌کربنات‌ها و سولفات‌ها تشکیل شده‌اند. در حقیقت، وجود مواردی مانند کلسیم و منیزیم عامل بوجود آمدن سختی آب به شمار می‌آیند. حال که به سختی آب آشنا شدید به معرفی و جواب به سوال اینکه سختی گیر آب و یا سافتنر چیست خواهیم پرداخت.

    سافتنر یا همان سختیگیر چیست :

    سختی گیر یا نرم کننده آب یک سیستم تصفیه می باشد برای حذف غلظت های بالای کلسیم و منیزیم که باعث ایجاد سختی آب می شود .در زمان عبور آب از داخل سختی گیر مواد معدنی موجود در آب فیلتر شده و آبی نرم و بدون سختی در لوله ها جریان می یابد.

    نحوه عملکرد سافتنر رزینی :

    ایده اصلی ساخت سختی گیر از آهن ربا گرفته شد همانطور که آهنربا دارای دو قطب مثب و منفی می باشد. هر چقدر سعی کنیم که دو قطب مثب را به هم نزدیک کنیم آنها همدیگر را دفع خواهند کرد ولی با نزدیک کردن یک قطب مثب به قطب منفی دیگر مسلما آنها همدیگر را جذب می کنند. بدین صورت که کلسیم و منیزیم به عنوان دو عامل سختی آب که همان قطب مثبت می باشد و رزین داخل سختی گیر به عنوان قطب دیگر یعنی قطب منفی عمل می کند. یکی از بهترین روش های حذف سختی آب استفاده از دستگاه های اسمزمعکوس میباشد. در ادامه به معرفی کوتاه در خصوص دستگاه اسمز معکوس خواهیم پرداخت.

     اسمزمعکوس در سختی آب :

    یکی از روش های حذف سختی آب، «اسمز معکوس» (Reverse Osmosis) نام دارد. این روش، از فشارهای زیاد برای عبور آب از میان یک غشای نیمه‌تراوا استفاده می‌کند. این غشای نیمه‌تراوا، مانع عبور یون‌های بزرگتر ایجاد کننده سختی آب می‌شود و به این ترتیب، سختی آب کاهش پیدا می‌کند. در طول این فرآیند، آب سخت همراه با کاتیون‌های فلزی محلول و ترکیبات مشابه، از طریق یک غشای نیمه‌تراوا، با اعمال فشار به بخش دیگر منتقل خواهد شد که با عبور از غشا،‌ غلظت این کاتیون‌ها کاهش پیدا می‌کند و آب، تصفیه خواهد شد. به دلیل افزایش طول عمر فیلتر های این دستگاه در خصوص تصفیه اب های فاضلاب نیاز به سیستم پیش تصفیه دارد.

    جهت استفاده مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی به روش اسمزمعکوس میتوانید از این لینک دیدن کنید.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


      نتیجه گیری :

      آب سخت به دلیل وجحود املاح معدنی به هنگام بور از دستگاه ها در صنایع مختلف باعث ایجاد رسوباتی در جداره های تمامی سیستم میکند که در مواردی ممکن است غیر قابل بازسازی باشد. از این رو استفاده از سختیگیر یکی از موارد با اهمیت در مورد افزایش طول عمر دستگاه ها و کاهش هزینه های نگهداری آن ها میباشد.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *