دستگاه تصفیه آب صنعتی

رسوب در دستگاه تصفیه آب صنعتی
0 (0)

معرفی آب های سخت و علت رسوب گذاری در دستگاه های تصفیه آب صنعتی

رسوب در تصفیه آب صنعتی باعث مشکلات بسیاری میشود. این موارد شامل عدم عبور آب از فیلتر های ممبرین در آب شیرین کن های صنعتی ، کاهش طول عمر ممبرین ها ، کاهش راندمان دستگاه ، صدمه زدن به لوله ها و اتصالات و… میباشد. در آب های سختی بالا این مورد بسیار بیشتر صورت میگیرد. لذا از قبل از ورود آب به داخل دستگاه ، مواد ضد رسوب را به آن اضافه میکنند. این مورد باعث عدم وجود رسوب گذاری در دستگاه تصفیه آب صنعغتی میشود. در ادامه توضیح آب سخت به صورت مختصر داده خواهد شد.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی آب سخت :

    همان طور که در مقاله مشکلات سختی آب توضیح داده شد ، آب سخت به آبی گفته میشود که مواد معدنی آن از حد معمول بالاتر باشد. به عبارت دیگر میزان سختی اب به میزان وجود مواد معدنی در آن وجود دارد. هر چه این مقدار بالاتر باشد در نتیجه سختی آن بیشتر است. در این حالت رسوب گذاری آب نیز بالا تر میرود. در این مواقع نیاز به سختی گیر آب است.

    مواد معدنی مؤثر بر سختی آب :

    بیشتر تأثیر بر سختی آب شامل مواد معدنی کلسیم و منیزیم میباشد. البته یون های استرانسیوم، آهن، باریم و منگنز نیز در در این مورد اهمیت بالایی دارند. سختی آب را میتوان با واکنش یون های فلزی چندظرفیتی در مقداری آب با یک عامل شلات کننده ( نام ماده ای برای خارج کردن کلسیم از یک محلول) مثل اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) اندازه گیری کرد و این عدد معمولا بعنوان غلظت معادل کلسیم کربنات بیان میشود. سختی آب را میتوان با معین کردن غلظت اجزای تکی که در سختی تاثیر دارند بر حسب مقدار معادل کلسیم کربنات و در نهایت مجموع آنها، تخمین زد. در ادامه در خصوص علت رسوب گذاری این آب های سخت در دستگاه تصفیه آب دریایی ، صنعتی و کشاورزی بیشتر توضیح میدهیم.

    رسوب گذاری در دستگاه تصفیه آب صنعتی :

    به طور کلی علت رسوب گذاری در دستگاه های تصفیه آب صنعتی سختی آب میباشد. عملکرد دستگاه تصفیه باعث غلیظ‌تر شدن نمک‎های محلول در آب می‌شود و همین روش عملکرد آن باعث شده که شبیه به یک برج خنک‌کننده یا بویلر باشد. نفوذ کردن آب خالص به ممبران باعث غلیظ‌تر شدن نمک‌های باقی‌مانده خواهد شد. با افزایش غلظت نمک محلول در آب می‌توان حدس زد که نمک به‌طور مستقیم روی سطح ممبران یا درون کانال جریان آب رسوب کرده است. روش رایج برای جلوگیری در خصوص رسوب گذاری در دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده از آنتی اسکالانت ها میباشد.

    آنتی اسکالانت برای جلوگیری از رسوبگذاری دس دستگاه تصفیه آب صنعتی :

    همان طور که در مقاله آنتی اسکالانت چیست خواندیم ، این مواد در واقع از رسوب گذاری در دستگاه تصفیه آب جلوگیری میکنند. به همین دلیل قبل از ورود آب به دستگاه آبشیرین کن اسمز معکوس به آب اضافه میشوند. روش عملکرد این ماده به صورت  است که ، که پیش از ورود آب در دستگاه تصفیه آب با آب ترکیب میشود و  از انباشته شدن املاحی مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرونیوم و… جلوگیری میکند. که در در نتیحه باعث جلوگیری از واکنشهای قلیایی و ته نشین نشدن یونهای فلزی محلول در آب می شود.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


      نتیجه گیری :

      به دلیل وجود املاح زیاد که آب های سخت به همراه دارند، رسوب گذاری به دلیل واکنش های قلیایی و همچنین غلظت بالای املاح موجود در آب باقی مانده ، ایجاد میشود. این رسوب گذاری ها در دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن باعث ایجاد مشکلاتی زیادی شده که بسیار زیان بار است. از این رو برای جلوگیری از این مورد از آنتی اسکالانت ها استفاده میشود.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *