دستگاه تصفیه آب صنعتی

مراحل راه اندازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO اسمز معکوس
0 (0)

دستگاه های تصفیه آب صنعتی که اساس کار آنها اسمز معکوس می باشد به منظور تصفیه آب برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. می توانید از مطالب این پست به عنوان راهنمای راه اندازی و کار با دستگاه های ro  صنعتی استفاده کنید . مراحل راه اندازی و کار با دستگاه ها و سیستم های تصفیه آب صنعتی Ro اسمز معکوس به شرح زیر می باشد.

1. ثبت میزان فشار ورودی و خروجی فیلترها

اندازه ­گیری فشار شامل اندازه گیری فشار ورودی و خروجی فیلتر­های شنی، فیلتر­های کربن ­فعال و کارتریج فیلتر­ها در مسیر تصفیه قبل از سیستم RO می ­باشد.اختلاف فشار بین ورودی و خروجی فیلتر­ شاخص میزان گرفتگی فیلتر است و به عنوان پارامتر تعیین کننده هنگام شستشوی معکوس ( Back Wash ) مورد استفاده قرار می­گیرد.

2. کنترل و ثبت کلر آزاد خروجی

اندازه ­گیری مقدار کلر آزاد یا غلظت کل کلر در آب خوراک سیستم RO ضروری می­ باشد و نباید هیچگونه کلر آزاد در آب خوراک وجود داشته باشد. با اندازه­ گیری این شاخص کارایی فیلتر­های کربن ­فعال یا سیستم شیمیایی حذف کلر از آب خوراک مورد ارزیابی قرار می­ گیرد و در صورت وجود اشکال در کارایی کربن­ فعال یا تزریق محلول شیمیایی سریعاً اشکال برطرف گردد.

3- ثبت فشار ورودی و خروجی فیلتر کارتریج

فشار آب خوراک در ورودی و خروجی فیلتر کارتریج ثبت می­ شود.

اختلاف فشار بین ورودی و خروجی فیلتر­های کارتریج نشان دهنده میزان گرفتگی آنها می ­باشد.

4- کنترل درجه حرارت آب

دما یا درجه حرارت یکی از فاکتور های بسیار مهمی است که در  کیفیت کار سیستم اسمز­معکوس بسیار اهمین دارد  .

5-کنترل و تنظیم pH آب ورودی

pH آب خام ورودی به دستگاه RO نقش بسیار مهمی در کارکرد مناسب و مطلوب سیستم دارد. یکی از مراحل مهم راه اندازی دستگاه های تصفیه آب Ro  صنعتی تنظیم ph ورودی است . تنظیم مقدار pH آب ورودی  و کنترل پیوسته آن برای جلوگیری از تشکیل رسوب روی سطح غشاء یک پارامتر حیاتی محسوب می­شود.معمولاً سیستم­­ های RO فقط در یک محدوده pH خاص قادر به کار می ­باشند و در خارج این محدوده غشاء آنها در معرض رسوب نمکها یا تخریب قرار می­ گیرد. باید pH مترها بطور مرتب با محلول­های بافر با pH مشخص کالیبره شوند.

 6- ثبت میزان کارکرد RO

به منظور تعیین میزان کارکرد دقیق سیستم RO و کنترل زمان سرویس­ دهی آن و اندازه ­گیری مدت زمانی که سیستم اسمز­معکوس در سرویس است مفید و ضروری می ­باشد.

 7- ثبت فشار غشاء RO

فشار در ورودی مدول­ ها، فشار اولیه یا فشار خوراک نامیده می ­شود. چنانچه در مسیر آب خوراک از خروجی پمپ­ های فشار بالا تا مرحله اول RO شیر کنترل قرار گرفته است اندازه­ گیری پیوسته فشار در خروجی ضروری است، زیرا فشار ورودی کم سبب کاهش کارایی سیستم می­شود و فشار ورودی خیلی زیاد سبب آسیب غشاها می­ شود.

 8- کنترل فشار جریان دفعی

فشار در خروجی آخرین المنت یک مدول، فشار آب تغلیظ شده یا فشار آب شور نامیده می ­شود، این فشار نشانگر فشار سیستم قبل از شیر کنترل مسیر جریان دفعی سیستم است. اختلاف فشار بین خوراک RO و جریان دفعی آن شاخصی از مقاومت موجود در برابر عبور جریان در طی گذر آن از روی غشاء است، هر چند این اختلاف فشار به دما و دبی آب خوراک بستگی دارد، ولی می­ تواند معیار خوبی از کیفیت عملکرد غشاء باشد به شرط آنکه دبی آب شیرین و آب شور ثابت نگه داشته شوند. بنابراین یکی از موارد که در هنگام راه اندازی دستگاه های تصفیه آب RO باید به آن توجه کنید این مورد است.

 9- ثبت میزان جریان تولید دستگاه RO

ثبت میزان جریان تولید یعنی آب تصفیه شده می ­باشد که وارد شبکه مصرف یا تانک ­های ذخیره سازی می­گردد.

صحت مقادیر نشان داده شده در فلومتر­های تولید و پساب را براحتی می­توان از افزایش و کاهش سطح یا حجم مخازن برسی نمود.

 10- بازیافت سیستم

نسبت جریان تولید به جریان خوراک میزان بازیافت اسمز معکوس نامیده می ­شود. این پارامتر با غلظت نمک ها و مواد معلق در آب خوراک RO و در نتیجه احتمال تشکیل رسوب یا فولینگ روی سطح غشاء مرتبط است.

11- جریان برگشتی RO

در صورت برگشت بخشی از آب جریان غلیظ به آب خوراک سیستم RO به آن جریان برگشتی (Recycle) اطلاق می ­شود. به همین منظور باید در هنگام راه اندازی دستگاه RO به این موضوع توجه داشته باشید .

12- TDS آب ورودی

TDS یا کل مواد محلول در آب ورودی به سیستم RO می­ باشد.

13- TDS آب تولید

غلظت مواد محلول (TDS) در جریان محصول RO معمولاً رقم بسیار کوچکی است که به وسیله یک سنسور که در خط تولید وصل می ­باشد نشان داده می­ شود. باید اندازه­ گیری­ های TDSرا بصورت ماهیانه تمیز کاری نمود. معمولاً در مورد اندازه­ گیری TDS جریان­ها در سیستم RO یک عدد خاص مورد نظر نیست، بلکه بر اساس محدوده ­ای از مقادیر قرائت شده در فصول مختلف زمانی قضاوت صورت می­ گیرد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *