دستگاه تصفیه آب صنعتی

مراحل تصفیه آب های شور و سنگین صنعتی
0 (0)

مراحل تصفیه آب های شور و سنگین صنعتی – در این مقاله به بررسی مراحل و نحوه تصفیه اب در دستگاه های اسمز معکوس RO می پردازیم – این دستگاه ها شامل چندین بخش هستند که هر بخش یک وظیفه بر عهده دارد . اب ورودی در ابتدا باید از یک سیستم پس تصفیه عبور کند.

پیش تصفیه : قبل از هر چیزی موادی که باعث گرفتگی ممبران (فیلتر اصلی دستگاه اسمز معکوس ro ) می شوند باید از آب گرفته شود. میزان استاندارد و مجاز این مواد باید زیر 5 الی 10 میکرون باشد. این کار توسط فیلتر شنی و میکرونی صورت می پذیرد. این کار باعث طول عمر ممبران و افزایش زمان CIP دستگاه می شود.

 تنظیم مقدار PH آب : یکی از پارامتر مهم در ورودی آب خام ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی تنظیم PH آب می باشد. استاندارد PH ورودی به ممبرانهای پلی آمید بین 4 الی 11 می باشد و در غشاء سلولز استات حدود 4/5 الی 6 می باشد.

تنظیم کردن دما آب: بهترین دمای آب برای ممبرانهای حدود 20 الی 25 درجه باید کنترل کرد. بهترین دما برای ممبران های سلولز 30 درجه و جهت ممبران پلی آمید 35 درجه  پیشنهاد می شود. وقتی دما بالاتر از 30 درجه باشد در سرعت هیدرولیز غشاء را بیشتر می کند.

جلوگیری تشیکل رسوب: تشکیل مواد اکسید کننده همچون اکسید,منگنز,آهن,سیلیس می تواند باعث تشکیل رسوب بر سطح ممبران شود. ترکیب متافسفات و هگزا را می شود برای کنترل  این عوامل استفاده کرد.

تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی:

1-مخازن تزریق کننده : این مخازن جهت مواد ضد رسوب,متابی سولفیت,اسید و قلیا کنترل PH, استفاده می شود.

2-فیلتر شنی.کربنی.فیلتر کاتریج: این فیلترها در جهت بالا بردن طول عمر ممبران و کاستن از املاح تشکیل دهنده ممبران کاربرد دارد.

3-پمپ فشارقوی و پمپ فید: در جهت تامین فشار جهت گذر آب از ممبران و فیلتر شنی و کربن مورد استفاده قرار می گیرد.

4-وسل: ممبران دستگاه تصفیه آب درون یک مدول بسیار محکم از جنسFRP یا SS قرارمی گیرد. که بستگی به نوع طراحی تعداد ممبران آنها طراحی می گردد.

5-ممبران: اصلی ترین عمل جدا سازی ناخالصی های آب خام توسط ممبران صورت می گیرد. نوع و تعداد آنها بستگی به نوع آّب و میزان آب تولیدی در دستگاه تصفیه آب صنعتی متقیر است.

6-ابزار اندازه گیر و ابزار دقیق: TDSسنج, PHمتر ,دماسنج, مانومترها فشار, فلوترهای نشانگر جریان, آّب تولید و فاضلاب, پرشر سویچ فشار بالا و پایین

حذف میکرو ارگانیزم : میکرو ارگانیزم مثل باکتری ها هم می تواند باعث گرفتگی غشا مببران شود. و عدم عمل این مرحله اثر تخریبی ممبران را دارد. با این یادآوری آب خام ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی باید به وسیله کلر و یا اشعه ماورا بنفشUV می بایست از ورود این عوامل جلوگیری نماید. با توجه به مخرب بودن خود کلر ین قبل از ورود به دستگاه تصفیه آب می بایست توسط متابی سولفیت و فیلتر کربن حذف گردد.

دستگاه های تصفیه آب کشاورزی

دستگاه تصفیه آب کشاورزی در صنعت کشاورزی کاربرد فراوانی دارد آب مورد نیاز محصولات کشاورزی می بایست دارای پارامترهای خاصی باشد این عوامل در محصولات گلخانه ای با محصولات مزارع دارای تفاوت های فراوانی می باشد. طراحی آب شیرین کن کشاورزی مطابق با آب خام ورودی صورت می گیرد و نسبت به دستگاه و کشت محصول با هم متفاوت هستند .

دستگاه آب شور – آب شیرین کن دریایی

دستگاه آب شرین کن دریایی به دستگاه هایی گفته می شود. که توانایی شیرین سازی آب با TDSبالا را داشته باشد. اصولا” این نوع TDSدر آب دریا و یا چاه های نزدیک به دریا می باشد که اصولا”TDSحدود 15000تا35000را دارا می باشد. بیشترین استفاده دستگاه آبشیرین کن دریایی در کشتی و لنج می باشد. تکنولوژی ساخت دستگاه تصفیه آب دریایی به روش دستگاه اسمزمعکوس می باشد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی ro کاربردهای بسیاری در صنعت دارد که از جمله این کاربرد ها می توان به استفاده در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی ، صنایع نساجی ، استفاده در دستگاه های صنعتی که نیاز به RO دارند ( مانند بویلر ها و … ) ، استفاده در نیروگاه ها ، دیگ های بخار و … اشاره کرد .  با توجه به مشکلات زیادی که در تامین آب جهت آشامیدن و مصارف دیگر وجود دارد استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی رو به شد است .

دستگاه تصفیه آب کشاورزی

دستگاه تصفیه آب جهت مصارف کشاورزی عمدتا” در مناطقی که از داشتن آب مناسب جهت کشت محصول محروم می باشند کاربرد فراوانی دارد با توجه به هزینه بالای تمام شده آب تصفیه در صنایع کشاورزی در اکثر جاهایی که از دستگاه تصفیه آب صنعتی جهت تامین آب مصرفی استفاده می کنند. از سیستم آبیاری هوشمند و یا قطره ای استفاده می کنند تا از هدر رفت آب جلوگیری کنند. همیشه یکی از مشکلاتی که خریداران دستگاه تصفیه آب با آن دست به گریبان هستند قیمت این نوع از دستگاه می باشد که با توجه به راندمان تولید بعد از گذشت زمان هزینه آن جبران می شود. و مدت کمی جبران می شود.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *