دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

ضرورت استفاده از سیستم uv در تصفیه آب صنعتی
0 (0)

ضرورت استفاده از فیلتر های UV

به دلیل وجود میکرو ارگانیسم ها در آب خوراک در صنایع مختلف امکان ایجاد بیماری ها و یا کاهش کیفیت محصول نهایی توسط این میکروب ها وجود دارد. از ظرفی برخی از میکرو ارگانیسم های ریز مانند ویروس ها از حفره فیلتر سیستم های اسمز معکوس عبور میکنند. سیستم uv برای حذف این میکروب ها در مسیر تصفیه آب قرار میگیرد. لذا ضرورت استفاده از لامپ های uv در خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی بسیار بالا است. در این مقاله به برسی اهمیت استفاده از این سیستم توضیحات بیشتری میدهیم.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


    معرفی سیستم uv:

    سیستم های UV با استفاده از اشعه ای به نام UV یا همان اشعه فرابنفش عملیات تصفیه را انجام میدهد. در لامپ یو وی ، با تاباندن نور فرابنفش که در طول موج حدود 260 نانومتر قرار دارد، سبب شکست پیوند های پروتئینی آنها میشود. همچنین این ماده باعث حف و غیرفعال سازی پیوند های ژنتیکی یروس ها و میکروب های میشود. باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها میشود. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه داده میشود.

    ضرورت استفاده از فیلتر های UV

    تأثیر نور فرابنفش بر میکروب ها:

    ونور فرابنفش سبب شکستن پیوندهای مولکولی در DNA آنها میشود . گفته میشود اشعه UV برای انسانها هیچ خطری ندارد و کاملا امن هستند و حتی در نور خورشید مقدار کمی از آن وجود دارد اما تحقیقات نشان داده است که این اشعه میتواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را بسیار بالا ببرد و این اشعه به سلولهای پوست آسیب جدی وارد می کند . به همین دلیل نیز ، اگر دقت کرده باشید محفظه های لامپ UV بسیار مقاوم هستند که هیچ نوری از آن به بیرون انتشار پیدا نکند .

    ضرورت توجه به نکات استافده از سیستم UV:

    توجه به نکات استفاده از سیستم UV به دلیل مشکلات آن بر بدن انسان بسیار با اهمیت است. از طرفی به این اشعه با چشم قابل رویت نیست. لذا ضرورت استفاده از یک محفظه بسیار مقاوم و با کیفیت بالا در سیستم UV دارای اهمیت بسیار بالایی میباشد. همچنین لامپ UV و جیوه بکار رفته در لامپ بسیار سمی و خطرناک است. به همین علت در هنگام تعویض فیلتر باید از متخصص مربوطه استفاده نمایید.

    ضرورت استفاده از سیستم UV:

    ضرورت استفاده از سیستم های UV یا همان فیلتر های اشعه فرابنفش در قدرت ضد عفونی کننده آن میباشد. این سیستم قدرت بالایی در حذف میکروارگانیسم های موجود در آب دارد. این مورد به خصوص در مصارف صنایع در دستگاه تصفیه آب دریایی و صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد. از طرفی ضرورت استفاده از سیستم های UV در تصفیه فاضلاب صنعتی دارا اهمیت بسیار بالایی میباشد. در ادامه به برسی مزایای فیلتر های اشعه فرابنفش توضیحات بشتری داده میشود.

    مزایا فیلتر UV:

    به دلیل قدرت بالای سیستم های UV در کنار مصرف انرژی بسیار کم نسبت به روش های دیگر دارای مزایای بسیاری میباشد. برخی از مزایای فیلتر های UV به شرح زیر است :

    • عدم استفاده از مواد شیمیایی و تولید نشدن هیچگونه ماده جانبی خطرناک در روند تصفیه با UV
    • سرعت بالا در ضدعفونی و از بین بردن آلاینده ها
    • عدم نیاز به زهکشی آب و نداشتن تاثیر منفی ضدعفونی با UV بر میزان مصرف آب
    • عدم تغییر در ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب از قبیل رنگ و طعم و بو و غیره
    • نصب و تعویض آسان لامپ فرابنفش
    • قدرت بالا در حذف طیف گسترده ای از انواع باکتری و ویروس

    ضرورت استفاده از فیلتر های UV

    کاربرد ضرورت استفاده از فیلتر UV:

    در صنایع شستشوی مواد غذایی ( جهت شستشوی سبزیجات، میوه، ماهی، غذاهای دریایی که قبل از بسته بندی باید با آب عاری از هرگونه میکروارگانیسم شسته شوند ) به طور کلی سیستم UV در صنایع غذایی نیز کاربرد بسیاری دارد. به خصوص در صنایع نوشابه‎ سازی و صنایع لبنیات‌سازی از سیستم های اشعه فرابنفش برای حذف میکروب ها از آب های مورد استفاده کمک میگیرند.

    همچنین بخوانید؛ تصفیه فاضلاب 

    سیستم های UV کاربرد بالایی در صنایع پزشکی به خصوص بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها دارد. همچنین این سیستم در دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای صنایع داروسازی و لوازم آرایشی یکی از اجزای جدا نشدنی در آن میباشد. از طرفی این سیستم جهت استرلیزه کردن فیلترهای کربن و رزین‎های تبادل یونی که محیط مناسب برای پرورش میکروارگانیسم‎ها است.

    جهت استریلیزه کردن غشاهای نیمه تراوا ( ممبرین ) که سبب جلوگیری از رشد میکروارگانیسم موجود در سیستم RO میشود. رشد این میکروارگانیسم‌ها روی غشای نیمه تراوا باعث کاهش سرعت نفوذ این فیلتر ها میگردد.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.




      در این مقاله با ضرورت استفاده از سیستم uv در تدستگاه های تصفیه آب آشنا شدید.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *