دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

سختی آب در دیگ های بخار
0 (0)

سختی آب در دیگ های بخار

سختی آب در دیگ های بخار باعث ایجاد مشکلاتی میشود. این موارد ـدثیر زیادی بر علکرد این دستگاه های صنعتی دارند. به همین دلیل معمولا پیش از ورود آب سنگین در دیگ های بخار آن را تصفیه میکنند. در این حالت املاح معدنی آب که باعث ایجاد رسوب در آن ها میشوند گرفته شده و در نهایت طول عمر این دیگ ها افزایش پیدا میکند. در ادامه به معرفی و تأثیرات آب سخت در دیگ های بخار میپردازیم.

آب سخت در دیگ های بخار :

آب سخت همان آب دارای نمک‌های معدنی همچون ترکیب‌های بی‌کربنات، یون‌های کلسیم، منیزیم و دیگر مواد معدنی است. این نوع آب مشکلات زیادی به دستگاه های صنعتی میزند. لذا پیش از ورود ان از دستگاه تصفیه آب صنعتی برای کاهش سختی آن استفاده میشود. سختی آب به خصوص در دیگ های بخار دلیل حرار ت و تبخیر آب و در نتیجه رسوب این آب ها بسیار صدمه میزند. به همین علت استفاده از آب شیرین کن در این دستگاه ها اهمیت زیادی دارد.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    میزان سختی آب در دستگاه دیگ بخار :

    میزان سختی آب در دستگاه دیگ بخار جهت آب تغذیه تا فشار 30 بار و در حالت نرمال آن باید در حد صفر باشد. اگر سختی آب دیگ بخار از حد مجاز آن بیشتر باشد موجب رسوب گذاری در دیگ بخار می شود. رسوب گذاری باعث ایجاد لایه آهکی بر روی جداره دیگ و خورندگی آن می شود. در نهایت این عوامل به بدنه دیگ بخار آسیب می رساند و موجب مختل شدن درجه حرارت می شود.

    روش های کنترل کیفیت آب در دیگ های بخار :

    به صورت عمومی دو روش کاربرد بسیاری در خصوص کنترل کیفیت آب برای استفاده در دیگ های بخار دارد.

    استقرار آزمایشگاه:

    در صنایع بزرگی چون نیروگاههای حرارتی، فولاد یا پتروشیمی بعلت حساسیت بسیار زیاد، آزمایشگاه کنترل کیفیت آب در کارخانه احداث میشود تا بصورت مرتب و دقیق، آب مورد استفاده در بویلرها و دیگهای بخار را پایش نماید.

    کیتهای آزمایشگاهی:

    در دیگر صنایع عموماً از کیتهای آزمایشگاهی برای تشخیص کیفیت شیمیایی آب استفاده میکنند. حسن استفاده از کیت ارزان و در دسترس بودن و پاسخدهی سریع آن است. با این حال اعتماد صددرصد و دائمی به نتایج کیتهای آزمایشگاهی به دلایلی درست نیست. کیفیت ساخت کیتهای آزمایشگاهی مانند هر محصول دیگری دستخوش تغییرات میشود. از طرفی کیفیت آب خام مورد استفاده نیز یکسان نیست به این معنا که غلظت یونهای مزاحم (یونهایی که در نتیجه آزمایش تاثیر منفی میگذارند) در طی زمان دچار تغییرات میشود. به همین علت نتایجی که کیتهای آزمایشگاهی گزارش میکنند همیشه واقعی نیستند.

    تأثیر کیفیت و سختی آب در دیگ های بخار :

    اهمیت کیفیت آب دیگ بخار بسیار بالا میباشد. میتوان گفت که هر نوع آبی برای تغذیه دیگ بخار مناسب نیست. برای مثال سختی آب موجب ایجاد رسوب شده و مانع تبادل مناسب حرارت میشود. کاهش pH موجب خورندگی آب میشود. در اثر حرارت این خاصیت آب تشدید هم میشود. به همین ترتیب اکسیژن محلول در آب نیز موجب اکسیداسیون فلزات میشود. بخصوص آنکه دما نیز بالا است. درصورت وجود چنین شرایطی امکان سوراخ شدن مخزن و لوله های انتقال وجود دارد. قلیاییت نیز موجب تولید کف در دیگ بخار میشود. در نتیجه املاح موجود همراه کف وارد لوله ها و تراپها میشوند. که عملا استفاده از این دستگاه های کاملا مختل خواهد شد.

    شما هم به این نوشته امتیاز دهید
    [Total: 0 Average: 0]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *